Senaste nytt

Lång layover Seoul Incheon, vad göra?

Martin Gren

Medlem
Har en rätt lång (10 timmar) layover på Seoul Incheon den 10 april. Vad ska man hitta på under den tiden.
Såg på flygplatsens hemsida att de erbjuder transitturer på upp till 5 timmar. Någon som provat dessa och är de i så fall nånting att ha? Eller ska man helt enkelt ta sig till Seoul på egen hand med Airport Express?

Kan tillägga att jag ankommer Lufthansa F klockan 11.00 och åker vidare till Bangkok med TG C klockan 21.10 (antar att det är Asianas Businesslounge som gäller och att jag inte kommer in i F-loungen? )
 

MegaFlyer

Medlem
Kul att du har ett stop i Seoul!!!


Min rekommendation skulle vara att ta en av de guidade bussturerna som är gratis. Jag hade ett 8 timmars stopp och hann med en 5 timmars tur i närliggande Incheon. Turen var välordnad och visade runt oss i staden. Vi åkte förbi stora båtvarv, fabriker och gjorde stopp i centrum och vid ett kulturcenter. Det var blandad kompott med folk som också hade stopp-overs. Turen tog höjd för transporten/trafik och vi kom tillbaka till flygplatsen enligt tidtabell.


Om du inte är en van Seoul besökare skulle jag INTE ta bussen in till stan själv. Staden är enorm och det tar länge att ta sig in till stan. Turerna är superbra och gratis.

Gratisturerna är poppis, så anmäl dig vid någon av diskarna i transithallen, du måste sedan gå igenom pass- och säkerhetskontroll för att komma till ytterligare diskar i ankomsthallen.

Bästa tipset: Jag flög med Korean och i Sky Team loungen finns perfekta förvaringsskåp där du kan lämna carry-on bagage. Du vill bara ha en lätt väska/kamera med på turen. Skåpen är perfekta för förvaring, oavsett om du ska ut på stan, på guidad tur eller på en kort shoppingrunda i den enorma terminalen.


Glöm inte heller att ta extra tid för säkerhetskontroll. Om jag minns rätt fanns det prio/fast-track genom säkerhetskollen men inte genom passkontrollen som ligger precis innan transithallen.


Någon annan kanske har koll på Star Alliance loungen och förvaringsskåp samt fast-track för First/Business resande?
 

m10

Medlem
Glöm inte heller att ta extra tid för säkerhetskontroll. Om jag minns rätt fanns det prio/fast-track genom säkerhetskollen men inte genom passkontrollen som ligger precis innan transithallen.

Ingen fast track genom någon av kontrollerna vad jag varit med om. Köade i måndags morse i 45 min, och då valde jag ändå ingången längst från de kinesiska flygbolagens öppna incheckningsdiskar. (Trick vid resande i Asien, f.ö.)
 

Martin Gren

Medlem
Tackar för all information.

Jag signade upp mig för en 5-timmars Seoul City Tour.

Har 3 timmar och 20 minuter till avgång efter turen är tänkt vara slut så det borde var lugnt att komma igenom pass-och säkerhetskontroll :)
 

Brandten

Medlem
Kommer ha 6h 30min mellan flygningarna, vågar man ge sig in till staden och kolla på något på den tiden?

Om inte, så tar jag en för laget och kör lite lounge-hopping istället med tillhörande bildrapportering. :)
 
Jag landar i Seoul 12.20 och nästa plan sticker vid 19.50, hinner man/vågar man ta 5 timmarsturen från 13 till 18 eller ska man ta någon 3-4 timmare istället?
 

Dr. Miles

Expert
Jag landar i Seoul 12.20 och nästa plan sticker vid 19.50, hinner man/vågar man ta 5 timmarsturen från 13 till 18 eller ska man ta någon 3-4 timmare istället?
Om du hinner att anmäla dig och det fortfarande finns plats kvar, hinner du nog med 5 timmars transitturen från kl. 13.

Departure > Airport Guide > Transfer > Transit Tours
Incheon Airport skrev:
5-hour Tour

SEOUL CITY TOUR4

Airport→ Myeongdong → Namsan Seoul Tower → Airport

Tour-Schedule 1st. 13:00~18:00

Du kan förboka transitturen här.
Departure > Airport Guide > Transfer > Transit Tours
 

Dr. Miles

Expert
Om du hinner att anmäla dig och det fortfarande finns plats kvar, hinner du nog med 5 timmars transitturen från kl. 13.

Departure > Airport Guide > Transfer > Transit Tours


Du kan förboka transitturen här.
Departure > Airport Guide > Transfer > Transit Tours
Så här scheman såg ut när jag var på informationsdisken på airside.

Seoul Incheon, 03.JPG
 
Toppen