Senaste nytt

Prio boarding vid inrikesresa?

vicce

Medlem
Ska precis flyga med SAS mellan GOT-ARN. Det jag blev förvänad över är att innan boarding i Göteborg så ropar personalen ut att " Mina damer och herrar, om några minuter är det dags för boarding. Ni med guldkort får gå ombord när ni vill".

När det sedan var boarding så nämndes dock inte detta igen och alla fick gå ombord som vanligt.

Är detta kanske en "början" till prio boarding för *G på SAS inrikes flighter?
 

pljung

Medlem
Det har jag varit med om vid flertalet tillfällen, men vissa gånger har det istället prioriterats att de som sitter längst bak i planet ska gå ombord först.
Är man *G så tror jag i och för sig du alltid är välkommen när som helst oavsett vad som sagts i högtalarna.
 

Alf

Medlem
Vad är det för mening med det på inrikesflyg när man har ju sin reserverade plats. Det är ju bara när det är olika kabiner som det är någon vits med detta. I så fall bör ju fullprisbiljetter också ge prio.
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Jag tror att gatepersonalen inte alltid kör på manus, om baktrappa finns så kör dom alla på samma gång, om ingen baktrappa finns så kör dom boarding sektionsvis bakifrån där dom de flesta gångerna säger att Star Alliance Gold är välkomna när som helst, dock säger dom det inte alltid

Däremot har jag vid utrikes flight från ARN när jag rest i C (samt EBG) stått först i kön när dom använde sektionsvis boarding. Gate-damen klagade på mig och sa att det är dom som sitter längst bak i planet som skall boarda nu. Jag iddes då inte argumentera och stoppa upp kön utan bara gick till planet.

Mvh
/NotRyan
 

guapeton

Medlem
Själv gillar jag att kunna gå på när jag vill. Ofta reser jag med endast handbagage och genom att få boarda tidigt finns det mycket plats kvar i hatthyllorna för min väska :)

Jag tycker att SK kan bli bättre på att ge prio till EBG, och c-klass passagerare på samma sätt som tex Swiss gör. Flög med dem från Barcelona för ett par veckor sedan och där hade passagerare med Guldkort eller Business en helt egen kö och den långa kön för övriga passagererare fick snällt vänta till vi hade boardat.

Med SAS görs det ett utrop men sen får man onda ögat av medpassagerarna för att man "tränger sig" i kön, särskilt om man kommer när boardingen är påbörjad...
Skulle uppskatta om SAS införde samma policy som Swiss och även på ett tydligt sätt visade det i gaten.
 

tourist

Medlem
Tillfällen då jag utnyttjar eventuell möjlighet jag har att boarda tidigt:
  • Business longhaul för fördrinkens skull
  • Inrikes USA med "stort" handbagage (som ändå är rätt litet i jämförelse med de andras)

Tillfällen då jag inte utnyttjar eventuell möjlighet jag har att boarda tidigt:
  • Alltid annars. Varför sitta inklämd med alla andra när jag inte behöver? Bättre att vänta tills det inte längre är kö på lastbryggan och sedan bara glida ombord.

:)
 
Toppen