Senaste nytt

Fråga om tåg i Ryssland

Mr Basic

Medlem
Om det kan vara av intresse för någon VM-resenär (vi ska se match 1+2).
Vi reser enligt följande.
ARN-SVO med Aeroflot
Moskva-Nizhny Novgorod ToR med snabbtåg (ej gratiståg via FAN-ID)
SVO-AER(Adler/Sochi) ToR med Ural Airlines
SVO-ARN med Aeroflot
 
Bokning av tåg via statliga tågbolagets hemsida (rzd.ru) är möjligt tre månader framåt i tiden, så vill man prova lyckan med tåg utan mellanhänder börjar det bli dags nu beroende på vilken/vilka matcher man har biljett till.

Tåg Moskva-Nizjnij Novgorod enkel resa för 70 kr (4 h restid, avgång 9.30) är ändå inte fy skam, och så får man uppleva Ryssland på riktigt längs vägen. Har alltid gillat tåg i Ryssland!
Liten varning att den "engelska" hemsidan ändå kräver visst mått av ryskakunskaper eller google translate för att genomföra en bokning. :)
 

Magnus8

Medlem
Någon som fått sitt fan-ID? Postnord vill ha pengar för att vidarebefordra ett rekommenderat brev (!). Ringt till tullverket och de slår sig för pannan.
Har betalt någon j-vla moms för brevet och hoppas att strulpellarna på Postmord lyckas att få iväg mitt visum. Någon som flyger med Finnairs direktflyg till SVX föresten?
 

NyfikenGrau

Medlem
Har fått fan ID för länge sedan och till Sverige kommer de relativt snabbt, typ 6-7 arbetsdagar från postning.
Inte hört om någon i hela världen som fått betala för att få det skickat, men någon ska väl var den första..
 
Många i första sändningen som fick betala 4 öre i moms och 75 kr i avgift. Jag är en av dem. Två vänner som åker på samma biljetter men skapade fanid senare slapp betala. Tydligen har postnord tänkt om.
 

Mr Planning

Medlem
Vad jag förstått det som, så är inte tåg gratis för att man har FAN-ID ,utan endast vissa tåg som man kan åka med. (se FIFA hemsida)

Kommer själv åka tåg mellan St Petersburg och Moskva, (Sapsan) snabbtåg som kostar det dubbla mot flyg då fan tågen inte passade in i min planering.

Nån som har gjort ändringar gällande biljett/FAN ID?, kommer nämligen ha ett nytt pass till vm
 

Mr Basic

Medlem
Nån som har gjort ändringar gällande biljett/FAN ID?, kommer nämligen ha ett nytt pass till vm
Du kan hitta svaret på fan-id.ru och deras Q&A. Eftersom fan-id fungerar som in- och utresevisa utgår jag från att det måste matcha (det nya/giltiga) passet.
Har inte sett ngn matchbiljett ännu så vet inte om det finns några uppgifter på den som måste matcha fan-id? :rolleyes:
 

maxqvale

Ny medlem
Hej,

Vet nån hur bra tågen från NN - Sochi är? Visst tar 32 timmar, men är det direkttåg eller hur funkar det?
 
Toppen