Senaste nytt

Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag?

d99mlu

Medlem
Fast du vet nu om vad det är du får, så det står dig rätt att bryta köpet, alltså avboka. Jag tror tyvärr inte du har något att hämta här, även om jag önskade det var annorlunda.
När jag läser wikitexten om 261/2004 står det inget om hur långt innan man ska meddelas. Tycker också att det vore konstigt om möjlighet att avboka skulle räcka som skäl att neka ersättning, jag har ju köpt tjänsten för att jag behöver använda den.

Säger inte att du har fel här, men i mina ögon blir det en underlig tolkning av förordningen.
 

agehall

Medlem
Det var någon här som lyckades få EB poäng krediterade av Thai som kompensation.

Jasså? Det har jag helt missat/glömt bort isåfall.

När jag läser wikitexten om 261/2004 står det inget om hur långt innan man ska meddelas. Tycker också att det vore konstigt om möjlighet att avboka skulle räcka som skäl att neka ersättning, jag har ju köpt tjänsten för att jag behöver använda den.

Säger inte att du har fel här, men i mina ögon blir det en underlig tolkning av förordningen.

Vad jag förstår så stämmer det. Dvs nedgraderingar är nedgraderingar, oavsett när de sker. Det är om en flight ställs in som det finns tidsgränser att ta hänsyn till. Du kan försöka driva ärendet mot Thai, men jag tror tyvärr du måste vara beredd på att bråka en hel del.
 

dala

Medlem
Grym tråd och härliga nyheter att SQ F är tillgänglig för Eurobonus!

Har bokat min Second First med Asiana ut och Singapore hem, destination Osaka. Då resan går en bit in i november och några olyckskorpar (välvilliga sådana) här i tråden spekulerar i att F på Köpenhamnslinjen försvinner vid övergång till vintertidtabell i oktober börjar man ju fundera.

Vad är gängse hantering av ett bekräftad och seatad (vilket iofs inte spelar någon roll) resa i F där kabinklassen inte längre finns vid resetillfället. Re-routing via annan SQ-destination med bibehållen F-kabin eller nedgradering till C-kabin med bibehållen rutt (SIN - CPH i mitt fall)?
 

dala

Medlem
Låter rimligt, de flesta reser ju faktiskt för att komma till en viss destination och inte för att åka i en viss kabin...

Men, om vi fortsätter på den spekulativa banan och ponerar att F kabinen försvinner i oktober. Rimligt är ju då att en downgrade från F till C, där man faktiskt betalat för F men får C ger relevant kompensation. Nästa fråga blir således, fas hänsyn till om resan köpts med cash eller poäng när kompensation ges? Och vad kan relevant kompensation tänkas vara? Fare difference mellan C och F är väl inte oansenlig på en sådan flygning gissar jag.
 

Alf

Medlem
Låter rimligt, de flesta reser ju faktiskt för att komma till en viss destination och inte för att åka i en viss kabin...

Men, om vi fortsätter på den spekulativa banan och ponerar att F kabinen försvinner i oktober. Rimligt är ju då att en downgrade från F till C, där man faktiskt betalat för F men får C ger relevant kompensation. Nästa fråga blir således, fas hänsyn till om resan köpts med cash eller poäng när kompensation ges? Och vad kan relevant kompensation tänkas vara? Fare difference mellan C och F är väl inte oansenlig på en sådan flygning gissar jag.

Om du läst noga på detta forum finns det massor av personer som som inte reser för att komma till en viss destination utan för att åka i en viss kabin, i varje fall när det gäller First.

Vid en downgrade får du tillbaka mellanskillnaden i poäng om resan betalts med poäng. Någon annan kompensation kan man nog inte räkna med. Har du betalt med pengar är det samma sak, du får tillbaka mellanskillnaden mellan de olika biljettyperna.
 

ZZZebra

Medlem
Försvinner F blir du nedgraderad till business.

Det lät tvärsäkert, vad baserar du det på? Och menar du just för SQ eller överhuvudtaget?

Skall kolla med polaren, om jag minns rätt så fick han boka annan rutt pga utebliven F (det var dock ej med SQ)

Edit: Polaren fick byta när det var Equipment Change med Thai, fick boka om via LHR istället för FRA och därmed behålla F. Men kanske bara var tur att det fanns lediga awards kvar.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

dala

Medlem
Om du läst noga på detta forum finns det massor av personer som som inte reser för att komma till en viss destination utan för att åka i en viss kabin, i varje fall när det gäller First

Jo, är väldigt medveten om det, är ju själv en av dem då jag planerar att okynnesåka till Osaka över helgen för att testa två olika 1:st kabiner. Det ironiska i min skrivning kanske inte var tydligt nog, är svårt i text.

Du verkar vara säker på din sak och det låter ju inte orimligt att SQ har koll på hur många poäng som använts.

Hoppas verkligen 1:st kabinen finns kvar, mitt mål är ju att testa den och inte att få kompensation. Men ”what if” tankarna kommer ju när spekulationerna om indragna kabiner får näring.
 

squeezen

Medlem
Vid en downgrade får du tillbaka mellanskillnaden i poäng om resan betalts med poäng. Någon annan kompensation kan man nog inte räkna med. Har du betalt med pengar är det samma sak, du får tillbaka mellanskillnaden mellan de olika biljettyperna.
Bara ett förtydligande, har du kvar något ben i First så betalar du fortfarande First kostnad. Iaf med poäng. Tex blev jag och många andra nykigen nedgraderade på Osaka-Bangkok menhar fortfarande first på andra ben. Då sker ingen kompensation.

@dala
 
Toppen