Senaste nytt

Codeshare skillnad SK8781 (UA) vs UA651?

jumbooze

Medlem
Hej,
Siter och tittar på SAS bokningssida, just nu CPH-SAN men det är inte specifikt till denna sträcka då jag sett detta innan.

Vad är skillnaden på att boka en resa som flygs av code share
SK8781 (UA) (ORD-SAN)
eller
UA651 (ORD-SAN) ?

I bokningssidan ser jag 2 alternativ till samma pris och tider.
Det enda som skiljer sig är att det är ett SK nummer och ett UA nummer.

Gör det skillnad för mig som EBS? Får jag mera poäng?

Annars så funderar jag på att ta den med UA651 då jag kanske kan få en sponsrad upgrade av en UnitedMilage Plus kompis och antar att då behöver det vara ett UA nummer och ingen "codeshare" på biljetten.

/ J
 

Jacob

Medlem
Du får poäng baserat på den som utför flygningen (dvs United) så det blir samma poäng oavsett vad du väljer.

Motsvarande situation kan dock vara användbart. Flygbolagen sköter ju sin egen platstillgång så det händer att det finns platser kvar i vissa bokningsklasser genom ett flygnummer men inte genom ett annat. Sedan kan det hända att flygbolag tar ut bränsletillägg, skatter eller extra avgifter som man kan komma undan eller få ner genom codeshare om man får möjlighet att välja på detta sätt.

För några år sedan bokade jag en Lufthansa biljett London-Warszawa via Tyskland och Österrike. Sträckan London-Tyskland kunde man boka antingen med BD eller LH nummer, sträckan Tyskland-Österrike med LH eller OS nummer och sträckan Österrike-Polen med LO eller OS nummer.
Tror jag fick ner priset med 300-400 kronor bara genom att mixtra med codeshare och välja det mest förmånliga flygnumret för varje flygning.
 

AABack2ARN

Medlem
Du får poäng baserat på den som utför flygningen (dvs United) så det blir samma poäng oavsett vad du väljer.

Inte nödvändigtvis. Du för helt korrekt poäng av den som utför flygningen, men bokar du med codeshare kan du inte vara 1000% säker på hur bokningsklasserna översätts och du kan hamna i en lägre bokningsklass än vad du tror. På United spelar detta ingen roll eftersom alla (?) klasser ger 100% numera men på andra bolag kan detta vara avgörande.

Nu skall man dock säga att inte ens om du bokar med utförande carriers nummer kan du vara 1000% säker att det blir samma eftersom sas.se såvitt jag vet visar första bokstaven i fare class (som ju oftast är lika med booking class) men inte alltid.

Men jag tror att det oftast är bäst att undvika codeshares om det går - även om jag själv utnyttjat situationen vid ett flertal tillfällen till min fördel.
 
Toppen