Senaste nytt

Roadtrip i Kalifornien

Instämmer om Yosemite, men jag tror att ni har för lite tid för att hinna med det. Man ska inte stressa igenom den parken, man behöver nog minst 2 dagar tycker jag.
 

Jimpa

Medlem
Ska man se allt i CA som är värt att se så skulle man behöva 1-år. Men ett magisk ställe runt SF är Point Reyes.

Highway 1 anser jag vara överreklamerad dock ska man definitivt åka den om man ska till LA.

Jag är ju skogsmulle så jag tycker ju även Las Vegas är mer en blandning av "Power Meet" och viking Line kryssning men är ju inte måste .
Kör ni mot Las Vegas så åk förbi Death Vallet, ett fantastiskt ställe.

Men kör inte ihjäl semestern. Avstånden är stora o finns hur mycket o se och uppleva. Har vart där ett par ggr o känns dock som man bara skrapat på ytan. Planerar att återvända många ggr i mitt liv för Kalifornien är fantastiskta människor, magisk natur o kultur. Vet dock inte om du blev nå klokare av detta
 

Gerad88

Medlem
Tack för alla tips! BC är ju helt oslagbart när det gäller sånt här.

Det blir absolut en sväng förbi Alcatraz och Golden gate. Ska ta en titt på de olika vingårdarna ni tipsat om, så får vi se var det landar.. Fort Ross ser ju trevlig ut.

Lutar åt att vi bokar Hilton som boende i San Francisco. Hilton Financial district, precis vid Chinatown, är nästan 100$ billigare per natt än Hilton Union Square och Parc 55. Tänker att för dem 100$ så kan man ju åka en del Uber om nu läget är lite sämre...
Hilton Financial district tyckte jag var väldigt central och nära till alcatraz cruise pier :) Excutive lounge frukosten var sådär men men.
 

palmen

Moderator
Vad det gäller lounge är Amex Centurion loungen i San Francisco riktigt bra, både vad det gäller mat och dryck.
Den är dock inte så bra att jag skulle vara där mer än nödvändigt. Andra lounger är inte ens i närheten om de nu inte fått klart bygget av en Polaris lounge.
Singapore och Eva Air har lounger som är helt ok men inte alltid öppna så det passar för sas avgången.

Vad det gäller vin brukar det lokala tipset vara Sonoma, mer turister som åker till Napa. Tänk dock på att bränderna förra året förstörde en hel del i området, vilket i sig är en anledning att åka dit och hjälpa till med uppbyggandet igen i form av att spendera pengar som turist.

Vill ni ha öl i världsklass är ni på helt rätt ställe, Russian River i Santa Rosa är väl det mest kända, Hen House i samma stad är up and coming. Åker ni söderut mot Monterey och Carmel har ni Alvarado Street Brewery i Monterey/Salinas, Sante Adairius i Capitola (Santa Cruz). Inne i San Francisco ligger Cellarmaker mer eller mindre mitt i stan, går ni upp för backen från Union Square har ni baren hopwater distribution halvvägs upp med sina 30 tappar med lokal öl.
 
Hilton Financial district tyckte jag var väldigt central och nära till alcatraz cruise pier :) Excutive lounge frukosten var sådär men men.
Ja, jag satt och läste omdömen på Tripadvisor och såg en del omdömen där folk klagade på executive frukosten, och det verkar som att man inte har tillgång till kontinentalfrukosten om man är diamond utan att den är endast complimentary för silver och gold.... Tur att man bara är gold då! ;)
 

Gerad88

Medlem
Ja, jag satt och läste omdömen på Tripadvisor och såg en del omdömen där folk klagade på executive frukosten, och det verkar som att man inte har tillgång till kontinentalfrukosten om man är diamond utan att den är endast complimentary för silver och gold.... Tur att man bara är gold då! ;)
20180311_074934.jpg 20180311_074715.jpg 20180311_074721.jpg 20180311_074726.jpg 20180311_075934.jpg som sagt american breakfast

Men man klarar sig till lunch med det.
 

chazzie

Medlem
Flera väger i Yosemite är stängda t.o.m maj, även i Sequoia,
kolla på parkernas hemsidor för årets datum

Jag var i maj och då var allt utom vägen över passet från östsidan öppet, även Glacier Point, men som @Homer skriver så kolla på National Park Services hemsida (nps.gov) för färsk information om vad som är öppet/stängt samt planerade datum mm.

Maj-juni skall vara de bästa månaderna för vattenfallen då de har högst flöde från snösmältningen.
 

Steve

Medlem
Kan tipsa om ett par restauranger i San Francisco, Nopa och Zuni Cafe. Framförallt Nopa tyckte jag och frun var riktigt bra ställe.

En app som jag använder framförallt i USA för att hitta restauranger är "The Infatuation". De har även guider för ett antal andra städer utanför USA men där har jag själv inte använt den.
 

Maja

Medlem
Slår också ett slag för Muir Woods (Muir Woods National Monument (U.S. National Park Service) som är enormt fridfull park att strosa runt i och du får se enorma Redwood träd. Yosemite är en underbar park, men inget jag skulle stressa till med så kort tid som ni har denna resa.

Vista Point strax nordväst om Golde Gatebron är en bra utsiktsplats för att beskåda bron ifrån som sagt var.

Coit Tower är annars en trevlig utsiktsplats i stan.

Betalvägen 17Mile Drive i Pcific Grove kan vara sevärd.

Piedras Blancas Friends of the Elephant Seal | San Simeon, Cambria California som finns på Plaza del Cavalier, 250 San Simeon Ave, San Simeon, CA 93452 kan också vara en häftig upplevelse. Kolla dock om vägen är körbar efter rasen och hur det är tidsmässigt med ert besök huruvida de är på stranden eller ej.
 
Toppen