Senaste nytt

Statusförmåner på Air Berlin

Jacob

Medlem
Jag skulle behöva åka till Gotland en snabbis nästa helg, bara ett kort 24 timmars besök för att fixa några saker. Alla returflyg Visby-Stockholm under helgen är fullbokade, inte en plats ledig, ens om jag vill betala fullpris. Prövat på alla sidor, alla flygbolag, Arlanda/Bromma, codeshare. Nada.

Men så slog det mig att Air Berlin trafikerar Visby under sommaren och tyskarna har ju ganska sen sommarsemester. Bingo! Det finns faktiskt en riktigt passande avgång lördag eftermiddag från Visby till Berlin och det går att krångla sig tillbaka till Stockholm därifrån under lördagkvällen. Inte är de överdrivet dyra heller Air Berlin. Visst är det långsökt (kanske inte så långsökt när det gäller mig :p), men handen på hjärtat, det funkar.

Någon som testat Air Berlin sedan de gick med i One World? Har aldrig satt min fot på flygbolaget. Har man några särskilda förmåner som One World Sapphire? Extra bagage, förbokning av sittplats, bättre sittplats, något extra kring servicen osv?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har ännu inte flugit med Air Berlin och har försökt läsa mig till samma sak vilket inte gick på deras websida. Kontaktade då deras customer service, men fick mest "goddag yxskaft"-svar. Men så vitt jag förstår får man inte extra bagagge och man kan inte förboka sittplats i samban med bokningen (i alla fall inte om man har AA-nummer). Dock skall man kunna kontakta deras kundtjänst för att få en sittplats reserverad, men detta verkar främst röra långdistanslinjerna. Vet faktiskt inte hur det är inom Europa.

Återkoppla gärna...

P.S. BA-nummer verkar (obekräftat) fungera bättre då siten känner av status redan vid bokningen.
 

henrik l

Medlem
Jag har Emerald (BA-gold) och har efter 6 leg upplevt följande. Inget extra bagage (23 kg) fast track ibland, om det finns, har ofta varit seatad lång fram och kunna välja obegränsat från incheckning som öppnar 30 timmar före avgång. Frågan om loungetillgång verkar inte vara löst, men BA-loungerna kommer man in i utan problem..
 

Jacob

Medlem
Bokningen gjord.

Knappade in mitt BA nummer och tyckte först det verkade lovande när det stod Seat reservation: 0 kr. Men när jag väl klickade på en stol på kartan kom det upp en avgift på 83 kr ovanpå ordinarie biljettpriset.

När jag googlar runt verkar det dock som att man ska kunna förboka sittplats utan kostnad så kanske ska pröva att kontakta deras service center. Det lär bli fina Gotlandsvyer efter start så skulle vara trevligt att få en fönsterplats förbokad.
 

AABack2ARN

Medlem
Återkoppla gärna hur det gick ombord. En annan dfråga: sålde Air Berlin en sammanhängande biljett Stockholm-Berlin-Visby eller bokade du två biljetter?
 

Jacob

Medlem
Återkoppla gärna hur det gick ombord. En annan dfråga: sålde Air Berlin en sammanhängande biljett Stockholm-Berlin-Visby eller bokade du två biljetter?
Finns inga biljettpriser Stockholm-Visby, eller vice versa, så blir två biljetter (det är väl ingen som är dum nog att göra en sån resa, förutom jag då :p).
 

Jacob

Medlem
Nu har jag dragit iväg ett mail till Air Berlin om sittplatsreservation så får vi se vad som händer.

Jag funderade på om det även kan falla under cabotage-reglerna, men de är väl borttagna inom EU, eller?
Jag vet faktiskt inte. Handlar det inte mer om att praktiskt flyga mellan två städer i samma land? Hur som helst förstår jag om de inte sätter några priser på sträckan, efterfrågan måste vara obefintlig.
 
Toppen