Senaste nytt

Plane spotting på Arlanda

agehall

Medlem
Jag tror mer på K, I, H eller G. Men det beror nog lite på vilka banor de använder just den dagen. Mitt tips är att vara där i tid och kolla om det är 01R/19L eller 08/26 som används.

Jag har aldrig sett TG lyfta, så jag vet inte vilken bana de brukar använda, men enligt min erfarenhet brukar man inte använda 01L/19R så ofta.
 

011430121

Medlem
Det beror ju på vindarna.
agehall vill inte säga emot DIg!
Upplever att det startar 80% på bana 1 och då från banända 19R mot 01L vilket betyder plats A, men som agehall säger var ute i god tid och kolla vilken bana och håll de startar
 

jth

Medlem
Jag planespottar en hel del på ARN.
Thaiplanet lyfter i stort sett alltid på 01L/19R , alltså den gamla bana 1 oavsett vind. Pga vikten så lyfter man i princip aldrig från bana 2 (08/26). Om den normalt används för landningar brukar man "sticka emellan" med en start, vilket är rätt kul att se.
01R/19L (nya bana 3) används då bana 1 är ur bruk (som sommarunderhållstiden eller som gågnen då Iran-Airs 330 startade lite snett).

Enda gången jag har sett en 747 starta på bana 2 var då Japanske prinsen stack hem efter det Kungliga bröllopet, var en häftig upplevelse.
Vid start norrut så är plats A helt Ok, men den bästa finns inte på kartan (den är lite inofficiell). Det är vidbrandstationen (inte den på kartan utan den första "avstickaren"). Då står du i princip precis bredvid planet när det linar upp för takeoff. Jag kan posta en bild på detta.
Plats L och M är bäst vid start söderut men de är lite jobbigare att ta sig till, beskrivningen på kartan ser korrekt ut.

Som sagt, kolla vindarna innan och kom dit i tid så du ser hur trafikmönstret ser ut just då. har du scanner så är det alltid bra att tuna in ATIS så du vet vilka banor som är i bruk!
 
Du kan också ganska lätt se vilken RW som är i drift genom att kolla flightradar24.com. zoomar du in ser du lätt vilka baner som används. De har även en iphone och Android app.
 

agehall

Medlem
Det beror ju på vindarna.
agehall vill inte säga emot DIg!
Upplever att det startar 80% på bana 1 och då från banända 19R mot 01L vilket betyder plats A, men som agehall säger var ute i god tid och kolla vilken bana och håll de startar

Det går så bra att säga emot mig. Jag blir inte så upprörd av det. ;)

Som jag skrev, jag har kanske 1/10 starter/landningar på bana 1. Säkert 7/10 på bana 2. Men du har ju helt rätt i att det beror på hur vindarna ligger på.
 
Du kan också ganska lätt se vilken RW som är i drift genom att kolla flightradar24.com. zoomar du in ser du lätt vilka baner som används. De har även en iphone och Android app.

Ja, fast det kan man aldrig lita på.

Starter kan ske 08/26 halva dagen men sen startar Thai + US-kärrorna helt plötsligt bana 1 vilket dom allt som oftast gör.
(Har sett Thai:en starta 08/26 två gånger av kanske 20 spottingbesök på ARN.)
 

Concorde

Founding Member
Är inte många av de "gröna" vägarna endast för tillåtna fordon? Till vänster om A nere vid rondellen är det grindar tror jag?
Jag brukar ta ut min snart två år unga son till A eller E nån gång i veckan samt rasta hunden. Vi bor i Sigtuna så det är bara en 12 minuter bort.

För övrigt skulle jag rekommendera alla som läser här och gillar att spotta att spara ihop 1500 kronor för en T/R till Heathrow. Spotting där är outstanding. Jag är inte en spotter själv, men gillar skarpt att stå och titta på rader av 747/346/777/388 som drar iväg till dovt högt muller.

Man kan flyga över dagen för 1500 kronor, ingen övernattning krävs.
Vi kanske ska ha som pris på bc.se en resa till LHR tillsammans med mig eller AHO på BA.
Flyg f.m. spotting, 3 timmar med bubbel, mat och spotting inne från Galleries First innan skutan vänder hemåt.
 
Last edited:

jtq

Medlem
Tack för alla bra tips!

Vi satsar på att vara ute i god tid vid plats A eller brandstationen (om vi hittar dit) och förbereder oss på att snabbt kunna omgruppera till L eller M om det skulle behövas. Vi vill gärna stå i den ändan av banan som planet lättar från marken.
 
Toppen