Senaste nytt

Trasig prissättning på upgrades?

Har tittat på två biljetter (en vuxen, ett barn 2-12) ARN-LHR/LCY/-DEL t o r med utresa och hemresa april-maj nästa år. Förutom att tillgången på uppgraderingar WT+ -> CW är usel har BA sites det tveksamma nöjet att erbjuda mig de två uppgraderingarna till det fascila priset av 37 577 SEK + 80 000 avios. Köper jag biljetterna i CW kostar de 32 106 SEK tutti (samma datum).

Jag brukar normalt inte uttrycka mig så här, men är någon på BA helt dum i huvudet?
 

Concorde

Founding Member
Hej, jag föreslår att du läser reglerna för bc.se då ovan språk bara skapar dålig stämning.

Nej. BA Är inte korkade, snarare en känd bugg att när man prisar upp wt+ köp med instant acios upgrade till club visar ba.com den dyraste bokningsklassen. Lösningen ser du själv. Köp först uppgradera direkt efter.
 
Tack för svar. Det var inte riktad mot någon på forumet, så jag har svårt att förstå din uppmaning. Den kan ju tolkas som mästrande. Och svar nu uppfattas som surt. Och så där kan vi hålla på. BA är inte felfria, och man måste väl få kunna uttrycka frustration? Tråkigt om detta ska vara ett Stepford-BA-Wives-forum där man bara ler och är tacksam.
 

Senator

Moderator
Tack för svar. Det var inte riktad mot någon på forumet, så jag har svårt att förstå din uppmaning. Den kan ju tolkas som mästrande. Och svar nu uppfattas som surt. Och så där kan vi hålla på. BA är inte felfria, och man måste väl få kunna uttrycka frustration? Tråkigt om detta ska vara ett Stepford-BA-Wives-forum där man bara ler och är tacksam.

Jag tror att detta hade varit ok om det handla om SAS :cool:
 

Concorde

Founding Member
Alltså :)
Ingen är felfri, varken BA, SK, LH, SQ etc. och jag håller med fullt ut att visa saker är frustrerande och man vill ventilera.
Att skriva att någon är dum i huvudet vinner dock ingen på. Trist språk = trist stämning.

Jag har inte mycket till övers för SAS t.ex, men skulle aldrig säga att någon där är dum i huvudet.
 
Man kan också säga att mästrande attityd=trist stämning. Men, OK. Fair point.
För att återknyta till ämnet tycker jag BA borde göra en kraftsamling och få bokningssystemen på bana. Hellre det än iPad-hysterin de sysslar med nu.
 

Concorde

Founding Member
Instämmer. Problemet är att "felet" du råkade ut för finns en enkel work-around som sagt. Vad som är illa är att efter BAEC relaunchen förra hösten dök massa nya buggar upp som är värre och bör fixas först...
 
Jag antar (gissning alltså) att BA likt många flygbolag sitter med gamla legacysystem som inte riktigt klarar av den ökade komplexitet som verksamheten kräver. Förr kunde ju en booking agent känna till alla work-arounds och tweaks som behövdes för att få fram "rätt" information. Nu när kunderna ska göra jobbet kan man inte kräva att de ska känna till dessa egenheter, vilket ställer det högre krav på underliggande system, db-arkitektur, etc. BA är inte ensamma om problemen. SAS-bokningsmotor kan ju driva en till vansinne... Frågan är när bolagen inser att kostnaden att fixa till systemen kan vara värd att ta eftersom det innebär en konkurrensfördel.
 

Concorde

Founding Member
BA sidan var överraskande bra fram till för snart ett år sedan. Blev betydligt sämre när man integrerade med AA och senare IB, samt ändrade om i UI och skapade en del ny logik.

Vad gäller SAS websida och IT har jag inga kommentarer mer än att den är väldigt web 1.0...:cool:
 
Toppen