Senaste nytt

Taxfree när man flyger till EU land via icke- EU land?

Ska om några veckor flyga till Barcelona via Zurich med Swiss. Frågan är om jag på Arlanda får handla taxfree då resan går via ett icke- EU land?
Någon med erfarenhet om det går eller ej?
 

Tjaeng

Medlem
ARN är billigare, speciellt med tanke på Schweizerfrancens valutakurs. En tändare och en Red bull köpt på ZRH dök upp som -87.00kr på kortkontot för mig.
 

Bringman

Medlem
fortsätter på tråden.. Nån som har koll på champagnepriserna taxfree ARN respektive ZRH??
Var på ZRH i tisdags och tyckte att champagnen var ganska dyr där. Köp någon god Cava i Barcelona istället, drack 2008 Juve y Camps Reserva de la Familia Gran Reserva Brut vilken var riktigt god för sitt pris.
 

rob74

Medlem
Har samma intryck! Trodde för något år sedan i min enfald att jag skulle kunna göra några champagneklipp på ZRH. Oj, vad jag fick äta upp det!
Kostar mindre att köpa på Systembolaget när det kommer an på de dyrare sorterna.
 

rob74

Medlem
Överlag kan man t ex få fatt i dyrare franska viner till bättre pris här i Sverige än i Frankrike. Detta eftersom Systembolaget inte får gå med vinst - folkhälsan etc...
I Frankrike är ju upplägget ett helt annat vad gäller försäljningen av vin och starkvaror.
 

Tjaeng

Medlem
Detta eftersom Systembolaget inte får gå med vinst - folkhälsan etc...

Systembolaget gjorde mer än 300Mkr i vinst förra året, du tänkte nog på vinstsyfte (en aktivt vinstdrivande monopolist hade ju gjort dussintals gånger större vinst) . Det som gör viner i normalspannet dyra i Sverige är för att alkoholskatt, etanolskatt och punktskatt/tull alla beräknas efter alkoholhalt och volym , vilket då påverkar billiga viner disproportionerligt. Det enda som skalar med priset är momsen, och sådan finns ju även i andra EU-länder till skillnad från 501,41kr skatt per liter ren etanol, 21,58kr/L skatt för vin och 32kr/L i punktskatt. Om jag inte minns fel är det dessutom moms på punktskatten (hur det nu är logiskt).
 

Bringman

Medlem
Systembolaget gjorde mer än 300Mkr i vinst förra året, du tänkte nog på vinstsyfte (en aktivt vinstdrivande monopolist hade ju gjort dussintals gånger större vinst) . Det som gör viner i normalspannet dyra i Sverige är för att alkoholskatt, etanolskatt och punktskatt/tull alla beräknas efter alkoholhalt och volym , vilket då påverkar billiga viner disproportionerligt. Det enda som skalar med priset är momsen, och sådan finns ju även i andra EU-länder till skillnad från 501,41kr skatt per liter ren etanol, 21,58kr/L skatt för vin och 32kr/L i punktskatt. Om jag inte minns fel är det dessutom moms på punktskatten (hur det nu är logiskt).

För den som vill fördjupa sig i systemets modell för prisberäkning:
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_14048/cf_364/modell_for_prisberakning_2006.pdf
 
Toppen