Gränskontroller på Öresundsbron och Öresundstågen är som att ha gränskontroll på PATH mellan NYC och New Jersey.
Det är pendeltåg och då får man lösa sådant på annat sätt än att sabotera systemet.
Nu när jag läst rapporterna om Öresundsmetron måste jag säga att jag gillar tanken, alternativet skulle vara en järnvägstunnel från Malmö C till Österport. Med tanke på brons kapacitet är någon form av expansion nödvändig på sikt för att avlasta och medge renodling av trafiken. Det optimala är tåg varje kvart där istället för tiominuterstrafik och att nästa generations Öresundståg blir dubbeldäckare (Twindexx Vario vore bra). Detta kompletteras sedan med en metrolinje och slutresultatet blir ungefär som med Flygbåtarna/Pilen etc och Dragörfärjan - d.v.s de fyller olika behov. Regionalt resande samt transport till CPH går med Öresundståg, metron tar hand om lokalresande Malmö-Köpenhamn.
Vad som krävs är också att Danmark och Sverige samarbetar och att eventuella gränskontroller sker längs den danska gränsen, inte längs Öresund eftersom den integrerade regionen behöver prioriteras. Situationen liknar t.ex NYC-NJ och likvärdig funktion är nödvändig (jag syftar på regionen).
Kan man resa mellan centrala Malmö och centrala Köpenhamn på 20 minuter är det en stor fördel och öppnar upp arbetsmarknad och integration än mer.
När det gäller HH-tunneln kommer det krävas ny järnväg till Köpenhamn och jag måste erkänna att jag inte tror på den som färje-ersättare utan snarare att den används för mer långväga resande och då som del i Europakorridoren. Jag har förstått att Helsingborgs kommun drömmer om en färje-ersättare men det känns inte som en optimal inriktning. Höghastighetståg och godståg är en bättre lösning och att lokalresandet även fortsättningsvis sker med färja. Eventuellt att Öresundstågen kan gå som ringlinje runt sundet.
Att bygga en ren motorvägstunnel tror jag inte är lämpligt, då är en lokal lösning för Öresundståg bättre (alltså att förlänga dessa genom tunneln och köra i befintliga tåglägen).
Europabanan och en HH-tunnel för den samt en för godståg och ny järnväg till Köpenhamn kombinerat med internationell trafik till Hamburg är det rimligaste att sikta på. Alternativet är att bygga tunnel även utan denna nya järnväg men då blir det en lokal lösning med förlängda tåg från Helsingör om Kystbanen skall användas.
P.g.a kapacitetssituationen är ny järnväg till Köpenhamn lämpligt och att tunneln fokuserar på långväga trafik samt gods samtidigt som färjorna tar hand om lokalt resande på HH-leden samt bilar.