Senaste nytt

Bonusresa med SAS och Lufthansa i Economy, Business och First - Kiruna-Miami

rob74

Medlem
Bonusresa med SAS och Lufthansa i Economy, Business och First (LH A380): Kiruna-Miami

Min gode vän och "sybaritkollega" på Isle of Man skickade mig ännu en gång ett oemotståndligt sms om en resa, denna gång en kryssning i Karibien enligt följande:

05-Feb Fort Lauderdale, Florida 5:00 PM
06-Feb Nassau, Bahamas 7:00 AM 2:00 PM Docked
07-Feb Cruising Cruising
08-Feb Charlotte Amalie, St. Thomas 9:00 AM 6:00 PM Docked
09-Feb Philipsburg, St. Maarten 8:00 AM 5:00 PM Docked
10-Feb Cruising Cruising
11-Feb Cruising Cruising
12-Feb Fort Lauderdale, Florida 7:00 AM


Svag i sinnet som man är, så var det ett lätt val att haka på.
Då kryssningen kommer att kosta en del, så hade jag i åtanke att flygresan skulle bli med hjälp av EuroBonus-poäng. Jag hade ju trots allt ca 470k poäng kvar efter min F-award till Asien i maj...
En sömnlös natt i början av juni gick jag in på ANA's websida för att kika lite på möjligheterna.
Givetvis så skulle resan ske i minst Business Class.

Efter lite letande så var det nästan att jag tappade hakan - det fanns platser i First med Lufthansa och deras A380-800 på FRA-MIA!!! Ytterst ovanligt, i princip obefintligt för andra än LH's egna och bästa kunder. Här gällde det att vara snabb. Dock var det ju mitt i natten, så det fick anstå till morgonen att ringa EB och boka.
Väl på morgonen så hade någon knipit platsen på utresan. Då nödbokade jag DUS-MIA (som flygs med en A340-300) på utresan och MIA-FRA på hemresan. Jag tänkte att med lite tur så kommer kanske platsen tillbaka. Vilket den gjorde en dag senare!

Så nu ser bokningen ut så här:

* Söndag 29 januari 2012: 19:20-20:55 Kiruna-Stockholm, Scandinavian Airlines SK1047, Economy (X)
SAS har ju endast ekonomiklasslayout inrikes, så här finns inga valmöjligheter.

* Övernattning, Radisson Arlandia
Jag förväntar mig att nå silvernivå i Club Carlson innevarande år (behöver bara tre nätter till innan årets slut), så då får vi se om det blir några uppgraderingar...
25% extra bonuspoäng får jag väl då i alla fall.

* Måndag 30 januari: 14:40-16:55 Stockholm-Frankfurt, Scandinavian Airlines SK637, Business (I)
Eftersom det inte finns F-klass inom Europa (förutom på vissa "Fifth freedom-sträckor", som innebär att ett flygbolag har rätt att flyga mellan två städer, varav ingen av städerna ligger i flygbolagets hemmaland/hemmaländer - t ex SQ på sträckan MUC-MAN) så blir det Business här.
SAS och Lufthansa har ganska liknande service ombord, men det skiljer på några punkter. Denna gång fick det bli SAS eftersom tiden passade mig bra. Och så slipper man ytterligare bränsletillägg också.

* Övernattning, Park Inn Frankfurt Airport

* Tisdag 31 januari: 10:05-14:25 Frankfurt-Miami, Lufthansa LH462, First (O)
Här kommer den intressanta delen av resan: Att pröva LH's nyaste F-kabin ombord på A380.
First Class-kabinen har 8 stolar placerade längst fram på Upper Deck. Stol 2K är bokad för mig.
De har en öppen planlösning och inga "sviter" som t ex SQ. Meningarna är delade kring detta, men jag tycker det är helt okej med denna layout. Länken nedan går till en informationssida hos LH om A380.

Lufthansa -*A380

Sedan blir det ju förstås också kul att se First Class-terminalen i Frankfurt...
Flygresan tar ca 10 h 20 min, så jag kommer ha gott om tid att utforska servicen ombord.

* 31 januari-5 feburari: Dagar att spendera i Miami innan båten lägger ut från Fort Lauderdale
Skönt att kunna vila ut och acklimatisera sig lite innan man ger sig ut på havet. Har dessutom aldrig varit i Miami, så det ska bli kul att se mig omkring lite. Ska försöka boka något hotell i närheten av eller vid Miami Beach.

* 5-12 februari: Allure of the Seas
Första gången för mig när det gäller kryssning, så detta kommer definitivt att bli en upplevelse.

* 12-17 februari: Ytterligare några lata dagar i Miami

* Fredag 17 februari: 16:50-07:40+1 Miami-Frankfurt, Lufthansa LH463, First (O)
Returresan tar bara 8 h 50 min, så det var bra att kunna få A380 åt båda hållen.
Vid landning från en resa i F med LH kan man boka dagrum på Kempinski Hotel Gravenbruch som ligger inte så långt från flygplatsen och staden. Detta måste dock göras i förväg.
Kan vara skönt att sträcka lite på sig innan det är dags att botanisera i F-lounger på flygplatsen.

http://www.lufthansa.com/rowr/en/Arrival-Services

* Lördag 18 februari: 17:30-19:00 Frankfurt-Köpenhamn, Scandinavian Airlines SK676, Business (I)
Tog till rejält med tid i FRA, så det inte ska bli så stressigt. Jag hinner vila lite och sedan besöka lounger i lugn och ro.

* Lördag 18 februari: 20:45-21:55 Köpenhamn-Stockholm, Scandinavian Airlines SK1430, Business (I)

* Övernattning, Radisson Arlandia

* Söndag 19 februari: 17:10-18:50 Stockholm-Kiruna, Scandinavian Airlines SK1044, Economy (X)
Skönt med en sen avgång, så jag hinner sova ut på hotellet och ta det lugnt innan avgång.
Har gjort många "tjurrusningar" mellan flyg och vid längre resor kan det vara skönt att ta en extra övernattning mellan något av flygen. Och jag reser helst inte med tidiga morgonflighter...

Vad kostar då detta?
Ja, med alla hotell och båten så kommer det ju att bli en slant, men då är det skönt att veta att flyget bara utgör 2.909 SEK i skatter och bränsle.
Poängkostnaden för en resa i F Europa-USA med Star Alliance är 145.000 EuroBonus-poäng.
En betald resa skulle ha kostat minst 7.000 SEK i Economy och i First hade det blivit minst strax över 60.000 SEK på denna rutt.

Fortsättning följer...
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Du måste vara ev av få icke SEN/HON som lyckats boka O på LH A380. Grattis och enjoy!

Ps.
Vi förväntar oss en rejäl reserapport! ;)
 

gdaily

Medlem
Stackars Fredrik som kommer ha oss pratande om bonusresor under hela kryssningen...

Som jag skrev i andra tråden, är det fler från businessclass.se som vill följa med på den här kryssningen? Just nu är vi 2.5 st. Vore kul att ha det som (in)officiell forum-get-together!

Vem som kommer dit på bäst sätt är väl givet (rob74), men det finns ju fler medaljer att få: Flest bolag, kreativast routing, flest intjänade miles osv :)
 

rob74

Medlem
Det ser ut som om SAS har ställt in mitt flyg FRA-ARN på hemresan. Såg på CheckMyTrip att jag var ombokad FRA-CPH-ARN istället. Dock har jag inte fått något som helst mail om det. Utresan ARN-FRA blev tidigarelagd med 20 minuter och det fick jag mail om genast, så det verkar mystiskt att jag inte fått något nu... Man tycker ju att ett inställt flyg som t o m genererar en omruttning är en något större sak än en lite tidigare avgång.
Funderar nu på att kolla om det finns plats på LH's sista kärra vid 21:45 istället.
Då kan man ta och slappa rejält på Kempinski först och sedan ta sig till FC-terminalen och ha bra med tid där innan avgången till ARN.
För, som jag förstår det hela, så har jag access till FCT, eftersom jag har landat med ett LH-flyg i F och åker vidare med LH samma dag?

(Det är lite luddigt när man läser på LH's hemsida och de verkar ändra reglerna lite nu och då, men enligt expertisen här på forumet och på FT så verkar det som om man har tillgång.)
 

rob74

Medlem
ANA's sida visar tillgång på bonusplatser i Business på alla LH-flygningar FRA-ARN 18 februari, men hos EB finns inga platser förutom i Economy. Får väl avvakta och se vad som händer längre fram.
Det verkar inte vara så mycket bokat än, vad jag kan se på ExpertFlyer.
 

Gnopps

Medlem
ANA's sida visar tillgång på bonusplatser i Business på alla LH-flygningar FRA-ARN 18 februari, men hos EB finns inga platser förutom i Economy. Får väl avvakta och se vad som händer längre fram.
Det verkar inte vara så mycket bokat än, vad jag kan se på ExpertFlyer.
Skumt, har det här hänt andra att tillgängligheten skiljer sig mellan ANA och SAS?

Har ditt flyg blivit inställt har du ju rätt att bli ombokad till första möjliga alternativ, oavsett om det finns poängplatser eller ej (se lite samma fråga här: http://www.businessclass.se/allmaen...t-och-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html).
 

rob74

Medlem
Skumt, har det här hänt andra att tillgängligheten skiljer sig mellan ANA och SAS?

Har ditt flyg blivit inställt har du ju rätt att bli ombokad till första möjliga alternativ, oavsett om det finns poängplatser eller ej (se lite samma fråga här: http://www.businessclass.se/allmaen...t-och-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html).

Det var likadan skillnad mellan ANA och SAS när jag gjorde min Asienresa i maj. Flera flighter ARN-FRA som enligt ANA hade platser i C men som inte fanns när jag ringde.

Jag prövar att boka om med jämna mellanrum så får vi se...
Det är ju inte första bästa flyg jag vill med, utan snarare sista möjliga flyg. ;)
 

rob74

Medlem
Talade med EB idag. Fortfarande inga bonussäten på LH's flyg FRA-ARN 18/2. En koll på ANA visar platser i alla klasser på LH's båda flyg, 16:00 och 21:45. Enligt Expertflyer ser det ut som om C är tom, men med 2 stolar blockade. De kanske släpper stolar senare när bokningsläget ändrats?

På den här resan lär jag väl bli bokad i nya Economy Extra på inrikesflyget (det ska ju införas efter nyår)? Har i alla fall stol 2D i bägge riktningarna.
 
Toppen