Senaste nytt

Icelandair startar flygningar till Alaska (Anchorage)

Palazzi

Medlem
Som det enda reguljära flygbolaget från Europa startar Icelandair en linje mellan Reykjavik & Anchorage den 15:e Maj 2013.

Linjen kommer flygas under sommarhalvåret t.om 17:e Sep.

Det är den enda reguljära flygning från Europa till Alaska, som inte innebär byte inrikes i USA. De enda undantagen är 2h-flygningar från bortre Sibirien (knappt Europa) och Condors leisure-flygningar från Frankfurt.

Om jag inte missminner mig så tillåter Alaska Airlines "Milageplan" intjäning från Icelandairs flygningar. Jag vet inte om det finns något codeshare mellan bolagen, men det skulle isåfall innebära möjlig intjäning hela vägen på t.ex linjen : ARN-KEF-ANC-ADQ (Kodiak Airport)

(http://airlineroute.net/2012/08/24/fi-s13update1/)
 
Last edited:

erc

Medlem
Ytterst intressant. Möjligheterna inför 2013 års roadtrip i USA och Kanada blir allt fler. Först SAS till SFO och nu Icelandair till ANC.

Synd för en snåljåp som mig att hyrbilarna är ungefär dubbelt så dyra i Anchorage jämfört med San Francisco.
 

Snosken

Medlem
Ja, för envägshyra till AK är ju billigt, om det ens är tillåtet.

Det är det nog inte tror jag. Har för mig att några polare till mig hade problem när dom skulle köra över gränsen mellan Canada och USA, dom fick byta bil och krångla...och här skulle det ju bli dubbla gränspassager.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är det nog inte tror jag. Har för mig att några polare till mig hade problem när dom skulle köra över gränsen mellan Canada och USA, dom fick byta bil och krångla...och här skulle det ju bli dubbla gränspassager.

Brukar generellt sett inte vara några problem med att köra en hyrbil från USA och in i Canada. Har gjort det ganska många gånger. Har dock inte provat den andra vägen (dvs hyra bil i Canada och köra in i USA).

Däremot är det i stort sett omöjligt att hitta hyrbilsbolag som låter dig köra in bilen i Mexico utan massor med (dyra) försäkringar.

Det roliga är när man hyr bil på Hawaii skriver man på att man förbinder sig att inte köra in bilen i Mexico men att Canada är ok. Frågade senast om det var ett vanligt förekommande problem för hyrbilsföretagen på Hawaii. Det var det inte...
 

agehall

Medlem
Det är det nog inte tror jag. Har för mig att några polare till mig hade problem när dom skulle köra över gränsen mellan Canada och USA, dom fick byta bil och krångla...och här skulle det ju bli dubbla gränspassager.

Vissa bolag tillåter det mot extraavgift, men det är inte direkt poppulärt. Jag kan även avslöja att The Alaska Highway snabbt blir väldigt långtråkig. Naturen är fin de första timmarna men därefter är det bara eviga raksträckor och man vet aldrig när delstatspolisen har bestämt sig för att göra livet surt för oss som gillar att lägga på moms på hastighetsbegränsningen...
 
Toppen