Senaste nytt

Hur gör man för att boka familj på 4 i business till Cooköarna med Eurobonus

Viking75

Medlem
Ja som nybörjare på det här med award resor och med ca 200 000 EB poäng börjar det närma sig att planera sin resa för framtiden! Jag räknar med att ha ca 400 000 Eurobonus poäng att använda när det är dags år 2015. Resten av familjen har på sina konton 40 000 poäng och barnen har 20 000 var.
Familjens önskan är att resa med möjlighet till god sömn och vill komma fram så fort som möjligt, Vi tycker faktiskt flyget och resandet är lika viktigt som resemålet.

Måste jag använda poäng och betalning för att komma åt business? (verkar som poängen rullar iväg fort som attans med den modellen)
går det att lösa genom att åka på enbart poäng vore det suveränt? Givetvis kan vi också tänka oss att betala någon resa i låg klass med garanti om uppgradering med poäng om det är möjligt.
Jag känner väl att åldern på barnen 10 och 5 år gör att vi förlorar en del i flexibilitet då datum osv behöver kunna bestämmas i god tid för planering. (viktig faktor)

Som ni märker så har jag inte så bra koll på hur systemem funkar, men jag vill gärna höra era åsikter.

Mvh
Viking 75
 

agehall

Medlem
Du kommer nog att få svårt att hitta 4 platser i C hela vägen. Oftast brukar platser dyka upp 2 och 2, så du kanske blir tvungen att boka i omgångar. Sedan tror jag inte att du kommer speciellt långt med 400k EB-poäng - en R/T i business kommer att kosta dig 180k.

Som grädde på moset, du har tänkt på att EB-poäng bara lever i 5 år va? Om du inte tjänar mer än runt 65k/år, så kanske de äldsta poängen hinner gå ut.

Om vi nu bortser från dessa problem, så är nog det bästa du kan göra att hålla koll på Awardtraveler när det börjar närma sig och leta platser framförallt på longhaul sträckorna. För att faktiskt boka det hela måste du sedan ringa EB och prata med dem, vilket kan vara nog så komplicerat.
 

Viking75

Medlem
Ja 400 000 känns tunnt med tanke på målet. Vad skulle jag behöva för att kunna känna mig relativt säker?

Ingen i familjen kommer få problem med 5 års gränsen för EB poäng vi kommer ha något år tillgodo. Det känns som det största problemet är som Agehall säger att finna 4 platser i C.
Det är ju naturligvis Longhaul biljetterna som är de absolut viktigaste att pricka in.
Att ta sig inom europa känns med tanke på vad man får för poängen och pengarna lite bortkastat på C. Jag visste inte att jag kunde ha olika klasser utan trodde i min enfald att "hela" resan måste ske i C för att vara godkänd.
Nu inser jag att det givetvis går att välja ut sträckor med andra bokningsklasser.

Det här med att ringa EB för att boka trodde jag var lätt! Menar du att det kan krångla med den biten? Jag har visserligen ögnat lite i Amex trådar om problem med bokningar i C men trodde att min typ av bokning var förskonad mot sånt.

Slutligen när kan man anse att det "börjar närma sig" Det är alltså svårare att hitta resor i god tid än snart inpå (lite tvärom vad jag är van vid när jag flyger på vanliga biljetter.

Återigen tack för att ni tar er tid
 

agehall

Medlem
Flyger du i economy så behöver du 4x120k. Business kommer att kosta 4x180k, så minst 480k. Det kan även vara problematiskt om du inte har alla poäng på samma konto. Jag vet inte vad EB säger om att använda poäng från flera konton för att boka en resa.

Om du bokar med EB, så får du betala för den dyraste kabinklassen du åker i, så även om du bara vill flyga longhaul i C, så kan du lika gärna ta anslutningarna i C också, för det kostar dig inget extra...

Anledningen att jag säger att det kan vara svårt att boka med EB är att du säkerligen kommer att få förklara steg för steg hur din bokning ska se ut för att de ska lyckas hitta de flighter du vill ha. Att du dessutom vill ha 4 platser komplicerar saken ännu mer.

Till sist, det börjar inte närma sig för din del förens någon gång 2014. Jag känner inte till något bolag som släpper awardplatser mer än ett år i förväg, de flesta släpper några platser ca 330 dagar i förväg.
 

Viking75

Medlem
Jag är rätt säker på att EB inte går med på att släppa in poäng från familjen på en gemensam bokning. Mitt alternativ skulle då vara att hoppas på att de sänker priserna på att föra över poäng från familje medlemmar mot betalning. Sen vet jag inte om det är ett alternativ att betala viss del med pengar och resten i poäng när man ska flyga med andra bolag än SAS inom Star?

Ja den här bokningen kommer onekligen att bli betydligt svårare än jag räknat med. Jag behöver onekligen kolla upp mycket mer då jag tänkte att man kunde ta sig till tex London i economy och komma billigare undan genom att boka EB från London till Roratonga tex. Men Jag antar att London fortfarande är i samma zon som Sverige och med andra ord blir det liksom ingen större vits.

Men jag är envis 500 000 poäng känns genomförbart, Jag tänker inte ge mig!

Det svåraste av allt blir att jag måste sätta mig in i olika "verktyg" för att kunna presentera rutter för EB vilket jag i min enfalt trodde att de skulle fixa åt mig.

Tack
 

Ubbe

Medlem
Du har ju möjligheten att boka några platser med poäng och resterade familj med pengar... Hittar du awardplatser så finns det ju med stor sannolikhet betalplatser kvar.
 

agehall

Medlem
Jag tror inte cash+points är ett alternativ för *A bokningar och om det är det så lär det bli dyrt, riktigt dyrt. Jag skulle tro att du behöver en bra bit över 1M poäng då.

Jag har själv inte järnkoll på zonuppdelningen alla program har, men du kanske kan göra något kreativt genom att använda dina poäng för att flyga till asien och sedan köpa USDM miles som du använder till sista sträckan. Men frågan är om det blir så mycket billigare eller enklare.

Det är helt klart så att det inte är lätt att använda sina poäng, men man ska inte ge sig. Det är bara att du börjar hålla koll på hur tillgången ser ut på olika sträckor. Du har ju gott om tid på dig till att förbereda...
 

Palazzi

Medlem
Just SAS har väl inga varianter för att få bra priser i C till "the pacific". Tror inte att det finns någon zon förutom Hawaii som går loss på mindre än 110.000 miles T/R i C, och då har du redan åkt halva vägen.....

Om du åker till Israel med DY för 1.300kr/pers T/R har du iaf sparat in 30.000p/pers till Rarotonga. Men det blir fortfarande 150' x 4 = 600.000p. Möjligen någon billig resa till NYC så det blir 540', men billigare tror jag inte du kommer undan med....

Från PEK eller HKG kostar det 440.000, men då har du ju flugit en bra bit i eco innan...
 
Last edited:
Äsch, sätt ungarna där bak..
Vad ska en 5 och en 10 åring göra i Business egentligen? (jag anser det vara bortkastade poäng)
Dom lär ju knappast ha problem med "leg-room" och underhållning i alla fall.

(Min åsikt bara) :)
 

Viking75

Medlem
Ja det ska gå! Svårigheter har en förmåga att få mig att försöka ännu hårdare. Förövrigt är jag riktigt tacksam för Era förslag som tex att även kolla routing via Asien och framför allt en sån enkel sak som Ubbe säger vilket jag aldrig tänkt på.

cash+points inom Star ska jag kolla upp men jag är övertygad om att agehall har rätt, och då är det inte realistiskt. (rätta mig om jag har fel men cash, points måste vara bland det sämsta alternativen därute?)
 
Toppen