Senaste nytt

Skavsta får järnväg till Stockholm och Linköping

Jacob

Medlem
Rolig rubrik, att fokusera på Skavsta

Att kunna åka till Stockholm från Linköping en halvtimme snabbare är välkommet, inte minst med tanke på anslutningen till Arlanda och de flyg som går därifrån.
Haha! Sant sant! (jag lade till Linköping nu också).

Finns nog en 3-4 olika forum tråden hade passat i med 3-4 olika rubriker.
 

Ubbe

Medlem
tyvärr så är det ju den gamla järnvägsutredningen som dammats av. satsningen innebär nybyggt dubbelspår med hastighetsprofil med topp 300km/h.
Detta till en mycket hög kostnad / km spår.
en bättre och med förnuftig satsning hade varit att gå samman med Norge om Maglevbana Oslo - Köpenhamn via Göteborg och Jönköping. Sen kan ju Sverige själva bygga ett stickspår Jönköping - Stockholm/Uppsala
Spåren blir billigare/km och hastigheten så mycket högre att flyget skulle slås ut på dessa sträckor. Här pratar man ju om 450 - 550 km/h i dagsläget. Godstrafiken kan sen husera fritt på den normala järnvägen mellan dessa orter..
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Kan man inte ha samma lösning som Aucklands bussbana till North shore?
De har egen bussbanor som används som tågsystem. Byggkostnader är säkert billigare och bussar är mycket billigare än tåg.
 

Palazzi

Medlem
2028!!?? Behöver de 11år och 30 miljarder för att lägga 15mil dubbelspår:confused: Jag håller nog med Ubbe.... Känns som ett skämt att konstruera ett spår för 2028 med en hastighetsbegränsning om 300-320km/h, och bara 15mil. Kontentan av satsningen blir ju samma som idag, att vi är hopplöst långt efter kontinentala Europa, som troligen hunnit ännu längre 2028..... Vi bör nog hyra in kineserna till att bygga järnväg istället.

Man bygger ju inte direkt bort inrikesflyget och biltrafiken genom att skapa något där vi tjänar in 30min STO-GOT...

Satsningen hade varit intressant om regeringen först angivit ett annat tidsperspektiv, och sedan satsat på OSL-GOT-CPH-FRA tillsammans med norrmännen.

Sverige & Danmark förblir de stora bromsklossarna i Europas tågsatsningar...
 
Toppen