Senaste nytt

Tips på resa över jul

HenrikAI

Medlem
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips/förslag på en resa över jul (inkl julafton och juldagen), max 3-4 timmar från Stockholm. Vi är 2 vuxna och ett barn (2 år). Sverige eller utomlands spelar ingen större roll. Snö är inget krav, inte heller julmat.

Ett alternativ vi hittat är Hotell Tott i Åre (bra?) som erbjuder halvpension, julbord och entré till spa & gym 23-27 december för ca 10000 kr. Då kan man kanske klämma in lite skidåkning också, även om det absolut inte är ett måste.

Vi vill gärna hamna någonstans där det inte är helt dött eller omöjligt att få bord på restaurang på julafton och juldagen (så kanske lika bra att satsa på ett paket likt det ovan..? Har dock lite svårt att hitta något bra..).

Budget gärna under 10000 kr, men vi kan nog sträcka oss till 15000 kr.

Tips?
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hej HenrikAl!

Om man vill ha både skidåkning, god mat, samt liv & rörelse finns bara Åre (I Sverige). Jag tävlade fram till nyligen internationellt i utförsåkning och har varit på de flesta skidorter i norden. Jag brukade själv åka till Funäsdalen då det var lite folk, men om man är ute efter mer än skidåkning är Åre platsen att åka till. Åre stad brukar vara mysigt under Julen & det är lätt att ta sig dit med nattåget från STO (om man känner för det). Tott är ett trevligt hotell.

Normalt hade jag föreslagit Salzburg i Österrike med DY, då det är smidigt (och billigt) med direktflyg ARN-Salzburg.. Tyvärr såg jag att de inte börjar flyga till Salzburg förrän i Januari...

Om inte skidåkning är centralt skulle jag åka till Wien och besöka julmarknaden. Wien har fina hotell, bra mat och fantastisk julstämning! Nu kan man väl även åka direkt till Wien med Niki (by Air Berlin) från ARN , och få intjäning till sitt OW FFP :) Tycker att Wien under vintern var mycket trevligare än t.ex Tallin, Budapest & Prag som också är kända för sina julmarknader. München är också bra, men betydligt dyrare än Wien.
 

Concorde

Founding Member
Intercontinental berchtesgaden. Kan vara en av världens vackraste platser så nära Sverige.
Strax över 200EUR per natt. Flyg till Munchen, hyrbil för scenic drive.
 

Senator

Moderator
Intercontinental berchtesgaden. Kan vara en av världens vackraste platser så nära Sverige.
Strax över 200EUR per natt. Flyg till Munchen, hyrbil för scenic drive.

Faktisk mycket trevligt... Var där som Lufthansas gäst under EM-2008, när vi såg Sverige-Grekland i öppningsmatchen. Snyggt hotell med bra käk och annat.
 

Nemo

Medlem
Vålådalen är ett alternativ; god mat, många återkommande gäster, olika vinteraktiviteter att pröva på. Boka hotelldelen om ni inte vill bo spartanskt. Flyg till OSD och väntande hyrbil ger 2h från ARN. www.valadalen.se
 
Last edited:

HenrikAI

Medlem
Tack för förslagen. Noma är intressant men helst inte med ett barn på 20 månader. Blir inte så avslappnat... :)

Lutar åt att det blir Jämtland (oklart var dock) kombinerat med ett besök i Trondheim.
 

erc

Medlem
Jag kan å det varmaste rekommendera orten Vent någon mil från Sölden, Österrike. Har besökt orten flera gånger per år - både sommar och vinter. Senast nu i juli. Det är verkligen ett koncentrat av det bästa tyrolen kan erbjuda. Orten ligger på 1900 möh, vid foten av Wildspitze.

Vent - Das Bergdorf Tirols in 1900m Seehöhe

Budgetresenärer bor på Gasthaus Gstrein och kommer få ta del av tyrolsk gästfrihet när den är som bäst. Högre krav på komfort - välj Hotel Similaun.

Närmaste flygplats är såklart Innsbruck. Personligen har jag dock nyttjat MUC och BGY (mmm...).
 
Toppen