Senaste nytt

Italien investerar miljarder på höghastighetståg, igen!

Palazzi

Medlem
Italien fick sitt första höghastighetståg redan 1977, och sedan dess har det rullat på.. Frecciarossa har sedan länge knutit ihop Milano-Bologna-Florens & Frecciabianca Turin-Milano-Venedig.

För ungefär 4 månader sedan kom det första alternativa snabbtåget (privat aktör) in på den italienska järnvägen. Satsningen, Treno Italo, kostade miljardbelopp och sades vara det snabbaste tåget i Europa! Jag testade deras första klass mellan Milano & Florens: (http://www.businessclass.se/reserapporter/4496-reserapport-italo-first-class.html)

Dock har inte det halvstatliga bolaget trenitalia väntat på replik; De har nu köpt in nya lok för en kostnad av 13 miljarder SEK för att återigen befästa sin position som Italiens snabbaste färdmedel på land. Hastigheten pressas nu upp till hissnande 360-400km/h och pressar ner tiden med ytterligare en halvtimme mellan Milano & Rom, från Treno Italos 2h 50min till 2h 20min! (Trenitalia unveils Frecciarossa 1000 - Railway Gazette)

Treno Italo svarar i sin tur med att köra snabbtåg hela vägen ner till den Italienska Amalfikusten.....

Samtidigt öppnar trennord, en dotterbolag till trenitalia, lokala snabbtågslinjer i Lombardiet. Jag kan t.ex ta mig mellan min hemstad Bergamo & Milano på 30min (50min förut). Med anslutning till Frecciarossa 1000 tar det mig under 3h från min ytterdörr till Rom!! (Trenord - Lombardia Express).

Den nya tunneln mellan Frankrike & Italien beräknas vara klar under 2014 och ska korta restiden mellan Milano-Paris till 3h 20min....

En helt otrolig utveckling , och jag är givetvis stolt att Italien för en gång skull leder en positiv utveckling (givetvis på bekostnad av all social välfärd:p;))
 

Palazzi

Medlem
Tänker de bygga separat spår än befintliga? Annars är det inte så sannolikt att de kommer att kunna köra 360-400 km stora delar av befintligt spårnätverk.

Den rustades precis upp för Treno Italo's nya Alstom tåg. De får nu köra tågen i 300-320km/h Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom. Tydligen ska den dock klara 400km/h, och det påstås att RFI (de som handhar italienska järnvägen) har godkänt 380km/h och slutgiltigt besked väntas till September. Resterande delar av höghastighetsnätet är begränsat till 250km/h...

EDIT: Bologna-Florens är tydligen fortfarande begränsad till 250km/h, men håller på att uppdateras. Målet är att Rom-Milano ska kunna avverkas på 2h 13min, och då blir medelhastigheten 350km/h....
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Po-slätten måste vara Europas bästa område för höghastighetståg, stor befolkning i koncentrerade städer, platt som en pannkaka. Bologna söderut är ju en helt annan femma, inte åkt tåg där men motorvägen mot Florens slingrar sig ju mellan, över och under bergen.
 

Palazzi

Medlem
Po-slätten måste vara Europas bästa område för höghastighetståg, stor befolkning i koncentrerade städer, platt som en pannkaka. Bologna söderut är ju en helt annan femma, inte åkt tåg där men motorvägen mot Florens slingrar sig ju mellan, över och under bergen.

Det är en jäkla massa tågtunnlar mellan Bologna & Florena. Det ingick gratis internet, men det var radioskugga 90% av tiden mellan dessa två städer...
 

Bryant

Medlem
OT: Jag tänkte åka tåg mellan Venedig och Bologna den 11/9 och jag måste säga att det var riktigt billigt! Nu bokade jag inte någon tågbiljett utan flyger istället:)

Hur är standarden på Italienska tåg?

Jag har bara åkt mellan flygplatsen i Palermo och Palermo stad. Det var sisådär...
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
OT: Jag tänkte åka tåg mellan Venedig och Bologna den 11/9 och jag måste säga att det var riktigt billigt! Nu bokade jag inte någon tågbiljett utan flyger istället:)

Hur är standarden på Italienska tåg?

Jag har bara åkt mellan flygplatsen i Palermo och Palermo stad. Det var sisådär...

Standarden var helt ok (2 kl = AC, bra toaletter och mobil serveringsvagn, helt ok stolar) när vi åkte Milano-Venedig för ett par år sedan, 26 euro för en biljett köpt dagen innan vi åkte. Sista delen Padova-Venedig var höghastighetsräls.

Vad flyger man med på den korta sträckan, helikopter? ;)

Går ruggigt snabbt med tåg annars;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Italy_TAV.png
 
Toppen