Senaste nytt

Undersökning från SAS Eurobonus

OnAir

Medlem
Hallå på er!

Fick nyligen ett mail från SAS där jag i egenskap av Eurobonusmeldem ombads att anonymt medverka i en kundundersökning genom att fylla i svar i ett webbformulär. Mailet i sin helhet nedan.

Hej

Du får detta e-mail eftersom du är medlem i SAS Eurobonus och din åsikt är viktig för oss.
Vi arbetar med att utveckla EuroBonusprogrammet så att det i framtiden ska ge dig som medlem ännu mera värde. Vi hoppas att du vill medverka till att ta EuroBonusprogrammet vidare till en värld fylld av nya möjligheter.

Undersökningen innehåller frågor om dina preferenser och även om din privatekonomi, men den är helt anonym och dina svar kommer inte att sparas eller användas i något annat syfte än för denna undersökning.

För närvarande kan du tjäna EuroBonuspoäng via flygresor, kontokort, hyrbilar och hotell, men även hos utvalda partners i andra branscher (t.ex. Hugo Boss, The Economist). Hur intressant vore det för dig om du i framtiden kunde tjäna poäng även vid köp av livsmedel, bensin, bankprodukter, försäkringar, telefoni, el, m.m.?

Dessa förslag, är endast potentiella idéer och inga förändringar som SAS beslutat om att genomföra.

[Till enkäten]

Med vänlig hälsning,
SAS Eurobonus

Nu till saken: Jag tar mig tid att fylla i en rad information och svara på frågorna, men när jag sedan som svar på en fråga anger att jag faktisk inte handlar byggmateriell i något av de varuhus som angivits som alternativ så får jag bara följande uppkastat i ansiktet:

- Svaren du angivit visar att du inte tillhör målgruppen för undersökningen. Tack för visat intresse!

Sjukt dåligt! Skriv då inte att min åsikt är viktig för er om den ratas bara för att jag inte köper plank på Bauhaus. Hur kan man hantera sina viktigaste kunder så nonchalant? Eller är det jag som överreagerar? Vad tycker ni?
 

bL0m

Medlem
Ska testa och se om jag får likadan återkoppling! Men det var inte riktigt det jag förväntar mig när jag har svarat på en enkät... :)

EDIT:

Jag fick detta svaret, 23. Tack för visat intresse!
Vi uppskattar mycket att du tagit dig tid att hjälpa oss med dina svar. Vi hoppas kunna förbättra EuroBonus ännu mer för att ge dig som medlem ännu mer tillbaka.
 
Last edited:

Nystrom

Medlem
Ingenting att hetsa upp sig för! För det första använder man sig av "standardfloskler" som skall få en att känna sig utvald och viktig, som vilket annat företag som helst. För det andra så är det säkert så att man håller på att bearbeta diverse "större partners" att sponsra lojalitetsprogrammet och dessa vill då ha gentjänster, därav undersökningen.

Om du är med i E-Rewards, som också gör motsvarande undersökningar för att sedan kreditera dig poäng, släpper man ofta fram meddelandet att man inte är intressant för undersökningen om man "råkar svara fel".
 

palmen

Moderator
Inga konstigheter egentligen, som Nystrom säger vill de få fram info i undersökningen på folk som passar in i en specifik profil. De vet ju inte innan de skickar ut enkäten om man är en person som är aktuell för just denna undersökning.
Jag tackar mer eller mindre alltid nej till undersökningar om jag inte får något i utbyte. Enda gången jag gör undersökningar är när man vet att det är något som intresserar just mig.
 
Jag fick detta mail redan i juni och svarade. Vet inte om det var exakt samma frågor men det tog typ 20 minuter att gå genom och svara olika kombinationer typ:

Vilket av följande alternativ föredrar du?
1. Tanka på Shell och få 1poäng per liter
2. Tanka på Preem och få 5poäng per liter

1. Handla på ICA och få 5poäng/10kr
2. Handla på Coop och få 5poäng/10kr

Osv, osv. Det var ju intressant att följa sig själv hur man prioriterar olika brand. Själv har ju läst i Handelshögskolan psykologi och marknadsföring av tjänster 210 poäng så har en annan intresse för ämnet än andra kanske.
 

Malu

Medlem
Jag har också svarat på en liknande enkät - då handlade det om hur många EB-poäng som behövdes för att jag skulle börja pensionsspara i en viss bank. Flera alternativ fanns och jag skulle även värdera vad jag tycker om möjligheten att få poäng automatiskt varje månad man pensionssparar. Jag är tveksam. Prioriterar hellre låga avgifter (och hög avkastning... ;))
 

rob74

Medlem
Hm! Har inte sett till någon undersökning ännu. Någon här nämnde ju något om Coop för ett tag sedan. Undrar vad som händer med det...
 

Dubbel C

Medlem
Jag håller med dig till 100 %. Tar mig ofta tid att svara på deras enkäter, mest för att få klaga på CPH:s bagagehantering i en from förhoppning att de ska göra något åt det. Det som stör mig mest är att man aldrig får någon feed back från SAS. Jobbar själv med marknadsfrågor och vet hur mycket det är värt att få stamkundernas röster. Min känsla är att SAS slarvar bort viktiga kunder och kundsynpunkter.
 
Toppen