Senaste nytt

Tips Papua Nya Guinea

Luchtii

Medlem
Planerar för närvarande en resa för sista helgen i september (långhelg här i Australien) och det lutar åt att resmålet kan bli Papua Nya Guinea. En tur och retur biljett med Air Niugini från BNE till POM kostar runt 400 AUD så det känns rätt överkomligt. Tänkte höra om det är någon som har några erfarenheter av landet och framförallt tips på boende i Port Moresby och ev Mount Hagen då hotel verkar oerhört dyrt i landet. Alla tips är välkomna!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har själv inte varit Papua Nya Guinea men jag har hört från den som har varit där.
Han sa att det är ganska farligt och dyrt land att leva i.
 

ACervin

Medlem
Mina kollegor (läkare) i Brisbane åker dit då och då. Inte helt säkert att vistas där fick jag en känsla av. Skulle kolla det via Australiska motsvarigheten till UD.
PS; Flyttar till troligen Bulimba i oktober DS
 

Jacob

Medlem
Jag har inte heller varit på Papau Nya Guinea men haft funderingar på det, inte minst då nationella flygbolaget Air Niugini har bra priser.

Jag har också hört en del om säkerhetsläget och att man som besökare bör iakta stor försiktighet när man är utanför hotell och turistanläggningar. Det är säkert OK att åka dit som turist men gissar att man bör boka och organisera allt i förväg och se till att man får en säker transport till/från flygplatsen.

UD har en bra sammanställning om läget:
Reseinformation Papua Nya Guinea
 

Luchtii

Medlem
Har en kille på jobbet som är från Mount Hagen och jag frågade honom om säkerhetsläget och han sa att att det inte var någon fara, men jag misstänker att det är värre som turist. Låter framförallt som att det är Port Moresby som är värst, så fort man kommer upp i högländerna så ska det vara säkrare. UD's info är ganska gammal och det är väl egentligen inte säkerhetsläget jag behöver tips om utan boende och aktiviteter. Men om inte Jacob har varit där så kanske det inte finns så många andra här på forumet som har varit där heller!

Men om det blir Air Niugini så får jag försöka mig på en recension, kan väl inte varit allt för många som testat dom!
 
Toppen