Senaste nytt

Vart bo 1v på Mallorca om jag vill undvika grischarter?

Canadien

Medlem
Uttrycket härstammar väl från 70-80-talets charterresor där varje charterarrangör av rang ordnade till grisfest med fri sangria och helstekt gris minst en kväll varje chartervecka.
 

Patrik

Medlem
Inte runt palma och inte 20-30 resturanger i närheten, men kan rekommendera Cala Mesquida med tanke på att du ändå reser som barnfamilj. Bra pooler, otroligt bra strand och mysigt för vuxna (har inte lyckats hitta den vattenkvaliten någon annanstans på mallorca). Annars skulle jag rekommendera att ta flyg/båt över till menorca istället, otroligt mycket trevligare ö. (har testat de alla; mallorca/menorca/ibiza/formentera).
 

Volatyle

Medlem
Alright. Jag har svårt att hitta boende i Soller dessvärre. Annars verkar det vara ett klockrent ställe! Det finns boende men just nu verkar det kosta ett ben och en arm, och vi har inte riktigt det svängrummet.

Förslag på ett andra alternativ efter Soller som kan vara "likvärdigt" mottages tacksamt!

Vol
 

Bryant

Medlem
Jag skulle bo i Palma och göra utflykter därifrån. Vet inte hur gamla barnen är men det är enkelt att ta sig runt med buss.

Alternativ bor ni Portixol eller Ciudad Jardin. Nära både Palma och bad.

Turister kommer du se över allt på ön .
 
Jag kan rekommendera Port de Soller, vår familj med barn på 6 och 8 år trivs gott på hotell Marina.
Boka i mycket god tid (>6 mnd) om det är juli/augusti semester som är aktuellt
 
Jag är himla nyfiken på definitionen av "grischarter". Google gav inga svar direkt, och det finns ingen Wikipedia sida. Första som dök upp på Google var denna tråd. Personligen ser inte jag alls längre på Mallorca som en charter destination. För mig "känns det såååååååå 80-talet" att koppla Mallorca till charter :)

Underskatta inte Palma som stad. Himla trevligt stället att hänga en vecka. En annan pärla i mitt tycke är Port de Sóller. Det ligger ett antal mysiga ställen på norra sidan mellan Estellencs och Port de Sóller som jag såg när vi cyklade där för några år sedan som är värt kolla upp. Jag var så jäkla trött att jag inte minns vad alla heter :p
För mig är grischarter den första bilden som är i denna artikel.

Majorca says adios to binge-drinking British tourists as it turns its attention to a better-behaved (and richer) crowd | Daily Mail Online

Jag tror många britter säger emot dig att Mallorca inte är inte charterdestination längre.
 

Berguv

Medlem
Tips: ta tåget från Palma till Puerto Soller en dag, mycket bra upplevelse, Spec. På marknadsdagen. Se till att få förstaklassvagnen (ca 1/20 vagnar är första klass, samma pris). Värt att vara där i god tid för att få uppleva den.

Annars kan jag bara instämma i att bo i Soller men verkar vara kört.
Säger du. Airbnb i närheten? Finns lite agroturismo har jag för mig.

Gällande griseriet, Mallis är väl snarare att se som premium nu för tiden. Någon sa att pensionärer med lite pengar köper på Solkusten, de med en del pengar i Portugal (pga tjänstepensiontweaken) och de med mycket pengar köper på Mallis. Finns väl iof grisställen kvar också men de jobbar rätt hårt på att tvätta Mallis. Jag blev själv rätt sur när vi körde en weekend i Palma för det var (för mig) oväntat dyrt (men bra).
 
Toppen