Senaste nytt

Øresundsmetro i 2035

Valley

Medlem
Klart intressant ide.
Men vem tar ansvaret? Och vem skall betala?
Vill inte se någon tomtelösning a la Sverige-Norgejärnvägen där 3-4 myndigheter tror sig veta bäst, men ingen vill betala ocb ingen vill ha ansvar.
 

Ricci

Medlem
Klart intressant ide.
Men vem tar ansvaret? Och vem skall betala?
Vill inte se någon tomtelösning a la Sverige-Norgejärnvägen där 3-4 myndigheter tror sig veta bäst, men ingen vill betala ocb ingen vill ha ansvar.
Om jag förstått det rätt är det ett liknande upplägg som Öresundsbron dvs huvudsakligen är det de som använder den (på biljettpriset).
Dock med "viss" finansiering från Öresundsbron (som då är slutbetald), EU, kommunerna (Köp/Malmö) och staterna i begränsad omfattning.
 

Sebbef83

Medlem
Kommer aldrig hända.

Med gränskontroller, tullkontroller och liknande så kommer intresset av att resa över sundet inte öka så mycket att det är berättigat att bygga en metro. Vad spelar en restid på 23 minuter för roll när du sen ändå måste vänta på att få komma in i landet?
Nej, bättre att lägga pengarna på annat än en tunnelbana.

Förhoppningsvis är gränskontrollerna borta 2035... Ifall de inte är då lever vi nog i en mycket sämre värld.
 
Gränskontroller på Öresundsbron och Öresundstågen är som att ha gränskontroll på PATH mellan NYC och New Jersey.;) Det är pendeltåg och då får man lösa sådant på annat sätt än att sabotera systemet.

Nu när jag läst rapporterna om Öresundsmetron måste jag säga att jag gillar tanken, alternativet skulle vara en järnvägstunnel från Malmö C till Österport. Med tanke på brons kapacitet är någon form av expansion nödvändig på sikt för att avlasta och medge renodling av trafiken. Det optimala är tåg varje kvart där istället för tiominuterstrafik och att nästa generations Öresundståg blir dubbeldäckare (Twindexx Vario vore bra). Detta kompletteras sedan med en metrolinje och slutresultatet blir ungefär som med Flygbåtarna/Pilen etc och Dragörfärjan - d.v.s de fyller olika behov. Regionalt resande samt transport till CPH går med Öresundståg, metron tar hand om lokalresande Malmö-Köpenhamn.

Vad som krävs är också att Danmark och Sverige samarbetar och att eventuella gränskontroller sker längs den danska gränsen, inte längs Öresund eftersom den integrerade regionen behöver prioriteras. Situationen liknar t.ex NYC-NJ och likvärdig funktion är nödvändig (jag syftar på regionen).

Kan man resa mellan centrala Malmö och centrala Köpenhamn på 20 minuter är det en stor fördel och öppnar upp arbetsmarknad och integration än mer.

När det gäller HH-tunneln kommer det krävas ny järnväg till Köpenhamn och jag måste erkänna att jag inte tror på den som färje-ersättare utan snarare att den används för mer långväga resande och då som del i Europakorridoren. Jag har förstått att Helsingborgs kommun drömmer om en färje-ersättare men det känns inte som en optimal inriktning. Höghastighetståg och godståg är en bättre lösning och att lokalresandet även fortsättningsvis sker med färja. Eventuellt att Öresundstågen kan gå som ringlinje runt sundet.

Att bygga en ren motorvägstunnel tror jag inte är lämpligt, då är en lokal lösning för Öresundståg bättre (alltså att förlänga dessa genom tunneln och köra i befintliga tåglägen).

Europabanan och en HH-tunnel för den samt en för godståg och ny järnväg till Köpenhamn kombinerat med internationell trafik till Hamburg är det rimligaste att sikta på. Alternativet är att bygga tunnel även utan denna nya järnväg men då blir det en lokal lösning med förlängda tåg från Helsingör om Kystbanen skall användas.

P.g.a kapacitetssituationen är ny järnväg till Köpenhamn lämpligt och att tunneln fokuserar på långväga trafik samt gods samtidigt som färjorna tar hand om lokalt resande på HH-leden samt bilar.
 

Valley

Medlem
Om jag förstått det rätt är det ett liknande upplägg som Öresundsbron dvs huvudsakligen är det de som använder den (på biljettpriset).
Dock med "viss" finansiering från Öresundsbron (som då är slutbetald), EU, kommunerna (Köp/Malmö) och staterna i begränsad omfattning.
Läste på lite och det ligger ju ett konsortium bakom det hela. Då lär det väl fungera så länge som staten enbart är med som ägare och delfinansiärer.
 

Agö

Medlem
På Folkemødet på Bornholm idag återupprepade den danske trafikministern att han inte ser att HH-förbindelsen omfattar tåg av samma skäl som tidigare, dvs total avsaknad av infrastruktur på den danska sidan och ingen vilja att bygga sådan.

Fortsättning följer!
 

Kris

Medlem
Torkilds förslag får nog mest ses som en parentes. Går ju alltid att sätta färjan i bruk LA-Tuborg igen. Tuborg havn är ju redan upprustad sedan en tid tillbaka... :)

Blir intressant att se hur hela idén med Ø-metro utvecklas. Ett andra alternativ över sundet hade definitivt skapat mer robusthet i trafiken. Kan man bygga spårväg i lilla Lund...så borde en Ø-metro inte vara en omöjlighet :)

Vilken typ av tåg tror ni skulle vara gångbart på en eventuell Ø-metro? Det skall ju trots allt benchmarkas mot Nya Nya First på Ø-tågen.
 
Toppen