Senaste nytt

Morgonpasset i P3 - 21/8 Prisjusteringar

andreijas

Medlem
I morse när jag som alltid väcktes av Morgonpasset i P3 var det en kille från Pricerunner som gästade programmet.

Han bekräftade något som jag misstänkt i evigheter, och speciellt har jag märkt det på flygbiljetter när man sitter och slösöker lite och funderar på vart man skall åka. Det går en vecka och man söker igen för att se om det har hänt något med priserna... och det har det... det är dyrare, inte nödvändigt för att man söker närmare avresedatumet, utan för att de systematiskt utnyttjar information på min dator till sin egen vinning. det må kanske vara lagligt eller ej, jag vet inte, men jag tycker det är omoraliskt förkastligt.
Det är en sak att rikta annonser till mig baserat på vad jag googlat på tidigare, då kan jag välja om jag skall köpa, men att justera priser efter mina tidigare sökningar blir jag vansinnig på...

Hörde ni inte det så är här ett klipp om det.
Konsumenten synad på nätet (Morgonpasset i P3 - Tisdag 21 augusti 2012 kl 08:38)
 

Najk

Medlem
Du kan komma runt problemet genom att använda "in private" inställning i din webbläsare för att inte spara information på datorn
 

Storsteffe

Medlem
En kollega på jobbet råkade ut för precis detsamma när han skulle ut och flyga, på hans dator var priset helt plötsligt 2000 dyrare än tidigare men tro det eller ej på min dator fick han det billigare priset. Han sökte via flygresor.se så där ska man iaf passa sig.

Han sökte för hela familjen så det var 500 dyrare per biljett.
 

agehall

Medlem
Det där är faktiskt ett problem som jag inte känner igen. Jag brukar få väldigt konsekventa priser när jag söker flygbiljetter.
 

Gnopps

Medlem
Jag tycker också det låter lurigt. Det krävs ju bara att du jämför priser med mer än en resebyrå så faller hela grejen. Flygpriser är i de flesta fall publika och resebyrån lägger bara på sitt arvode.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker också det låter lurigt. Det krävs ju bara att du jämför priser med mer än en resebyrå så faller hela grejen. Flygpriser är i de flesta fall publika och resebyrån lägger bara på sitt arvode.

Tänk om prisjäförelsesajter lägger på en hundring på sökresultat för återkommande sökning.
Många klickar en länk från sökresultat på jämförelsesajter så att länken innehåller affiliate info.
Det är fullt möjligt att tjäna pengar på det viset på färskvaror som flygbiljett eller hotellrum.
 

Gnopps

Medlem
Ok, så att prisjämförelsesidor lägger på pris skulle kunna fungera. Då gäller det bara att söka på en annan resebyrå man inte blivit länkad till via dem.
 

tourist

Medlem
Jag har upplevt någon gång att avbrutna bokningar på SJs sida verkade höja priset, men det kan ju ha varit en olycklig slump.
 
Toppen