Senaste nytt

Eurobonus och Air China

Bjorkman

Medlem
Hej,

Jag har lite nybörjarfrågor ang EB.. Kommer flyga ned till HKG framåt vintern och tänkte flyga med CA då de är billigast i economy..

1. Finns det någon chart som visar hur mycket poäng CA ger i EB? Eller är det bäst att kreditera poäng på annat program?
2. Har familjemedlemmar som redan bokat med CA men i annat namn, kan jag efterregistrera dessa poäng eller måste de vara i mitt namn?
3. Ska jag göra efterregistrering efter första enkelresan ner eller på hemresan?

Mvh
 

tourist

Medlem
1a. http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Air-China/
Ska läsas så här: Bokningsklasserna L, Q, G, S, V, U, W ger 0.25*M, där M är antalet miles för flighten avrundat uppåt till närmaste hundratal, dvs om ARN-PEK är 4169 miles, får du 0.25*4200=1050 poäng. Bokningsklasserna Y, B, M, H, K get 1*M poäng, och F, A, P, C, D, Z, J ger 2*M poäng.

1b. Detta är den stora och svåra frågan i bonusprogramsvärlden. Om du inte flyger ganska mycket (alternativt ganska dyrt) bör du hålla dig till ett program per flygbolagsallians för att ha en chans att nå upp till en poängnivå så att du kan använda poängen till någonting innan de förfaller. Om du vill beskriva dina resvanor mer ingående kan du säkert få många bra tips och råd.

2. Bonuspoäng är personliga, varje person måste ha sitt eget konto, och ni får inte lägga ihop poängen. Om du inte har några poäng i något program hittills, och du oftast reser med familjen kan ni överväga att böja använda BMI Diamond Club i stället för SAS EuroBonus, för där får man föra över poäng mellan familjemedlemmar. Om det är en vettig idé beror på dina resvanor.

3. Det finns ingen anledning att göra en efterregistrering, se till att registrera ditt EuroBonus-nummer (eller vilket program du nu väljer att använda) redan när du bokar biljetten. Om du inte gjorde det, visa upp numret vid incheckningen istället. Eller gör både och. Efterregistrering tar lång tid och kan vara knöligt, så försök att undvika det om du har möjlighet.
 
Last edited:

Bjorkman

Medlem
Tack för svaret!

Då jag fortfarande är student är mitt resande begränsat. Blir några inrikes, ett par t/r inom Europa samt någon t/r utomeuropeisk flight per år, oftast i economy. Kommer däremot börja flyga mer och mer, framförallt till London.

Har därför EB samt BAEC, antar att jag gör det rätta att samla allt på samma ställe tillsvidare...
 

Gnopps

Medlem
Låter bra med EB och BAEC så länge. Skulle du börja flyga mer i framtiden kan det vara värt att fundera på om du tjänar på att byta.
 

henrik l

Medlem
Har du BAECkan du skaffa ett BA-Visa mer info här: British Airways Sweden - Visa cardway
Om jag inte mins fel måste man ha en aktivitet per 36 månader (rätta mig om jag har fel) för att inte poängen ska brinna inne. Använder du kreditkortet lite nu och då kan du hålla liv i poängen för evigt (just nu) och samla ihop tillräckligt för en längre resa.
 

Dr. Miles

Expert
Om du inte flyger i Business class ofta, kan det vara värt att skaffa SAS EuroBonus Diners Club kort.
Kortet ger tillträder till lounger på bl a: Stockholm, Hong Kong, Xiamen, Shanghai, Shenzhen etc.

Här är en lista av lounger i Kina som du kan komma in med Diners Club kort.
 

Dr. Miles

Expert
Om du behöver att flyga till Hong Kong med de billigaste flygbiljettterna, rekommenderar jag antingen SWISS eller turkish Airlines.
Det kostar runt 4,500-5,000 SEK inkl. skatter.
Båda flygbolag har bra hårdprodukt och service även i ekonomi klass. (Det finns AVOD på alla stolar på deras flygningar till/från Hong Kong.)

Både SWISS billigaste biljetten(L klass) och Turkish Airlines billigaste biljetten(G klass) ger dig 100% miles till United MileagePlus eller till Continental OnePass. Men endast 25% till SAS EuroBonus.

Tilläggs info:
United MileagePlus och Continental OnePass kommer att bli ett programm och det ryktas om att de kommer att kräva sina medlemmar att flyga minst 4 flygningar med United OCH att spendera minst 2,000 USD för att kunna bli elitmedlem.
 

Bjorkman

Medlem
Har du BAECkan du skaffa ett BA-Visa mer info här: British Airways Sweden - Visa cardway
Om jag inte mins fel måste man ha en aktivitet per 36 månader (rätta mig om jag har fel) för att inte poängen ska brinna inne. Använder du kreditkortet lite nu och då kan du hålla liv i poängen för evigt (just nu) och samla ihop tillräckligt för en längre resa.

Bra tips, trist bara att man precis missade deadlinen för 5000 miles.

AHO skrev:
Om du inte flyger i Business class ofta, kan det vara värt att skaffa SAS EuroBonus Diners Club kort.
Kortet ger tillträder till lounger på bl a: Stockholm, Hong Kong, Xiamen, Shanghai, Shenzhen etc.

Här är en lista av lounger i Kina som du kan komma in med Diners Club kort.

Yes ansökte om det häromveckan. Extremt bra deal för oss utan annan loungeaccess.

AHO skrev:
Om du behöver att flyga till Hong Kong med de billigaste flygbiljettterna, rekommenderar jag antingen SWISS eller turkish Airlines.
Det kostar runt 4,500-5,000 SEK inkl. skatter.
Båda flygbolag har bra hårdprodukt och service även i ekonomi klass. (Det finns AVOD på alla stolar på deras flygningar till/från Hong Kong.)

Både SWISS billigaste biljetten(L klass) och Turkish Airlines billigaste biljetten(G klass) ger dig 100% miles till United MileagePlus eller till Continental OnePass. Men endast 25% till SAS EuroBonus.

Tilläggs info:
United MileagePlus och Continental OnePass kommer att bli ett programm och det ryktas om att de kommer att kräva sina medlemmar att flyga minst 4 flygningar med United OCH att spendera minst 2,000 USD för att kunna bli elitmedlem.

Verkar vara bra alternativ faktiskt. Givet mina resvanor, tycker du jag borde lägga dem på EB eller någon av de två andra bonusprogrammen? Ingen erfarenhet av dessa öht.
 

Dr. Miles

Expert
Verkar vara bra alternativ faktiskt. Givet mina resvanor, tycker du jag borde lägga dem på EB eller någon av de två andra bonusprogrammen? Ingen erfarenhet av dessa öht.

Jag personligen värdesätter inte guldstatus på SAS EuroBonus, så om det var jag skulle jag kreditera de miles till United MileagePlus.

För din information, enkelvägs bonusresa inom Sydostasien i Business class kostar 17,500 United miles. T/R blir det dubbelt.
Hong Kong tillhör Sydostasien enligt deras definition, så du kan flyga t ex Hong Kong-Singapore-Denpasar(Bali) enkel i Business class för 17,500 miles. De debiterar inte bränsletillägg på bonusresor.
 

tourist

Medlem
Jag personligen värdesätter inte guldstatus på SAS EuroBonus

Det gör jag. :D Och jag anser dessutom att det är av större värde för den som brukar resa Economy än för den som redan har alla fördelar inbakade i biljetten i Business. Det är väl dock osäkert om Bjorkman når upp till Guldstatus i något program utan en del extraresande eller tur med statuskampanjer.

För din information, enkelvägs bonusresa inom Sydostasien i Business class kostar 17,500 United miles. T/R blir det dubbelt.
Hong Kong tillhör Sydostasien enligt deras definition, så du kan flyga t ex Hong Kong-Singapore-Denpasar(Bali) enkel i Business class för 17,500 miles. De debiterar inte bränsletillägg på bonusresor.

Men den som bor i Sverige bör då ha ett bra och billigt sätt att ta sig till Asien till att börja med.

Till Bjorkman: Jag ser två nackdelar men fler fördelar för dig att välja EB som ditt StarAlliance-program.

- Många bokningsklasser ger dig bara 25% poäng.
- Poängen förfaller efter fem år.

+ Eftersom du bor i Sverige är det troligt att du kommer resa då och då med SAS framöver, och även Silverstatus ger extrapoäng, kortare incheckningskö och eventuellt någon op-up.
+ Du kan samla på dig poäng med hjälp av betalkorten varje gång du handlar mat eller kurslitteratur.
+ Det räcker med 10k poäng för en uppgradering till Economy Extra på SAS till USA eller Asien. Bra sätt att använda poäng som annars riskerar förfalla.
+ Inget bränsletillägg på EB-awards (peppar, peppar).
 
Toppen