Senaste nytt

Resor med öl

palmen

Moderator
@MWi du får posta ölburken här och berätta vad baren hette och vad priset var. Bästa jag sett på en flygplats.
 

MWi

Medlem
@MWi du får posta ölburken här och berätta vad baren hette och vad priset var. Bästa jag sett på en flygplats.
Stället heter Salt Lick Bar-B-Que på Austin Airport (AUS) och serverar crowlers som denna priset ligger på ca $10 per öl. De häller alltså upp ölen på burk och försluter den enastående bra för en flygplats.
 

Attachments

  • 6AC69C4E-5F2A-4FEA-AB21-D7EB47A84C90.jpeg
    6AC69C4E-5F2A-4FEA-AB21-D7EB47A84C90.jpeg
    41,7 KB · Visningar: 386

GOTATH

Medlem
Igår blev det ett besök på Lager tap House i San Diego. Självservice av cirka 30 olika öl. Man får ett armband som blippas vid tappen, sedan betalar man per ounce. Fullkomligt livsfarligt att inte ha koll på för hur mycket man dricker :)
dc38250ab1bd0092f0b2ece5f4197a4e.jpg
 

RonnieK

Medlem
Sist jag var i Los Angeles hittade jag in på Firestone Walker i Venice / Marina Del Rey:
Firestone Walker Brewing Company - Venice

IMG_20180225_124915.jpg


Populärt tillhåll för hojåkare :)
IMG_20180225_125001.jpg


Brygger en del öl på plats:
IMG_20180301_203349.jpg


Serverar även en hel del mat.
IMG_20180225_143714.jpg


De har "släpp" lite då och då. När jag var där hade jag turen att kunna köpa med mig hem färsk Generation 1 (West Coast IPA) som tappades upp i rejäla burkar (32 oz - nästan en liter) och förslöts på plats. Var där för andra gången ett par dagar senare men då var den helt slut!

IMG_20180225_172544.jpg
 

palmen

Moderator
nån med bra tips i hong kong för spännande öl?
Det är nog rätt många här som varit på "öl-resa" med BC i november :)

Från min google map och mitt minne kan jag väl nämna några
Öl-vagnen nere vid Pier 3 på Hong Kong Island
RoundHouse (helt ok pub-käk och riktigt bra utbud på tapp)
Big Sur Beer & Barbeque (någon var där och tipsade om stället)
Pazzeria (italiensk ställe med italiensk mat och massa öl)
Little Creatuers Brewing (var middag där för första BC-resan till Hong Kong, bra med öl och käk)
Brewdog (vet inte om det är ett bra tips, tycker dom är rätt tråkiga men dom finns där)
 

Mimer

Medlem
Har varit iväg och botaniserat bland öl i Helsingfors, här är några spridda noteringar.

Ravintola Teerenpeli: Bryggeripub på Olofsgatan med ett eget utbud i de flesta ölstilar. Det jag drack här var inte alls så dumt, tyvärr blev det dock ett kort stopp då det hade blivit längre stopp på andra ställen men också för att personalen inte var på topp. Dock väl värt ett besök, alltid kul och intressant att besöka bryggeripubar tycker jag.

Ett stenkast därifrån, i Kamppi Köpcentrum/Fredriksgatan så hittar du Panimoravintola Bruuveri. Trots att det ligger i ett köpcentrum så känns det ändå avskiljt och "lokalt", kanske beroende på att man går en trappa ned. Som Teerenpeli ett stort utbud av egenbryggd öl, det jag drack var av helt ok kvalitet, kan rekommendera ett besök även här.

Bryggeri Helsinki, Sofiegatan nära hamnområdet Silja/Vikingterminalerna. Egenbryggd öl även här men också ett rätt stort utbud av annan öl såväl finsk som resten av världen. Mycket trevlig och hjälpsam personal som verkligen gillar att prata om sin egen öl i synnerhet men också öl i allmänhet. Maten var helt ok, pubstandard helt klart. Rekommenderas varmt.

Oluthuone Kaisla, Vilhelmsgatan nära centralstationen. Pub med ett enormt utbud av såväl finsk som icke-finsk öl både på tapp och flaska. Mycket bra ställe helt enkelt som rekommenderas varmt. Ett extra stjärna för att man kan köpa öl på tapp i måttet 10 cl, jättebra initiativ som man vill testa många olika öl.

Till sist några rader om den finska ölen, här börjar det verkligen hända grejer där är inte längre enbart Karjala, Lapin Kulta, Koff och annan stor stark. Drack många goda öl i stort sett alla stilar man kan tänka sig. Vill ge ett extra plus till Bryggeri Helinki vars starkare och mörkare saker som barley wine, porter och stout höll riktigt bra klass.
 

niksal

Medlem
Har varit iväg och botaniserat bland öl i Helsingfors, här är några spridda noteringar.

Ravintola Teerenpeli: Bryggeripub på Olofsgatan med ett eget utbud i de flesta ölstilar. Det jag drack här var inte alls så dumt, tyvärr blev det dock ett kort stopp då det hade blivit längre stopp på andra ställen men också för att personalen inte var på topp. Dock väl värt ett besök, alltid kul och intressant att besöka bryggeripubar tycker jag.

Ett stenkast därifrån, i Kamppi Köpcentrum/Fredriksgatan så hittar du Panimoravintola Bruuveri. Trots att det ligger i ett köpcentrum så känns det ändå avskiljt och "lokalt", kanske beroende på att man går en trappa ned. Som Teerenpeli ett stort utbud av egenbryggd öl, det jag drack var av helt ok kvalitet, kan rekommendera ett besök även här.

Bryggeri Helsinki, Sofiegatan nära hamnområdet Silja/Vikingterminalerna. Egenbryggd öl även här men också ett rätt stort utbud av annan öl såväl finsk som resten av världen. Mycket trevlig och hjälpsam personal som verkligen gillar att prata om sin egen öl i synnerhet men också öl i allmänhet. Maten var helt ok, pubstandard helt klart. Rekommenderas varmt.

Oluthuone Kaisla, Vilhelmsgatan nära centralstationen. Pub med ett enormt utbud av såväl finsk som icke-finsk öl både på tapp och flaska. Mycket bra ställe helt enkelt som rekommenderas varmt. Ett extra stjärna för att man kan köpa öl på tapp i måttet 10 cl, jättebra initiativ som man vill testa många olika öl.

Till sist några rader om den finska ölen, här börjar det verkligen hända grejer där är inte längre enbart Karjala, Lapin Kulta, Koff och annan stor stark. Drack många goda öl i stort sett alla stilar man kan tänka sig. Vill ge ett extra plus till Bryggeri Helinki vars starkare och mörkare saker som barley wine, porter och stout höll riktigt bra klass.

Tack för denna. Helsingfors har verkligen tagit stora steg framåt.

Du missade:

-Sori Taproom, ca 30m från Kaisla
-Bier Bier på Skillnaden. Enormt utbud på flaska, mycket varierande utbud på kran. Här kan man hitta sådant som man inte hittar på andra håll i stan
-Johny Knockers, liten ölbar på Stora Robertsgatan, hög kvalitet
-Fat Lizzard i Esbo. Har inte varit här själv ännu då det är rätt nytt. Bryggeri med restaurang, serverar även insekter som
första (?) restaurang om ryktet stämmer

Och så kan man ju ta en dagstur till Tallinn där utbudet växer signifikant...
 

Mimer

Medlem
Tack för denna. Helsingfors har verkligen tagit stora steg framåt.

Du missade:

-Sori Taproom, ca 30m från Kaisla
-Bier Bier på Skillnaden. Enormt utbud på flaska, mycket varierande utbud på kran. Här kan man hitta sådant som man inte hittar på andra håll i stan
-Johny Knockers, liten ölbar på Stora Robertsgatan, hög kvalitet
-Fat Lizzard i Esbo. Har inte varit här själv ännu då det är rätt nytt. Bryggeri med restaurang, serverar även insekter som
första (?) restaurang om ryktet stämmer

Och så kan man ju ta en dagstur till Tallinn där utbudet växer signifikant...

Varmt tack för dessa tips i Helsingfors. Kan inte förstå hur jag missade Sori men det måste ha varit för nära Kaisla :).

Bier, Bier låter som ett måste nästa gång jag är i Helsingfors. Johny Knockers har jag hört talas om, ligger rätt nära BrewDog väl? En fråga... Visst heter stället Tommy Knocker, eller har det bytt namn?

Och ja, jag var väldigt nöjd med ölutbudet i Helsingfors. Konstigt att inte mer finsk öl letar sig in på Systembolaget.

Tar gärna emot tips i Tallinn. När jag var där så hamnade jag på Hopner Beer Bar och hade ingen anledning att lämna stället. Men jag vet att de tyvärr har blivit mer av en turistfälla numera.
 
Toppen