Senaste nytt

Drömresemål, ännu ej besökta

Palazzi

Medlem
Sökte runt lite på forumet och till min stora förvåning fann jag ingen tråd som diskuterade våra medlemmars drömresemål... Är det kanske så att vi redan besökt alla platser?:p

Nu drar jag iaf igång en sådan tråd.

Det kan vara ett land/stad/plats etc, inga egentliga begränsningar finns.

Ser helst att det är en plats som vederbörande ännu ej besökt (även om det blir svårt för t.ex Jacob;)).
 

Palazzi

Medlem
Jag drar iväg ett första inlägg.

1. Alaska Behövs kanske ingen motivering. Det är den enastående naturen & djurlivet som lockar
2. Uzbekistan/ Kazakstan Har ännu inte besökt inre Centralasien
3. Nauru En av världens minsta stater, en friliggande ö söder om Mikronesien som består helt av fågelskit!

Kuriosa om Nauru:
1.Nauru är en atoll som under århundraden växte sig större p.g.a avlagringar av fågelskit. Ur denna fågelskit kunde man senare utvinna gas vilket gjorde Nauru mycket rikt. Dock lyckades de överexploatera sina resurser och nu kan man bara bo vid öns utkanter och det finns inga resurser kvar.
2.Nauru blev kända för att tvätta pengar åt sydamerikanska knarksmugglare.
3.Nauru tog emot australiensiska fångar för att få pengar. De fick 400 miljoner, som de direkt spenderade på en stor fest... Dagen efter skulle en australiensisk ämbetsman komma på besök... Ingen kom och välkomnade honom, för alla hade huvudvärk...
4.Förre presidenten var en tyngdlyftare som totalt saknade utbildning & erfarenhet för sitt ämbete
 

Dr. Miles

Expert
1, Bhutan
Bhutan har alltid varit min nummer ett resemål, men av ekonomiska skäl har jag inte kunnat besöka landet. :(

2, Wamena, Irian Jaya, Indonesia
Det är nog en plats långt bort från västerländska civilisation man kan komma.

3, Bamiyan, Afghanistan
Jag var på väg till Afghanistan och se Bamiyan när jag var backpacker. Men gränsen mellan Pakistan och Afghanistan stängdes när det blev orolig där.
 

Palazzi

Medlem
Bhutan låter väldigt intressant! Afghanistan låter jag nog vänta tills det blir lugnt (men då är jag väl 150år..)

Jag glömde lägga till att Nauru även har flest diabetesfall i Världen:p Det är verkligen "landet som gud glömde"..
 
Jag får nog säga Australien på den faktiskt. Kanske är lite tråkigt, men har inte varit där... och det är ju ett väldigt mångsidigt land :)
 

Singapore

Medlem
Cooköarna
- Skulle vilja besöka Aitutaki och sola, snorkla och leta efter stenfiskar.

Franska Polynesien
- Åker hellre till Cooköarna, men är helt klart ett av de intressantaste resmålen för mig.

Maldiverna
- Egentligen inget större behov av att åka dit, men kommer med all säkerhet att åka dit i framtiden.

Amazonas
- Känns inte aktuellt just nu. Dock har jag fått uppfattningen att det råder en grov romantisering över hur Amazonas framställs i diverse media.
 

Matsson

Medlem
Har dykt i 25 år men aldrig på Maldiverna av någon outgrundlig anledning.hoppas nu på C award med TK nästa höst.
Skulle också gärna besöka Patagonien. Frågan är hu man smidigast tar sig till Ushuaia med Star bolag.
 

MarcusC

Medlem
Jag måste till SXM(Saint Martin) och kolla landningar från stranden.

Annars skulle jag gärna vilja komma till Nya Zeeland, Hawaii och se mer av Sydafrika.
 

Lukas2

Medlem
Buenos Aires och Montevideo, för jag fått för mig att de är hyfsat trevliga städer.
Nya Zeeland, ligger oxå högt på listan.
 
Toppen