Senaste nytt

24 timmar i Shanghai, vad ska jag göra?

Senator

Moderator
Vad gör man i Shanghai om man har 2 x 24t?

Vänner,

Inser att det finns en del Shanghai experter här inne :cool: Jag skall iväg till Taipei i bröllop lördagen den 22:e september. Jag hade tänkte köpa rea pris med BA till HKG, men mina datum jag vill åka finns inte detta. Så jag tänkte köpa en resa till Shanghai:
Torsdag 20 sept landar jag 07:20 på PVG, tänkte åka vidare
Fredag 21 sept med CA195 till TPE
Söndag 23 sept landar jag 19:40 från TPE
Måndag åker BA runt 11:00
Hotell: Shanghai Hotels | Hilton Shanghai hotel | Shanghai,

Fråga 1: Ideer för dag 1?
Fråga 2: Skall jag strunta i att åka in till stan på söndagen?

Shanghai funkar med 72t regeln utan visum, tittat på PEK men då måste jag stanna på flygplatsen och CA till TPE är dubbla priset.
 

Luchtii

Medlem
Var i Shanghai 2 dagar i mars och här är några av sakerna jag roade mig med.

Åk Maglev-tåget någon av sträckorna, 431km/h för cirka 50kr.
Vandra längs the bund och sen efter East Nanjing Road.
Käka Xiaolongbao, en ångkokad bulle.
Åk ut till Pudong och se Shanghais skyline från nära håll.
Runt Yuyuan Garden kan du se delar av det gamla Shanghai med kåkstäder och grönsaksstånd längs gatorna.
 

Jacob

Medlem
Det är ganska enkelt att åka in till Shanghai. Maglev tåget tar 8 min till Longyang Road och därifrån är det sex stationer med tunnelbana till East Nanjing Road som är Shanghais hjärta med gångavstånd till t.ex. The Bunt.

Jag tittade på flygplatshotell på Pudong i somras och tyckte det var ganska dåligt utbud. Finns mycket bra hotell i Shanghai med inte ute vid flygplatsen. Du hinner in till Shanghai på söndagen men det blir förstås inget långt besök (12-13 timmar i city kanske).
 

Dr. Miles

Expert
Shanghai funkar med 72t regeln utan visum, tittat på PEK men då måste jag stanna på flygplatsen och CA till TPE är dubbla priset.
Det går utmärkt att gå till landside i Beijing utan visum om man har ett anslutningsflyg som avgår inom 24 timmar.
Transit desk på T3E kan inte checka in passagerare som har lång anslutningstid och det går att gå ut(in i Kina) och komma tillbaka till airside senare.
Här kan du läsa en diskussion om visumfritt transit i Beijing.

Om du stannar internationella hotellkedja blir det inte något problem vid övernattning heller. (annars kinesiska hotell frågar om ditt kinesiskt visum)
 

Jacob

Medlem
Shanghai funkar med 72t regeln utan visum, tittat på PEK men då måste jag stanna på flygplatsen och CA till TPE är dubbla priset.
En liten korrigering, jag är ganska säker på att det är 48 timmar som man får stanna utan visum och inte 72 timmar.

Spelar förstås ingen roll i ditt fall men bara så inte andra luras att boka något och får problem.
 

Dr. Miles

Expert
En liten korrigering, jag är ganska säker på att det är 48 timmar som man får stanna utan visum och inte 72 timmar.

Spelar förstås ingen roll i ditt fall men bara så inte andra luras att boka något och får problem.

Ja, det är korrekt. Upp till 48 timmar i Shanghai utan visum är tillåten om man flyger vidare internationellt.

CVASC skrev:
You need to apply for a visa unless you belong to the following categories:
.
.
(5) No visa is required for citizens of the following 20 countries, who transit through China via Shanghai within 48 hours, no matter what types of passports they may hold: Republic of Korea, the United States of America, Canada, Australia, New Zealand, and the Schengen states -- Germany, France, Austria, Sweden, Denmark, Norway, Finland, Iceland, the Netherlands, Belgium, Luxemburg, Spain, Portugal, Greece and Italy.
 

A380*G

Medlem
Skulle avråda från Hilton. Tyvärr finns det inte många andra (om något?) alternativ i Shanghai om man vill bo med den kedjan. Hilton har inget bra rykte här. Finns många betydligt bättre hotell. Varför inte slå till med en natt på klassiska Peace Hotel vid the Bund tex?
Därifrån är det gångavstånd till en otroligt bra och prisvärd restaurang med takterass med utsikt över The Bund.

En del vill bo i Grand Hyatt eller Park Hyatt, men jag skulle rekommendera Hyatt on The Bund istället. Utsikten mot Pudong, The Bund och resten av staden är fantastiskt. Dessutom kan du då ta hissen upp till Vue Bar och ta ett dopp i bubbelpoolen på uteterrassen.

Vill du bo mer centralt vid People's Square so rekommenderas Radisson New World eller Le Royal Meridien. De ligger perfekt i Norra delen av parken med gångavstånd till det mesta.

Four Seasons mellan People's Square och French Concession är ett topphotell som USAs president brukar bo på. Finns inte så mycket i direkt närhet, så omgivningen är ganska lugn.

Finns massor med hotell, men detta var några som av olika anledningar är bra.

Flygplatshotell ska i så lång utsträckning som möjligt undvikas - i alla fall de i närheten av PVG. SHA som ligger mer centralt har några helt OK hotell i närheten.
 

Senator

Moderator
Tack till alla... Jag är då desperat att behålla mitt Diamond VIP kort på Hilton då jag har haft så ohört mycket glädje av det i snart sju år, så jag bokade Hilton för under 1000kr (SEK) via ett specialpris. Men jag ser Waldorf Astoria Shanghai on the Bund som är där jag vill vara är rankat #3 av alla hotell i Shanghai på Tripadvisor.com. Så jag skall kolla hur illa det blir om jag skall bo där...

Jag läser genom detta senare innan jag trycker på bokningsknappen. Tittar även på resa via BKK då det finns AY erbjudande. Men är så sugen på alla dessa extra Aviosar..
 

Tjaeng

Medlem
Tack till alla... Jag är då desperat att behålla mitt Diamond VIP kort på Hilton då jag har haft så ohört mycket glädje av det i snart sju år, så jag bokade Hilton för under 1000kr (SEK) via ett specialpris. Men jag ser Waldorf Astoria Shanghai on the Bund som är där jag vill vara är rankat #3 av alla hotell i Shanghai på Tripadvisor.com. Så jag skall kolla hur illa det blir om jag skall bo där...

Waldorf-Astoria kan fås för runt 250 dollar/natt.
 
Toppen