Senaste nytt

Ersättning för trasig stol i Business?

agehall

Medlem
Det har jag aldrig hört talas om. Jag tror inte du ska räkna med mer än lite eurobonuspoäng i bästa fall.
 

Carlos

Medlem
Alla poäng tillbaka för en betald uppgradering har jag fått, men då var även Wifi trasigt samt IFEn strulade
Hur många poäng blir det?

Om jag utgår ifrån vad som står här har folk fått ca 25000 poäng för en trasig stol. Om du fick tillbaka en uppgraderingssumma så har jag svårt att se att den skulle ligga på mindre än 30K (gissar lite friskt här men min magkänsla säger att man sällan får sitta i business för mindre än 27/28/29 numer). Paradoxen blir då alltså att en person som uppgraderat för poäng får mer tillbaka än personen som betalat för sin stol.

På en nattflygning är ju största fördelen med business att kunna sova, om man istället för en flatbed stol får en superhård plåt att ligga blir det ju inte mycket kvar. En osovbar stol är ju i min mening i alla fall mycket värre än att inte kunna se på film eller kolla mailen. (ingen som påstår nåt annat jag vet) men av allt som kan gå fel ombord, så är nog detta en av de tristaste upplevelser jag haft. Behållningen var crewt som gjorde sitt bästa, och den där nya Charles Heidseck 2006an, riktigt bra!
 

Canadien

Medlem
På den tiden vill jag minnas att det var 25k som uppgraderingen kostade.
Senare har jag fått 5k för trasig IFE och 3k för inget Wifi på andra flighter, så om jag räknar på mina kompensationen så blir det 25-5-3=17k för stolen. Men de är inte konsekventa med detta, är du otrevlig i formuläret kanske du bara får 10k, är du velig får du kanske ingenting.
 

Carlos

Medlem
Senare har jag fått 5k för trasig IFE och 3k för inget Wifi på andra flighter, så om jag räknar på mina kompensationen så blir det 25-5-3=17k för stolen. Men de är inte konsekventa med detta, är du otrevlig i formuläret kanske du bara får 10k, är du velig får du kanske ingenting.
"Otrevlig i formuläret" fick mig att skratta rakt ut. Bra arg man ska va om man tar ut sin ilska på ett stackars formulär.
 

Agö

Medlem
Intressant case tycker jag. SAS har ju uppenbarligen levererat en felaktig tjänst. Vore spännande att se vad Allmänna Reklamationsnämnden skulle komma fram till vid en prövning.
 

palmen

Moderator
Ett tips är att skicka in ett klagomål utan att säga vad du förväntar för ersättning men göra klart att du är missnöjd. Vänta och se vad sas återkommer med och låt de ta första steget sen kan du förhandla om du inte är nöjd. Använd formuläret på sas sida.

Att få tillbaka biljettkostnaden har jag aldrig hört att någon fått, brukar vara eurobonuspoäng i trakterna omkring 20-25k för trasig stol.
 

Grusja

Medlem
Flög till PVG för fyra dagar sedan och fick en trasig stol (det var något med luftfördelningen, försökte starta om stolen ett par gånger utan någon större framgång). Business var full så det fanns inte mycket som crewet kunde göra. Skickade in klagomål den 23:e och fick 30000 poäng den 24:e. Bra jobbat SAS!
 

Carlos

Medlem
Flög till PVG för fyra dagar sedan och fick en trasig stol (det var något med luftfördelningen, försökte starta om stolen ett par gånger utan någon större framgång). Business var full så det fanns inte mycket som crewet kunde göra. Skickade in klagomål den 23:e och fick 30000 poäng den 24:e. Bra jobbat SAS!
På vilken stol och i vilken maskin flög du?

Vilken bokningsklass hade du och var det en uppgradering?
 
Toppen