Senaste nytt

Minirapport från Conrad Macau

Ozz

Medlem
Nu har vi checkat ut Conrad Macau sedan några timmar tillbaka och det är en blandad känsla från den vistelsen...

Jag hade bokat det billigaste "no refunable" rummet eftersom vi som Diamond alltid blir uppgraderade och får gratis frukost ändå. Vi landade i Hongkong i torsdags kväll och tog en taxi direkt ut till färjeterminalen för vidare transport mot Macau. Där på terminalen möts vi av beskedet att alla färjor efter klockan 21 är inställda eftersom en stor tyfon är i annalkande. Det var det sista man ville höra efter en lång flygning med stor längtan efter att komma till hotellet med en bärs i baren.

En taxi tillbaka till Conrad Hongkong eftersom vi är garanterade rum där även vid sen ankomst, jodå vi blev uppgraderade till en underbar svit i HK. En kille i receptionen ringde Macau och sa att var fast i Hongkong och att vi skulle komma dagen efter p.g.a. tyfonen. Han lyckades till och med snacka sig ur den ej återbetalningsbara natten och vi blev lovade att vi skulle få tillbaka pengar för den fösta missade natten.

Även på fredag morgon var det tyfonvarning utfärdat men vi kom med färjan ändå och kom på transferbussen i hamnen på Macau. Conrad, Venetian, Holiday In och Sands har en gemensam transferbuss som på ett charterliknande sätt tar sina gäster till hotellen och just charter-känslan blir det mer av senare.

Ett professionellt mottagande i frontdesk och följe upp till rummet som var riktigt bra. Har för mig att jag läste att Conrad öppnade tidigare i våras och det såg man verkligen på rummet. En ganska stor svit på 27e våningen med två rejäla rum med alla moderna faciliteter tillgängliga. Vi noterade ganska snabbt att inga välkomstprylar (choklad, frukt, blommor) fanns på rummet men lagom trötta struntade vi det för tillfället och gick över till Venetian där mässan vi skulle besöka var.

Tillbaka på rummet vid 17-tiden för lite vila och fortfarande ingen choklad på rummet. Vid 19-tiden knackar det på dörren och de ville nattbädda. Då vi skulle ut och äta en timme senare bad jag henne att återkomma efter klockan 20 men och kunde inte ett ord engelska och skakade bara på huvudet. Jaja, skit samma hon fattar väl ändå tänkte vi men icke, det blev varken nattbäddat eller nytt vatten för natten den kvällen.

Middagen i fredags intogs i huvudrestaurangen på hotellet, var först inne på en rejäl biff men eftersom i princip alla gästerna åt av kvällens buffé bestämde vi oss för densamma. En ganska stor buffé för 288HK dollar med förrätt, varmrätt och dessertavdelning men med dåligt värmd mat, avsaknaden av vita dukar och blommor på borden kändes det som en middag på ett trestjärnors charterhotell. Personal som kom och ryckte tallriken innan man svalt maten och vissa maträtter som tog slut. Redan då konstaterades att frukosten skulle intagas i loungen dagen efter.

Ett stopp i lobbybaren för en kvällsdrink sedan var det dags att gå upp på rummet igen. Fortfarande ingen nattbäddning, nytt vatten eller choklad på rummet så sista skvätten vatten gick åt till att borsta tänderna. Jag är medveten om att jag kan slå nollan och be personalen komma upp och fixa det men just då ville vi bara sova.

Frukosten igår lördag intogs i loungen på executive floor. Denna lounge var nog den största lounge jag sett på ett hotell. Tyvärr infann sig ingen känsla av lyx där heller utan bara en känsla av charter. Frukostbuffén var väl ok men inte mer, ingen äggkock så stekta ägg eller omelett fick vi vara utan. Det var inte heller någon som upplyste oss om att det gick att beställa varm mat eller annat än "termoskaffe".

Vid 19-tiden knackade det återigen på dörren för nattbäddning och ytterligare en personal som inte kunde ett ord engelska fick beskedet att vi ville ha det senare eftersom vi skulle iväg på middag om en timme. Vederbörande såg ut som en fågelholk när jag tydligt sa "please come back in an hour"...

Middagen igår hade vi med några kollegor från mässan på Hotel Galaxy's italienska restaurang som verkligen kan rekommenderas. Helt klart en av de bästa italienska middagar i vi ätit. Helt suverän service, underbar mat och trevlig personal. En cigarrlounge med en fet Cohiba och ett glas Whisky avslutade middagen där. Några drinkar i en av barerna på Galaxy och sedan ut i nattens Macau, men det är en helt annan historia...

Tillbaka på Conrad inatt vid 04 konstaterade vi att tiden för att hänga ut frukostbeställningen på dörren hade passerats för en timme sedan så vi gick till frontdesk för att se om det kunde lösas ändå. Vi passade då också på att säga att vi ville checka ut senare idag och vi fick några timmar extra och kunde lämna rummet klockan 14. Nattpersonalen följde med upp på rummet och frukostbeställningen fylldes i samtidigt som vi berättade om de dåliga engelskakunskaperna hos personalen och ifrågasatte detta. Vi fick också i fyllan och villan påtala avsaknaden av frukt och choklad...

I morse knackade det på dörren i tid och frukosten rullades in på rummet. Lagom bakis noterade jag inte att det saknades flera grejer som jag hade kryssat i några timmar tidigare. Däremot hade han med sig både en fruktskål och en chokladbricka och hälsade oss välkomna till Conrad Macau... *suck*.

När vi checkade ut idag så hade första natten krediterats på notan som utlovat men morgonens frukost var debiterad. Jag påtalade att som diamantmedlem ingår frukosten och fick då till svar att "inte på rummet". Jodå, så sent som i fredags morse i Hongkong så ingick det och det står inget om några undantag på Cnrad Macau. Men jag orkade inte dividera utan vi checkade ut och är nu sedan några timmar tillbaka på plats i Hongkong igen.

Så för att kortfattat summera Conrad Macau.
Stora brister i kommunikationen mellan personalen.
En bra servicenivå i frontdesk men inte i restauranger eller lounge.
Ett mycket modernt hotell med fina rum.
Charterkänsla då det dessutom är ihopbyggt med Holiday Inn.

Det har potential att bli riktigt bra om några år men som det är nu kan jag inte ge det mer än en trea i betyg tyvärr.
 

tourist

Medlem
När vi checkade ut idag så hade första natten krediterats på notan som utlovat men morgonens frukost var debiterad. Jag påtalade att som diamantmedlem ingår frukosten och fick då till svar att "inte på rummet". Jodå, så sent som i fredags morse i Hongkong så ingick det och det står inget om några undantag på Cnrad Macau. Men jag orkade inte dividera utan vi checkade ut och är nu sedan några timmar tillbaka på plats i Hongkong igen.

Nja. Gold/Diamond är garanterade "continental breakfast" för två personer i samma rum, även om många hotell i praktiken i stället erbjuder "full breakfast" inklusive varma saker, antingen i loungen eller i restaurangen. På andra hotell kan man använda fri kontintal frukost som delbetalning för full frukost i restaurangen. Jag tror faktiskt att det är väldigt ovanligt att denna HHonors-frukost också inkluderar rumserverad frukost!
 

Ozz

Medlem
Nja. Gold/Diamond är garanterade "continental breakfast" för två personer i samma rum, även om många hotell i praktiken i stället erbjuder "full breakfast" inklusive varma saker, antingen i loungen eller i restaurangen. På andra hotell kan man använda fri kontintal frukost som delbetalning för full frukost i restaurangen. Jag tror faktiskt att det är väldigt ovanligt att denna HHonors-frukost också inkluderar rumserverad frukost!
Vi har under det senaste året fått rumserverad frukost på Bali, i Singapore, Bangkok, Köpenhamn och senast i fredags morse i Hongkong utan att ha blivit debiterade nånting.
 

agehall

Medlem
Säkert så att många hotell bjuder på den servicen för diamonds, men det är ingen officiell förmån svjv.
 

Senator

Moderator
Som Diamond VIP går det att diskret tala med någon i ledningen lokalt. T.ex. Waldorf Astoria i NYC har inte längre någon frukost för Diamond VIP eller Guld. Det fick jag bekräftat nu. Men, det ligger i min lokala profil att man skall bjuda mig och mitt sällskap på frukost när jag bor på hotellet. Jag bodde nu 4 nätter, och det var superb service hela vägen med en gigantisk uppgradering. Tydligen hade jag sagt påsken 2010 när jag var där att jag var lite missnöjd med ändringar gällande frukost. Då sa Jackie i Diamond Reception följande när jag kom påsken 2011: "Mr. Senator, we understood that breakfast was important to you, so I have made a note in your local profile that we shall always offer you breakfast when you stay with us." Så, efter ett lite misstag första kvällen med en nybörjare visade det sig att detta ligger kvar.

Så, när man får en $1500 om natten suite för $250, frulle på det är mitt Hilton Honors Diamond VIP guld värd (obs! jag menar diamant värd) :cool:
 
Toppen