Senaste nytt

Världens längsta flygplatspromenader

A380*G

Medlem
Spännande :)
Vet inte hur det är med Atlanta men de andra top i topp fem Peking, Zürich, Frankfurt och Seoul har ju iaf tåg som förenklar vid långa avstånd. :)
 

MarcusC

Medlem
Jag läste länken först. Aldrig vart på PEK men förstått det är långa avstånd där. ZRH blev jag förvånad hade längre avstånd än FRA...

MAD (Nya Iberia delen) har rätt långa avstånd tycker jag..
 

A380*G

Medlem
Jag läste länken först. Aldrig vart på PEK men förstått det är långa avstånd där. ZRH blev jag förvånad hade längre avstånd än FRA...

MAD (Nya Iberia delen) har rätt långa avstånd tycker jag..

ZRH incheckningsarea är ju en bra bit från A-gaterna. Lägg sen till transporten därifrån till E-gaterna... :)
 

Tjaeng

Medlem
"Hong Kong International Airport is at a rather more reasonable length at slightly over 1.5 kilometers. If you're late, you can still make a dash for it within four minutes."

Kanske lite väl ambitiöst då världsrekordet på 1500m är sisådär 3.26 (3.50 för kvinnor). Och då sprang de inte på en flygplats med en carry-on.

Vad gäller listan tycks den inte ta people movers/tåg mellan/inom terminalerna i beräkning. Själv tycker jag inte att Beijing bjuder på särskilt många evighetsvandringar även när man ska flyga från längst bort i T3E.

En motsvarande lista över längsta möjliga avstånd för transfer (minus people mover) för respektive flygplats skulle vara intressant. Kanske Både ARN (F-piren till T2) och CPH (A-pir inrikes till CPH-GO) skulle ligga hyfsat till där.
 
Last edited:

JonW

Medlem
Precis, i rregel är det ju transfers som ger längsta promenaderna, inte entre till gate.
ARN borde ligga högt där om man räknar bort people movers som ju i princip saknas helt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle ranka in Bangkok med listan.
Avståndet mellan C pir till G pir (när jag bytte mellan THAI och Ethiopian) var ganska lång.
 

Dr. Miles

Expert
Vet inte hur det är med Atlanta men de andra top i topp fem Peking, Zürich, Frankfurt och Seoul har ju iaf tåg som förenklar vid långa avstånd. :)
Vad gäller listan tycks den inte ta people movers/tåg mellan/inom terminalerna i beräkning. Själv tycker jag inte att Beijing bjuder på särskilt många evighetsvandringar även när man ska flyga från längst bort i T3E.
Ja, dessutom kan man inte "gå" hela vägen mellan T3C och T3E på Beijing flygplats utan man måste ta tåg mellan dem.
Detsamma gäller även för Seoul ICN och Zurich mellan huvudterminal och satelitterminalen.

På Singapore flygplats kan man gå låååångt om man vill för det är konstruerad som ett "C".
En gång gick jag mellan terminal 3 och terminal 2 via terminal 1 för jag inte lyckades att hitta tåget som går mellan terminalerna.:eek:
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Ja, dessutom kan man inte "gå" hela vägen mellan T3C och T3E på Beijing flygplats utan man måste ta tåg mellan dem.
Detsamma gäller även för Seoul ICN och Zurich mellan huvudterminal och satelitterminalen.

På Singapore flygplats kan man gå låååångt om man vill för det är konstruerad som ett "C".
En gång gick jag mellan terminal 3 och terminal 2 via terminal 1 för jag inte lyckades att hitta tåget som går mellan terminalerna.:eek:

Ja det stämmer. Vissa flygplatser är man tvingad till tåg.

Har spenderat många timmar på BKK innan jag blev *G. Vill minnas att jag vandrade hela vägen airside och det tog sannerligen sin lilla tid.
Stora flygplatser med många passagerare är bara skoj tycker jag. Nyckeln ligger i att trots det få till effektiva transfers och smidig immigration. :)
Få flygplatser slår ICN eller ZRH där. De har lyckats exceptionellt väl i mina ögon!
 

Chrille

Medlem
Jag fick skoskav av en transfer på FRA en gång. :(
Egentligen borde man ta efter amerikanarna som tycks ha en förkärlek att resa i gympadojjor.

Jag är för övrigt förvånad att inte O'Hare är på topplistan, jag tycker jag joggat mig svettig där mer än en gång.
 
Toppen