Senaste nytt

Att resa med American Airlines (AA) - ”A tale of two airlines in one”

Senator

Moderator
Vänner, som utlovat kommer här en liten reserapport från inrikes F samt Kariben C med AA. På ca 10 dagar, åkte jag mellan Skandinavien och USA två gånger, samt hade 5 segment med AA vart av 4 var i C/F.
Landade kvällen innan med LH i F på JFK, åkte ”cross-town” med Dial 7 då jag inte orkade LIRR sen NJ Transit via Penn Station så sent på kvällen. Bodde på Hilton Newark, och typisk nog fick jag Presidentsviten när man anländer 21:45, och skall åka nästa dag klockan 04:30… Ett i-lands problem.

Check-in

AA använder Terminal A på EWR och flyger 3x per dag till MIA, en gång per dag till LAX, 10x till ORD (AA Eagle) samt 8x till DFW. Med tanke på den stora hubben på JFK (internationellt) samt LGA (inrikes) är det inte så konstigt att bara 4 andra hubbar flygs till/från EWR.

Snabb check-in, trots lång kö. Min polare hade två väskor, jag handbagage som vanligt. Nackdelen på Term A och B på EWR är att gaterna är placerat som små ”öar”. T.ex. så delar US Airways och AA en ”ö”. Det skapar en lång samt mycket trång passage för säkerhet. Det finns en AA Priority Access, men den hjälper inte så mycket. Standard TSA procedur med skor av, laptop (dock ej iPad) ur väskan och dessa nya röntgen maskiner. Det är tidigt som ’attan, och jag behöver kaffe! Allt som allt tar det ca 20min från Hilton bussen tills vi är genom. Tack för F och OW Emerald status. Vi hade fått veta att flighten var 30min då manskapet var sena kvällen innan, så vi hade bra med tid.

Lounge


AA har en överdimensionerad lounge på EWR Term A. Det måste ha varit plats till 200 personer där inne. Tyvärr var jag alldeles för trött att komma ihåg att ta fram kamera, men standard Amerikanskt med stolar och inget annat utbud. Min polare jobbade tidigare för CO på EWR, och han menar att detta var en ”hand me down” lounge som flera andra bolag t.ex. AC hade tidigare.

AA1921 NEWARK - MIAMI INTERNTNL 6:15 AM 9:05 AM
SUN 05AUG Seat 5A/ 5B Breakfast First Class B737-800


Vi hade ursprungligen bokat rad 3A och 3B som är “bulk head”. Av någon anledning börjar AA på rad 3 på alla B737-800. Vi fick inte den nyaste i flottan, men säten är som länken under. Källa är Australien Business Traveller: http://www.ausbt.com.au/photos/view...-airlines-new-boeing-737-800-sky-interior.png
Vi hade flyttats veckan innan, och insåg att detta var bättre med 5A och 5B. AA använder konceptet FEBO (Front Even, Back Odd) det vill säga på jämna flightnummer börjar servicen framme och på udda nummer bak. Frukostvalet bestod av:

Omelets with hash browns and sausage or,
Steel cut oat meal with banana


Till serveras varma och kalla drycker, samt bröd. Helt ok måltid, dock var jag vrålhungrig så jag hade käkat vad som helst. Mycket trevlig personal, bland annat en kille från Skottland. Kom fram flera gånger med frågor om vi vill ha något mer. Måltiden kändes inte lika ”greasy” som tidigare.

Ombord finns Wifi som kostar $9.95 per flight för dator och $7.95 för nallen. Detta funkar i USA och Kanada, samt 100 miles utanför kusten. Man kan även köpa veckovis eller månadspaket också. Jag provade inte detta.

IFE var på delat skärm med NBC Sitcom.

Vad med stolen? Jag får lite av NEK känslan inom Lufthansa gruppen när jag flyger med AA i F på B737-800an. Stolen är rätt tunn, sedan ”glider” man ner och framåt när man vill luta stolen, och inte rakt bakåt som ”old school” F stolar gör. Dock har den bra nackstöd för långa killar som jag. Jag tror taktiken med AA på B737-800an är att boka rad 4 på jämna och rad 5 på udda flightnummer. Då får man välja mat, något jag återkommer till strax. Överlags helt ok flight, dock är AAs kaffe sunkigaste i världen. 6/10, bra försök.

Miami Loungen

På MIA flygplatsen har AA två lounger: nära D30 (gigantisk) och nära D15 (mindre). Vi häckade på D30 loungen i 1:45. Här finns det lite utbud av gratis mat och dryck, men rätt mycket att köpa (något som jag avskyr att göra). Men tiden gick snabbt medan vi tittade på den episka finalen mellan Murray och Federer i OS. Dock är loungen ganska ljus och trevlig samt man kan nog hitta en lugn plats någonstans. Konstigt nog har inte AA en Flagship Lounge längre i MIA trots hub status.

AA1879 MIAMI INTERNTNL CURACAO 11:40 AM 2:35 PM
SUN 05AUG Seat 3A/3B Lunch Business B737-800


Av någon konstig anledning kallas samma produkt för “Business” när man åker till Karibien. Spelar det någon roll? Nja, för oss poäng/TP intresserade förlorar vi 25% Avios bonus samt får 40TP och inte 60TP. Men det är samma produkt, mat och dryck. Skillnaden är nu att Wifi inte fungerar över Karibiska Havet. Purser kom springas från en flight från CCS och var rätt slut. Hade jobbat 6 dagar i sträck, rätt många timmar. Så service var mer mekanisk denna gången, lite tråkigt då jag började närma mig G&T läget eftersom klockan var 12:00.

Lunch:
Chicken breast with vegetables and potatoes, or
Cheese tortellini


Eftersom vi var på rad 3 (eller 1) var vi helt rökta gällande lunchen. Det fanns bara alternativ två kvar och det fanns inget tuggmotstånd kvar. Mekanisk och funktionell beskriver väl upplevelsen; med det obligatoriska fackmöte framme när alla bak hade fått sin gratis läsk. 5/10 poäng..

Curacao

Trevligt som alltid, och Homer, jag fick grogg vid black jack bordet.

IMG_0190.jpg

AA910 CURACAO MIAMI INTERNTNL 7:15 AM 10:25 AM
SUN 12AUG Seat 3A/3B Continental Bfast Business B737.800


Redan kvällen innan, fick vi veta att flighten var 1t sen. Det visar sig att flighten från MIA var sen så för att få tillräcklig med vila behövde besättningen sova lite längre. Trots detta tyckte polaren att vi skulle åka samma tid, och kanske tidigt. Nu har ni kanske läst min historia från Heathrow i veckan; jag springer inte till gate tidigt, så det blev en lång väntan 05:30 på morgonen.

Ok, från första sekund vi kom ombord var det tydligt att detta inte skulle bli bra. Mitt ”good morning” mötes av grynt, och en kille såg ut som han hade a) trillat ur sängen med skjortan på, och b) druckit 1l vinäger till frukost.

Frukost var Corn Flakes med mjölk eller Corn Flakes med mjölk. Brickan kastas på bordet. Så snart brickan var på plats gick ”Herr Surpromp” och började läsa sin bok. Jag är ganska lugn av mig, men detta var nog sämsta jag har varit med om. Man kom aldrig runt och frågade om man ville ha nåt, eller ens plocka hem saker vi hade fått. Helt enkelt urkasst! 1/10 poäng, för att jag landade i MIA och ingen annan stans.

Lounge i MIA


Den här gången testade vi D15, precis när USA spelade basketfinalen. Mycket folk, men helt ok lounge. Hade nog valt den andra igen.

AA840 MIAMI INTERNTNL NEWARK 1:00 PM 4:00 PM
SUN 12AUG Seat 3E/3F Lunch First B757-200


Om flighten till MIA var den sämsta jag har haft, fick vi en helt annan upplevelse till EWR. Det är skälet att jag skriver en saga om två flygbolag i ett. Men först lite om flygplanet…
AA inrikesflotta består till stor del av S80 (MD-80), B737-800 och B757-200. En stor del av B757-200 flottan kom till som en del av konkursförvärvet av TWA. Och just detta exemplar hade varit med några varv! Här tog jag äntligen fram kameran. Observera också att på B757-200 börjar F på rad 1.

IMG_0200.jpg

IMG_0199.jpg

Lunch var
Traditional Cobb Salad, or
Enchilladas


IMG_0198.jpg

IMG_0201.jpg

Ok, man väljer inte Enchilladas i luften (jag understrycker luft här). Men dagens höjdpunkt var besättningen, som drog skämt på skämt och skapade en riktigt bra stämning. Det fanns många bra, och här kommer ett precis innan landning:
”Ladies and Gentlemen, for those of our guests on the left side of the airplane, you will now have a wonderful view of the Manhattan skyline as we approach Newark. For those on the right-hand side of the airplane, will have a wonderful view of the people on the left-side looking at Manhattan”.

IFE från 1980:

IMG_0202.jpg

Det var nästan så att man inte vi ville kliva av! 12/10 för besättningen som drar ner till 8/10 eftersom man hade skickat världens äldste flygplan. Men jag behövde springa till Term B för att resa hem med Lufthansa via Frankfurt.

AA3633 REAGAN NATIONAL NEW YORK-KENNEDY 5:00 PM 6:40 PM
THUR 16AUG Seat 6C/6D FoodForPurch Coach CR7


Ok, ett segment från DCA till JFK. Kostade $65 en väg, F skulle gå på $259. Frågade lite i loungen och vid gaten, och dom var nära att uppgradera med fick inte till det i systemen.
Loungen ok, bra storlek och trevlig personal. Åter förstör flighten av ”vinägerbesättning” som helt uppenbart inte vill vara där. Men vi kom från A till B, var i luften i totalt 40min. Dock ingenting att minnas.

Slutsats
  • Jag kom fram
  • Det kostade inte så mycket
  • AA ligger i botten tillsammans med US Airways i min bok så det passar bra om dom slås ihop, "same shit"
  • Flyger hellre United, min upplevelse där är väsentligt mycket bättre
  • Men, för TP run kan jag bita i det, med att supa ner mig
  • Service, service, service.... det skall så lite till.....
 

Senator

Moderator
Jag har en bättre bild (självporträtt) på chocken 13 åringen och jag har när vi går från F på BAs B777 (onsdagen) till Y på AA (torsdagen) på en CR7. Tyvärr vill jag inte lägga ut denna av integritetsskäl med en minderårig kille på bilden. Dock tar jag med denna på nästa träffa jag kan närvara... Hoppas komma förbi några minuter på lördag, men det är inte klart än...
 
Det är alltid lite knäckande att gå från både bra C och naturligtvis ännu mer så F (fast jag inte prövat) till en CRJ! Det är lite "min stol var ju sjutton bredare än hela raden här"-känsla.

Trevligt reportage Senator! :)
 

hoss

Medlem
Ska flyga AA First Class mellan Boston och Chicago i november. Är det gratis alkohol? Man kan ju bli lite sugen!
 

Senator

Moderator
At resa med American Airlines (AA) - ”A tale of two airlines in one”

Hoss, stärka G&T krävs och finns tillgängliga
 

flapps

Medlem
Tackar för reportaget.. :) Fick samma känsla som du ang personalen när vi flög till Mia i Juni från EWR :/ vi hade kanske samma crew :rolleyes:

/flapps
 
Mycket trevlig läsning om ett bolag man inte läser så mycket av. Synd dock på servicen på några utav dessa sträckor.
Har både flugit United, Southwest, Jetblue samt American och det sämsta bolaget måste jag dessvärre säga American.
 
Toppen