Senaste nytt

Bonuskontotömning till Asien, Lufthansa och Virgin Atlantic frågor

gdaily

Medlem
SItter och klurar på min sommarsemester 2013. Har skissat på följande:

Flyga till Hong Kong, hänga i Macau några dagar, därefetr till Filipinerna i kanske 10 dagar. Tillbaks till Hong Kong, och sedan hem.

För många år sedan tog jag ett principbeslut att aldrig göra en sådan långresa i ekonomi.

Alternativen jag har är att antingen använda mina slattar av bonuspoäng och försöka sy ihop något, eller att köpa en resa med ex BA dit jag nu försöker samla mina miles. Att köpa poäng på något annat flygbolag är alltså inte intressant denna gång, utan antingen samla på BA eller bränna mina slattar.

Fråga ett: Om jag väljer att köpa biljetten, finns det något billigt sätt att ta mig åt det hållet som samtidigt ger mig massvis med Tier Points?

Om jag i stället väljer att slaska poäng:
På Virgin har jag 60k poäng, det räcker för en UpperClass enkelresa. På Lufthansa har jag 70k poäng, det kanske räcker att ta mig hem:

Virgin har ju något avtal med SAS, någon som vet vad det kostar att boka poängbiljett ARN-LHR-HongKong? Jag hittar det ingenstans på hemsidan (man kan bara boka London-Hongkong på nätet, inte Stockholmsdelen).

Lufthansa kan man ju boka enkelresor med har jag lyckats läsa mig till, om man ringer in. Men vad kostar dessa enkelresor, är det 50% eller något annat? Någon som vet?

Hälsningar
Ola
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om du tänker att använda både Lufthansa miles och Virgin miles, rekommenderar jag att du bokar som följande.

Lufthansa miles: (50% av ordinarie miles)
Stockholm->Frankfurt/Munchen/Zurich->Hong Kong

Virgin miles:
Hong Kong->London

Det är för att undvika att betala dyr UK APD.
Jag antar att du måste betala bränsletillägg på dessa bonusresor.

EDIT: Det verkar som det inte går att boka enkelresa award online hos Lufthansa Miles&More.

Child and one way flight awards
 
Last edited:

gdaily

Medlem
AHO, fr.o.m. 1 sep går det med LH group.

Kanon, då väntar jag någon vecka att boka :)

Tack för tipsen än så länge. Ska kolla upp vad det skiljer att flyga från respektive till London med Virgin, en viss slant är det ju värt att vistas i Virgins fantastiska lounge på LHR.

Fler tips, kan man ta sig till Filipinerna med något Star Alliance-flyg måntro? Eller "ganska nära" duger också.
 

henrik l

Medlem
Håller på att planera nästa sommarresa och ska försöka ta en F med SQ SIN-MNL. Du tar dig dit med SQ, TG, Asiana och ANA.
 

Dr. Miles

Expert
Air China, Asiana och United använder narrowbody plan till Manila och/eller Clark.
ANA, Singapore Airlines och THAI använder widebody plan till Manila.
 

gdaily

Medlem
Tackar för tipsen.

Just nu funderar jag dock på Cebu City, men dit tar jag mig enkelt med Cathay Pacific från HongKong. Det blir nog till att boka HongKongresan nu och sedan fundera vidare på det exakta schemat för övriga delar av resan lite senare.
 
Toppen