Senaste nytt

Snabb fråga om transfer på Venedigs flygplats

karho

Medlem
Hej, inspirerad av alla galna berättelser här hittade jag inspiration till mitt allra första MR :) Vill samla poäng till EB-kontot, hyfsat i närtid på en helg. Valet föll på Venerig t/r en lördag i oktober. Dryga 5 timmar för 1300 sek i en trött MD-81 ger 3000 poäng.

Nu till frågan: jag har 50 minuter från landning till avresa med samma plan hem. Måste jag passera passkontroll, säkerhetskontroll osv. på den tiden? Eller är det bara att kliva ut planet till gaten och sätta sig och vänta på boarding med alla hemvändare? Aldrig varit på Venedigs flygplats. Tacksam för tips!

/ karho
 

agehall

Medlem
Det är ju inom schengen, så det borde inte vara några som helst problem. Dock har jag aldrig varit där jag heller, så jag är inte 100% säker.
 

Chrille

Medlem
Jag minns inte om man kommer ut gaten, eller om man måste gå via någon baggageutlämning. Men det är en ganska liten flygplats så det borde inte vara något problem ändå. Kommer du att vara incheckad och klar för returresan redan när du landar?
 

Roger J

Medlem
Du måste gå landside tror jag. Men 50 är OK. Det kan finnas någon transfersmitväg airside som jag missat dock.
 

karho

Medlem
Jag minns inte om man kommer ut gaten, eller om man måste gå via någon baggageutlämning. Men det är en ganska liten flygplats så det borde inte vara något problem ändå. Kommer du att vara incheckad och klar för returresan redan när du landar?

Ja det borde jag väl vara, för man kan väl checka in på båda flighterna hemifrån 22 timmar innan avgång? Dvs. innan avresa.
 

Chrille

Medlem
Om man aldrig varit i Venedig är det nästan synd att vända på flygplatsen. Med två-tre timmar tillgodo hinner man i alla fall ta en kaffe på Piazza San Marco. Men det var visst inte syftet med resan. :)
 

Palazzi

Medlem
Jag har för mig, som Roger J skrev, att det är landside som gäller. Dock borde 50min räcka... Jag har bytt flyg på de flesta flygplatser i Italien, men när jag flugit på VCE har det alltid varit slutstationen.
 

karho

Medlem
Hej, kan meddela att det gick fint.

Direkt efter att man gick av planet fanns det en skylt "Connecting flights", och en helt tom säkerhetskontroll senare var jag framme vid gaten som planet avgick från. 5 minuter max från att jag gick av planet. Således gott om tid att inhandla lite salami och parmesanost.

Personalen ombord, som också vände i Venedig, såg väldigt frågande ut när jag vid boarding hemåt sa att jag blev sugen på lite ost och salami och var tvungen att åka en snabbis till Venedigs flygplats för att handla :)
 
Last edited:
Toppen