Senaste nytt

British Airways Executive Club omstrukturering höst 2011

Concorde

Founding Member
Bra att veta; British Airways Executive Club kommer att förändras hösten 2011. Hur det kommer ske och ifall vi kan vänta oss förbättringar eller försämringar är oklart samt ämne för vilda spekulationer på Engelsktalande BAEC forum.

Att programmet skall struktureras om är mer eller mindre officiellt. Enligt pålitliga källor på ett event i London "we should not expect any major changes". Det kan ju innebära vad som helst.
Klart är att med IAG (BA/IB/AA) kommer någon form av konsolidering av programmen göras.
Många spekulerar i att BA kommer implementera en ny nivå, t.ex. Bronze, som skulle motsvara Ruby i OneWorld alliansen (som Silver i Star). Både Iberia och AA har en Ruby nivå idag men inte BA.

Att miles tarifferna kommer gå upp är många överens om. Detta eftersom det i samband med förändringarna i våras blev enklare (läs mer generöst) att samla miles. Personligen håller jag inte med argumentet. Mer miles i omlopp innebär egentligen bara att fler kan köpa dessa stolar. Macro- ekonomerna blir tokiga på det argumentet eftersom balansen inte stämmer. Igen håller jag inte med då BA inte har en skyldighet eller garanterar att vi kommer kunna lösa in milesen.
 

Magino

Medlem
Känns ju högst troligt att alla bolagen i IAG kommer gå åt samma håll, kanske rent av gå ihop om några år? Sedan brukar ju omstruktureringar i FFP eller service oftast betyda besparingar för företaget.

Är BA förnuvarande det enda bolaget som inte har en Ruby nivå, eller finns det fler i One World? och varför har man valt att inte ha det?
 

henrik l

Medlem
Har inte sett diskussionerna i de engelskspråkiga forumen. Men en intressant anomali är att man både på silver och guldnivå får 100% bonus på milen, vilket är mycket generöst jämför med t ex SAS. Detta var en konsekvens av det tätare samarbete med AA. Men man måste dock komma ihåg skillnaden mellan vanliga miles för friresor och tierpoints för nivåerna. Detta föranleder två reflektioner.

1) Om man har för många "elite-medlemmar", vilket SAS har anklagats för här, har jag svårt att uttala mig om. Jag har haft silver sedan hösten 2008, guld sedan maj. Totalt har jag varit i Galleries South (tror jag) i T 5 ett 10-tal gånger och jag har aldrig upplevt den som överfull, fast jag har varit där olika veckodagar och tider på dygnet. Mitt första besök i first var en tisdag morgon i början av juli och det var ganska lugnt där, Men det är bara baserat på en observation.

2) Sedan funderade jag även över vilka det är som sitter i first, när jag blev uppgraderad dit, vilket kan kopplas till vad man gör med milen. En tanke som slog mig är att det kanske är ganska smart att ha en första klass. Dels kan det alltid finnas någon exentriker som betalar. Dels kan det vara ett bra ställe för såna som mig m fl att bränna sina poäng tillsammans med fru/sambo eller ngn annan. Dels kanske det är smart att skicka upp businessresenärer dit med jämna mellanrum, så de fortsätter att vara trogna och betala för businessbiljetter mot att man får åka first då och då.

Mitt motiv för att fokusera på BAEC i stället för eurobonus 2008, var att BA har sin WT+ produkt, som inte brukar vara några problem när reseräkningen summeras ihop... Dels hade man en schyst first där man kan bränna poängen.

PS.Efter att ha prenumererat på de US-baserade nyhetsbrevet first class flyer i två år var en lärdom att förändringar i programmen sällan var till det bättre. I och för sig var ju de 100% för silver och guld en undantag från den regeln.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Låter spännande att se vad som händer. Jag håller helt med dig Concorde. Bara för att fler personer har råd att köpa awards betyder inget för flygbolagen som fortfarande endast gör X platser lediga per flyg.

Jag har hittils aldrig sett en förändring som var övergripande till det bättre när det gäller flygprogram.
 

henrik l

Medlem
Någon som sett några mer spekulationer om vad som kan vara på gång? En fundering jag hade vad som kommer att hända med "tier points", t ex om man har ett BAEC men flyger med en annan OW partner. Idagsläget är det väl samma intjäning oavsett vem man flyger med inom OW, medan man får mera miles M med BA jämfört med t ex AY. Kan de andra allianserna för dåligt när det gäller intjäning av nivå-poäng.
 

Concorde

Founding Member
Var får du den informationen ifrån? Det är i princip samma på BA som partners. Miles däremot är mindre på partners.
 

Magino

Medlem
Det är ingen skillnad i hur många Tier Points som man får när man flyger med partners eller med BA däremot är det en stor skillnad på antalet miles. Om man har Silver eller Guld med BA får man 100% mer miles om man flyger BA. Miles används för att boka bonusresor och Tier Points används för att nå status inom BA
 
Toppen