Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Senator

Moderator
@Tostarp trist att läsa. Kan vara tyvärr att jag tar upp all den positiva erfarenheter för alla medlemmar då Swiss för mig senaste året har varit fullkomligt lysande och jag upplever exakt det motsatta av det du beskriver. Jag håller på att skriva en reserapport om detta.
 

Tostarp

Medlem
Ja man hoppas att jag bara är ett undantagsfall?

Tycker dock att det verkar vara kopplat till min statuslöshet??

Är det någon av er andra som har testat att få något löst av gänget på Fiji?
 

Senator

Moderator
Ja man hoppas att jag bara är ett undantagsfall?

Tycker dock att det verkar vara kopplat till min statuslöshet??

Är det någon av er andra som har testat att få något löst av gänget på Fiji?

Varje gång jag ringer Swiss i Sverige hamnar jag i Kapstaden så Fiji skulle vara nytt för mig. Min sambo har åkt några gånger utan mig och fått toppenservice. Kvinnan bredvid mig på ARN-ZRH var också statuslös men fick samma grymma service som jag med en ganska stressat läget på grund av SAS Ground Service och deras klantighet på Arlanda.

Jag PMar dig några andra nummer du kan ringa när du åker i Business eller First. Dessa hamnar i Basel, men jag vill inte posta dessa här då de är för Senator eller HON/First.
 

Krotan

Medlem
Swiss och ersättning från EU261/04 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Uppdatering på denna då jag nyss fick ett mail från AirHelp (Fick byta bolag som jag claimade igenom, det första var helt sämst men det är en annan historia).
Fick iaf följande mail nu precis:

Hi krotan,
Congratulations! Swiss International Air Lines will be compensating you for your journey to Stockholm on August 02, 2017.
Your patience has paid off! You will be receiving money for your disrupted journey. You will get a message very soon asking the best way to transfer your money to you.
Thank you for putting your trust in AirHelp. As always, If we can help in any way, please hit reply and let us know.
Happy travels,
AirHelp Team

Så det går att få Swiss att betala för sig också, men gudarna ska veta att det sitter bra långt inne! Dom nekade till det första claim-bolaget jag använde sen dribblade dom bort det när det skulle bli "legal actions", därav bytet.
Tog två månader för AirHelp att fixa biffen.
 
Swiss och ersättning från EU261/04 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Uppdatering på denna då jag nyss fick ett mail från AirHelp (Fick byta bolag som jag claimade igenom, det första var helt sämst men det är en annan historia).
Fick iaf följande mail nu precis:

Hi krotan,
Congratulations! Swiss International Air Lines will be compensating you for your journey to Stockholm on August 02, 2017.
Your patience has paid off! You will be receiving money for your disrupted journey. You will get a message very soon asking the best way to transfer your money to you.
Thank you for putting your trust in AirHelp. As always, If we can help in any way, please hit reply and let us know.
Happy travels,
AirHelp Team

Så det går att få Swiss att betala för sig också, men gudarna ska veta att det sitter bra långt inne! Dom nekade till det första claim-bolaget jag använde sen dribblade dom bort det när det skulle bli "legal actions", därav bytet.
Tog två månader för AirHelp att fixa biffen.
Snyggt!
Men vilket var det första bolaget du använde? Bra att veta vilka man ska undvika
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Snyggt!
Men vilket var det första bolaget du använde? Bra att veta vilka man ska undvika
Hittade! Antar att det var detta:
Jag har ett case loggat hos ClaimAir - Your flight angels och dom har väntat på svar från Swiss.
Som väntat så har dom(Swiss) helt ignorerat kraven även från Claimair.
När nu två månader gått kommer därför Claimair lämna in stämningsansökan mot Swiss i Italien (ursprunget för resan, även medlem i EU).
Dom kommer förvisso ta 50% av ersättningen om vi vinner, men det handlar inte om pengarna för min del så det spelar ingen roll. För mig handlar detta om hur Swiss beter sig och relaterar sig till gällande lagar och regler.

Återkommer hur det går. Dom beräknar att det kan ta upp till sex månader att driva en legal action till sitt slut, så det kan ta ett tag innan uppdatering sker från mig.
Vad var det som gjorde att de var dåliga?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Krotan

Medlem
Hittade! Antar att det var detta:

Vad var det som gjorde att de var dåliga?

Stämmer bra, det var ClaimAir som jag använde först utan framgång.
Liten sammanfattning om min upplevelse hos dem:

Smidigt gränssnitt och relativt snabba på att svara på ärenden. Drog igång processen snabbt och fick in svar från Swiss. Swiss nekade såklart.
Sen tog det stopp, där jag informerades att dom skulle ta legal action och att det kunde ta upp emot sex månader.
Så jag väntade tålmodigt som sig bör.
När strax över sex månader gått och jag inget hört så kontaktade jag dom och frågade om status.
Jag fick då följande svar (som dom senare drog tillbaka och sa det var felaktigt):

"Dear krotan,
The thing is that we currently don't cooperate with a law firm that would be authorized to file a lawsuit against a Swiss International Air
There are two options on how to continue - you'd terminate our agreement (of course, without paying any penalty fee), or you'd give us several months to partner up with a law firm that would handle your case out there. We're continuously expanding our service, but 100% legal coverage across the globe won't happen overnight.
Kind regards,
T"

Jag ifrågasatte då varför dom ens tagit på sig ärendet men inget gjort på sex månader.
Svaret var då att den informationen inte stämde utan att dom väntade på svar från sin advokatfirma. Då gav jag dom en vecka att producera någon form av bevis för att det faktiskt låg hos en advokatfirma, något dom inte lyckades med.
Vi kom då överens om att dom skulle lägga ner ärendet och jag skulle driva det på annat håll, vilket jag gjorde med mer framgång hos AirHelp.
 
Stämmer bra, det var ClaimAir som jag använde först utan framgång.
Liten sammanfattning om min upplevelse hos dem:

Smidigt gränssnitt och relativt snabba på att svara på ärenden. Drog igång processen snabbt och fick in svar från Swiss. Swiss nekade såklart.
Sen tog det stopp, där jag informerades att dom skulle ta legal action och att det kunde ta upp emot sex månader.
Så jag väntade tålmodigt som sig bör.
När strax över sex månader gått och jag inget hört så kontaktade jag dom och frågade om status.
Jag fick då följande svar (som dom senare drog tillbaka och sa det var felaktigt):

"Dear krotan,
The thing is that we currently don't cooperate with a law firm that would be authorized to file a lawsuit against a Swiss International Air
There are two options on how to continue - you'd terminate our agreement (of course, without paying any penalty fee), or you'd give us several months to partner up with a law firm that would handle your case out there. We're continuously expanding our service, but 100% legal coverage across the globe won't happen overnight.
Kind regards,
T"

Jag ifrågasatte då varför dom ens tagit på sig ärendet men inget gjort på sex månader.
Svaret var då att den informationen inte stämde utan att dom väntade på svar från sin advokatfirma. Då gav jag dom en vecka att producera någon form av bevis för att det faktiskt låg hos en advokatfirma, något dom inte lyckades med.
Vi kom då överens om att dom skulle lägga ner ärendet och jag skulle driva det på annat håll, vilket jag gjorde med mer framgång hos AirHelp.
Fy, det där var riktigt riktigt uselt hanterat av ClaimAir. Men bra, då vet vi att vi ska akta oss för dem.
 

kedja

Medlem
Hej hej,

Råkade ut för inställt flyg mellan Köpenhamn-Zürich i november, missade därmed ansutande flyg till Miami.
Har claimat direkt till Swiss, försening blev ca 3 tim 30 min. Har tyvärr efter läsning här inga större förhoppningar på att komma igenom med min claim, utan räknar med att behöva blanda in ombud, troligen AirHelp, som verkar varit lyckosamma mot Swiss.

Keep you posted.
/kedja
 
Toppen