Senaste nytt

En liten tripp Bangkok-Jakarta t/r med Singapore/Lufthansa i Business class/First class

rob74

Medlem
Funderar på en liten avstickare då jag passerar Bangkok för att testa lite olika kortflygningar i regionen med SQ och LH.

BKK-SIN i SQ Business
SIN-CGK i SQ First (med 5-6 timmar att lounge:a på SIN innan avgång)
Övernattning i Jakarta
CGK-SIN i SQ First
SIN-SGN i SQ Business
SGN-BKK i LH First (A340-600 i vad jag tror är nya F)

Det är ju inga långa flighter, men jag har i princip bara två dagar att nyttja.
Känns ju vanskligt att åka till MNL eller BWN och vända för att få längre resor i F.
Tänkte använda 40k US miles i så fall.
Det verkar som om detta skulle landa på skatter och avgifter i storleksordningen 1.300 SEK, då det verkar ligga nån thailändsk flygplatsavgift på ca 700 SEK när man börjar och slutar i BKK. Någon som har erfarenhet av detta?
 

Dr. Miles

Expert
SGN-BKK i LH First (A340-600 i vad jag tror är nya F)
Det är nog inte det senaste First class, men det är samma som bjornstrom har testat-
Första klass till New York del 2: Lufthansa First Class A340-600

Det verkar som om detta skulle landa på skatter och avgifter i storleksordningen 1.300 SEK, då det verkar ligga nån thailändsk flygplatsavgift på ca 700 SEK när man börjar och slutar i BKK. Någon som har erfarenhet av detta?
Thailändska flygplatsskatt är 700 THB (ca 150 SEK).
Glöm inte att ha 150.000 IDR(ca 110 SEK) i kontant när du checkar in i Jakarta. Man måste betala flygplatsskatt i kontant vid avresa från Indonesien.
 
Last edited:

Jojo

Medlem
Jag har bott några år i Bkk och använt mig av Lufthansa en del gånger för att besöka Ho Chi Minh eller Kuala Lumpur. Medans SAS vilar sitt plan hela eftermiddagen och kvällen flyger Lufthansa med sina fly från Munchen och Frankfurt vidare över dagen för att spara in flygplatsavgifter...

Lufthansa ® - Business Class Special To Asia

Jag har flygit i first ner och business hem för ca 4,000 sek. Flighten ligger på ca två timmar och genomförs vid middagstid. Då har man first lounge i Bkk och det ges en del poäng för denna resa.

Ps. Hilton ligger mycket bra till i KL från flygplatsen med airport link...
 

rob74

Medlem
Det är nog inte det senaste First class, men det är samma som bjornstrom har testat-
Första klass till New York del 2: Lufthansa First Class A340-600


Thailändska flygplatsskatt är 700 THB (ca 150 SEK).
Glöm inte att ha 150.000 IDR(ca 110 SEK) i kontant när du checkar in i Jakarta. Man måste betala flygplatsskatt i kontant vid avresa från Indonesien.

Ok, då är det samma stol som jag hade när jag flög NRT-MUC i fjol.

Jag har lite trassel med att söka med ITA Matrix för att få upp dessa flighter i en och samma lista. Om jag väljer multi-city så kan jag välja första flighten och sedan hänger allt sig när den söker efter nästa flight. Jag har därför sökt på två enkelresor.
Som jag nu fattar det så är alla skatter ex BKK i THB och alla skatter ex CGK i USD.
Då borde det alltså bli

(1100 THB = 233 SEK) + (9,60 USD = 64 SEK) = Ca 300 SEK

när man räknat av YQ?

BKK-CGK.jpg

CGK-BKK.jpg
 

rob74

Medlem
Jag har bott några år i Bkk och använt mig av Lufthansa en del gånger för att besöka Ho Chi Minh eller Kuala Lumpur. Medans SAS vilar sitt plan hela eftermiddagen och kvällen flyger Lufthansa med sina fly från Munchen och Frankfurt vidare över dagen för att spara in flygplatsavgifter...

Lufthansa ® - Business Class Special To Asia

Jag har flygit i first ner och business hem för ca 4,000 sek. Flighten ligger på ca två timmar och genomförs vid middagstid. Då har man first lounge i Bkk och det ges en del poäng för denna resa.

Ps. Hilton ligger mycket bra till i KL från flygplatsen med airport link...

Jag kollade på LH-alternativet via KUL också, men det synkar lite dåligt med mina datum samt vidare resa till CGK.
Priset på en enkel i F mellan SGN och BKK verkar ligga runt 4.299 SEK, så det är ju värt att veta om man bara ska göra den turen.
Dock så skulle ju SQ-flighterna dra iväg lite mer i pris om man skulle slanta dem... ;)
Så denna gång får det bli på en bonusresa för att få ihop den här lilla detouren.
Har hittat ett par intressanta 5-stjärniga hotell i Jakarta för runt 800-lappen för ett rejält rum. Det ena av dem kunde man visst få EB-poäng på, då det tillhör WorldHotels. Det blir ju inte så mycket tid att spendera i Jakarta, men några grejer som jag är ute efter att få tag i ska jag nog försöka hinna med att hitta under dagen.

För övrigt så tänker jag nog testa F med Emirates A380 på AKL-MEL några veckor tidigare under min resa. Ligger på ca 6.400 SEK just nu för den 4 timmar långa flygningen.
 

rob74

Medlem
Tipsa gärna om hotell i Jakarta.. Ska dit i december..

Ska börja kika lite på det nu. Än så länge har jag kollat på:

Hotel Aryaduta Semanggi, 5-stjärnigt hotell där priset ligger från ca 800 kr för ett, som det ser ut, ordentligt rum.
http://www.aryaduta.com/hotels_home_semanggi.php
samt
The Sultan Hotel Jakarta (fd The Hilton Jakarta), det största 5-stjärniga hotellet i Indonesien. Runt samma prisläge. Ingår i WorldHotels, så man kan få EB-poäng.
http://www.sultanjakarta.com/

Läste någonstans här på forumet att någon rekommenderade Grand Hyatt Jakarta.
http://www.jakarta.grand.hyatt.com/hyatt/hotels-jakarta-grand/index.jsp?null
Lite högre prisläge där, strax ovan tusenlappen per natt

Återkommer när jag letat lite mer...
 
Last edited:

rob74

Medlem
Ser för övrigt ut som om att jag knep den sista platsen i C på SIN-SGN för nu.
På de andra sträckorna finns det fortfarande platser i respektive bokningsklass.
 
Toppen