Senaste nytt

Resor med öl

palmen

Moderator
Uppsala! Ölfestivalen går av stapeln denna helg Uppsala Beer & Whisky Festival 2018 - Tickster Jag missar tyvärr årets upplaga, men tidigare år har det varit en mycket trevlig tillställning. Inte alls lika proffsig som Stockholms motsvarighet, utan här tillåts även glada amatörer ställa ut sina episka brygder. Ping @palmen du blev ju rätt förtjust i Uppsala i höstas... ;)
Jag har redan planerat in det på lördag, först mjödprovning på Omnipollo och sedan upp till Uppsala på svensson-fika och sedan fortsätta med bc-fika :)
 
Från Okinawa, Japan finns dessa lokala ölen att erbjuda (+ flera).

IMG_3782.JPG


IMG_3783.JPG
 

gdaily

Medlem
Uppsala! Ölfestivalen går av stapeln denna helg Uppsala Beer & Whisky Festival 2018 - Tickster Jag missar tyvärr årets upplaga, men tidigare år har det varit en mycket trevlig tillställning. Inte alls lika proffsig som Stockholms motsvarighet, utan här tillåts även glada amatörer ställa ut sina episka brygder. Ping @palmen du blev ju rätt förtjust i Uppsala i höstas... ;)
Jo, mitt svenska favoritbryggeri Brygghuset Finn från Skåne vann visst dubbla guldmedaljer i Uppsala för sin Weat Blanc (veteöl på champagnejäst). De har eb variant av den med Raspy Wheat, med hallon som gör den gudomlig.
 

Mimer

Medlem
Nyss hemkommen från Rom där jag bland annat fick uppleva det första större snöfallet på 26 år i staden vilket bland annat stoppade biltrafiken men också stängde till exempel Colloseum och St. Peterskyrkan. Och det ställde till det även för mina planer men lite öl hans med.

Första stopp blev Open Baladin tio minuters promenad från Piazza Venezia. Baladin är väl något av pionjärer när det kommer till craft beer i Italien, en del av deras öl har ju till och med nått Systembolaget. Väl på plats så finns ett stort utbud av Baladins egen öl på fat och flaska men också en del brygder från andra italienska bryggerier på fat. Styvt tjugo kranar och tre stycken cask på det, alla stilar av öl finns representerade. Hamburgarna var helt ok men jag den verkliga behållningen var deras egengjorda potatischips som var delikata. Väl värt ett besök!

Från Baladin gick färden över Ponto Sisto till Bir & Fud och Ma Che Siete Venuti A Fa. Båda ställena har ett stort utbud av italiensk craft beer på både flaska och fat, öl i alla stilar. Ma Che Siete hade ett rätt bra utbud av craft beer utanför italien också, bland annat fanns Alesmiths Hawaii Speedway Stout på tap. Lade inte märke till "utländsk" öl på Bir & Fud men det fanns kanske där med. Åt inte på dessa två ställen men precis som i fallet med Open Baladin så kan jag verkligen rekommendera ett besök om du är nyfiken på den italienska ölscenen.

Till sist han även Be. Re. med, alldeles i närheten av St. Peterskyrkan och slutstationen för spårvägslinje 19 Piazza del Risorgimento. Även här hittar du ett tjugotal italienska craft beer på tapp, men med ett begränsat flaskutbud. Maten här bestod av ett tjockare pizzabröd som fylldes med olika italienska fyllningar. Gott men rätt små portioner.

Italienska ölscenen lever verkligen, långt ifrån bara vin i det landet numera!
 

srg

Medlem
Om man vill köpa på sig några flaskor öl i Köpenhamn, vad är tipsen? Gärna belgiskt/trappist men även amerikansk (västkust) IPA. Jag har Kihoskh, Shoppen och Mikkellers bottleshop på listan, finns det något mer ställe man bör besöka med bra ölutbud för att köpa med sig?
Den Belgiske Ølbutik verkar vara stället för primärt belgisk öl, men de har bara öppet torsdag kvällar, och jag är där fre-sön.
 

Mimer

Medlem
Nu är det närmare två år sedan jag var i Köpenhamn men då var Ölbuttiken på Istedgade mellan Mikkeller Bar och Warpigs ett bra alternativ för att köpa belgisk öl. Men när jag försöker googla på dem så funkar inte hemsidor med mera, så det är kanske som så att de har stängt. Någon som vet?

Enda tipset jag kan ge annars är som du nämner själv Kihoskh, de har haft en hel del belgiskt när jag har varit där.Mikkeller säljer öl från Cloudwater via webben nu, har de Cloudwater även i butik så testa några av deras IPA som jag personligen håller världsklass.
 

Agö

Medlem
Om man vill köpa på sig några flaskor öl i Köpenhamn, vad är tipsen? Gärna belgiskt/trappist men även amerikansk (västkust) IPA. Jag har Kihoskh, Shoppen och Mikkellers bottleshop på listan, finns det något mer ställe man bör besöka med bra ölutbud för att köpa med sig?
Den Belgiske Ølbutik verkar vara stället för primärt belgisk öl, men de har bara öppet torsdag kvällar, och jag är där fre-sön.
Hit kan du gå. Öppet lördagar 10-13. NV är ju också ett spännande område...!

Belgisk Bryg
 

srg

Medlem
Nu är det närmare två år sedan jag var i Köpenhamn men då var Ölbuttiken på Istedgade mellan Mikkeller Bar och Warpigs ett bra alternativ för att köpa belgisk öl. Men när jag försöker googla på dem så funkar inte hemsidor med mera, så det är kanske som så att de har stängt. Någon som vet?

Enda tipset jag kan ge annars är som du nämner själv Kihoskh, de har haft en hel del belgiskt när jag har varit där.Mikkeller säljer öl från Cloudwater via webben nu, har de Cloudwater även i butik så testa några av deras IPA som jag personligen håller världsklass.
Ölbutikken ser stängd ut, permanently closed enl google maps. Jag får svänga förbi, Mikkeller viktoriagade och Warpigs är givna.

Hit kan du gå. Öppet lördagar 10-13. NV är ju också ett spännande område...!

Belgisk Bryg
Tack! Mitt i ett villaområde? :)
 
Toppen