Senaste nytt

HD-dom: Försening måste reklameras inom två månader

Thornado

Medlem
Jag kan tycka att två månader är lite snålt tilltaget då det ändå inte är extremt ovanligt att folk åker på resor som är längre än två månader, och då är det ju rätt så skönt att inte behöva ta tag i denna typ av saker förrän man kommer hem igen.
 

Nemo

Medlem
Ni får i alla fall hålla med om det humoristiska i det hela: Att man var rejält försenad med att lämna in en claim kring en försening :)
Eller att det sedan tog två år och tre månader för domstolarna att komma till beslut, exakt samma tids-dröjsmål som domstolen underkänner.
 
Egentligen skulle denna information kunna läggas in i "Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter" men med anledning av att det jag vill framföra är enligt mig av så pass viktig betydelse så skapade jag en ny diskussion.

Den 15 mars har den svenska Högsta domstolen yttrat sig gällande hur lång tid en passagerare får på sig innan de informerar trafikbolaget (som regleras av EU:s flygpassagerarförordning) om att de begär ersättning till följd av försening.


I målet så tog Högsta domstolen ställning ifall ett anspråk om ersättning för en försening med en Turkish airlines-flight är inom skälig tid ifall den lämnas in två år och tre månader efter ankomst. Högsta domstolen ger Turkish airlines rätt till att avslå begäran om ersättning till passageraren och finner att en reklamation inom två månader från ankomsten alltid anses lämnad i rätt tid.

Källa: Högsta domstolens mål T 2659-17

Nu har jag inte läst domen men det fetstilta i citatet säger egentligen inget om hur man ska betrakta en begäran som inkommer mer än två månader men mindre än två år och tre månader från ankomst.
 
Hörde detta också på radion i fredags. Har en claim att sända in från i maj 2017. Får väl ta tag i det nu innan SAS hinner ändra sina rutiner, om de inte redan gjort det. Har inte mycket med detta att göra, men sände in en reklamation till TryggHansa (avsåg avbokad resa pga sjukdom betald med SAS Mastercard), 2,5 år efter planerat avresedatum. Det var inga problem, skadan godkänd utan någon som helst diskussion.
 

JoelG

Medlem
Nu har jag inte läst domen men det fetstilta i citatet säger egentligen inget om hur man ska betrakta en begäran som inkommer mer än två månader men mindre än två år och tre månader från ankomst.
Som jag tolkar domen så innebär den att trafikföretaget aldrig kan ha synpunkter på inlämningstid så länge den är inom två månader efter ankomstdag. Därefter så försvinner kundens rättighet och det är istället en fråga om goodwill från trafikföretaget att processa reklamationen. Är helt upp till trafikbolaget om de vill hänvisa till domen om att reklamationen lämnades försent eller ej.
 
Toppen