Senaste nytt

Olika Eurobonus poäng mellan Lufthansa och Swiss?

011430121

Medlem
Jag har aldrig kollat upp hur mycket poäng de olika bokningsklasserna ger
Men när jag idag tittade på mitt SAS konto upptäckte jag en för mig lite konstig sak
Bokade på LH hemsida en resa i C till SFO från ARN tur och retur i bokningsklass P
Utresan var med LH via FRA och jag har erhållit följande poäng till mitt EB konto ARN-FRA 800 poäng
och FRA-SFO 5700 poäng
Hemresan gick med LX SFO-ZRH 11700 poäng och ZRH-ARN 2000 poäng
Jag är EBG, har en liten undran har jag fått för mycket eller för lite det kanske är så att LX är mera generös?
 

Tjaeng

Medlem
Fast nästa lördag (1 september) blir frågan irrelevant. Det är då Miles&More själva harmoniserar P-klass och Z-klass intjäningsregler så att de ger lika mycket från både LH och LX. När 100% intjäning i P och 150% i Z hos LX, båda ner från 200%, införs i M&M kommer SAS med all sannolikhet att göra samma sak för krediteringarna från Swiss. En del av den rejäla försämring av M&M som offentliggjordes i våras.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Fast nästa lördag (1 september) blir frågan irrelevant. Det är då Miles&More själva harmoniserar P-klass och Z-klass intjäningsregler så att de ger lika mycket från både LH och LX. När 100% intjäning i P och 150% i Z hos LX, båda ner från 200%, införs i M&M kommer SAS med all sannolikhet att göra samma sak för krediteringarna från Swiss.

Var nog inte 100% säker på detta. Om du tittar på United så var tidigare Z 100% på SAS EB. Nu är det plötsligen 200% och samma med P. Med tanke på att alla bokningsklasser är harmoniserade (förutan AC) inom Star A JV, så verkar detta vara helt villkorligt.
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

"Consistently inconsistent"
 

Tjaeng

Medlem
Var nog inte 100% säker på detta. Om du tittar på United så var tidigare Z 100% på SAS EB. Nu är det plötsligen 200% och samma med P. Med tanke på att alla bokningsklasser är harmoniserade (förutan AC) inom Star A JV, så verkar detta vara helt villkorligt.
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

"Consistently inconsistent"

Hm, du har en poäng där. För nu märker jag ju att Z-klass faktiskt är 200% intjäning hos EB trots att det hos M&M redan är 150% med LH och snart även med LX. Vi får hoppas, som jumbooze skriver.

Intressant nog innebär de nya reglerna att två bokningsklasser i ekonomi (B+Y, tre inkl M på europeiska rutter) ger 150%, lika mycket som Z och mer än P... För inte har väl LH någon premium economy?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Olika EB poäng mellan LH och LX?

Nej, det är flexibel M kabin. En del företagskunder har avtalspriser i B hos LH, hade t.ex. det hos en f.d. arbetsgivare
 
Toppen