Senaste nytt

Bästa sätt skaffa turistvisa till Vietnam vid vistelse över 15 dagar.

ulagun

Medlem
Har kikat runt både här på forumet samt på internet angående visum till Vietnam när man stannar fler än 15 dagar och inte blivit speciellt mycket klokare än att vi måste ordna visum. .Vi reser in från och ut till Singapore med Vietnam Airlines till Hanoi 21/12-16 och ut den igen 14/1-17. Reser individuellt dvs utan resebyrå men bokat allt boende (hotell och bungalows).

Så till mina frågor.
- Måste man trots allt ha inbjudan från någon instans/organisation i Vietnam?
- På nätet finns (som alltid när det gäller visa) ett antal privata aktörer som mot väl tilltagen kostnad lovar att orda allt snabbt och smärtfritt.
Bör vi anlita någon av dessa och i så fall vilken rekommenderas? Eller ordna själva direkt via Vietnams ambassad. (när det gällde Rysslandsresa ordnade jag själv, något jag nog aldrig gör om )
-Vi bor i Skåne. Om vi väljer "göra själv" alternativet kan vi ansöka på K-hamnsambasaden eller måste vi gå via Stockholm.
Läste även om någon slags On-line alternativ där man förbokar men hämtar ut visumet vid ankomst på Hanois flygplats.
Låter lite suspekt i mina öron. Någon som provat?
Ett av våra pass går ut 30/7-17. så det bör väl inte bli några problem med 6-månaders giltighetsregeln?
-Något övrigt vi ska ta i beaktande?.

Övrig fråga;
Någon av er som rest med Vietnam Airlines i economy och fått igenom businessupgrade via OT?
Var det i så fall värt kostnaden på en 3 timmars flygning?

Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
- Måste man trots allt ha inbjudan från någon instans/organisation i Vietnam?
Enligt Vietnamesiska ambassadens dansk webbsida, behöver man endast följande för att ansöka turist visum.
  • Pass
  • Passfoto
  • Visumformulär
  • Visumavgift i DKK
Vietnam Embassy in the Kingdom of Denmark - VISA INFORMATION

Övrig fråga;
Någon av er som rest med Vietnam Airlines i economy och fått igenom businessupgrade via OT?
Var det i så fall värt kostnaden på en 3 timmars flygning?
@pep kanske vet.

@maba och @Lindberg har uppgraderat Vietnam Airlines flight genom Optiontown

Erbjuden Optiontown för 125kr/pp med Vietnam Airlines | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Reserapport - till Saigon med Finnair och Vietnam Airlines i business | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

MartinH

Medlem
Någon av er som rest med Vietnam Airlines i economy och fått igenom businessupgrade via OT?
Var det i så fall värt kostnaden på en 3 timmars flygning?
Jag uppgraderade HAN-BKK (2 tim flygning) med OT för 70 EUR. Jag tycker det var värt det för upplevelsen att ha testat, men skulle inte göra det varje gång om jag flög sträckan upprepade gånger.
Uppgradering ger inte tillgång till lounge på HAN, krävs Skyteam guldkort för det.
 
Bumpar den här tråden. Reseinformation Vietnam | SwedenAbroad

Från och med 1 februari 2017 är det möjligt att ansöka om elektronisk visum för vistelse i Vietnam upp till 30 dagar (e-visa). Det är ett pilotprojekt som tillämpas från den 1 februari 2017 till den 31 januari 2019. E-visumet är giltigt i 30 dagar för endast en inresa. Avgiften för e-visum är 25 USD och ansökan görs via följande länkar: https://www.immigration.gov.vn eller https://www.xuatnhapcanh.gov.vn

Är det någon här på forumet som har rest till Vietnam med detta e-visum? Vore intressant att höra era erfarenheter. Verkar vara en rätt smidig process, men frågan är om man behöver oroa sig för att vissa flygbolag inte hängt med och om det då ev. kan uppstå problem vid boarding ifall bolaget tycker att e-visum-utskriften inte duger som giltigt visum.
 
Bumpar den här tråden. Reseinformation Vietnam | SwedenAbroad



Är det någon här på forumet som har rest till Vietnam med detta e-visum? Vore intressant att höra era erfarenheter. Verkar vara en rätt smidig process, men frågan är om man behöver oroa sig för att vissa flygbolag inte hängt med och om det då ev. kan uppstå problem vid boarding ifall bolaget tycker att e-visum-utskriften inte duger som giltigt visum.

Jag har flugit till Vietnam 2 gånger med detta e-visum. En gång med Turkish och en gång med Thai. Inte några problem med dessa.
 
Från och med 1 februari 2017 är det möjligt att ansöka om elektronisk visum för vistelse i Vietnam upp till 30 dagar (e-visa). Det är ett pilotprojekt som tillämpas från den 1 februari 2017 till den 31 januari 2019. E-visumet är giltigt i 30 dagar för endast en inresa. Avgiften för e-visum är 25 USD och ansökan görs via följande länkar: https://www.immigration.gov.vn eller https://www.xuatnhapcanh.gov.vn
Är det fortfarande ovan länkar som gäller för e-visum till Vietnam? När man googlar på det får man upp en massa sidor, och massa olika priser.
 

Ozz

Medlem
Är det fortfarande ovan länkar som gäller för e-visum till Vietnam? När man googlar på det får man upp en massa sidor, och massa olika priser.
Japp, stämmer.
Vi sökte visa via nån länkarna ovan som även står nämnda båda två på Svenska Ambassadens hemsida.

Kostade USD 25 och de var klara dagen efter, var noga med korrekt e-post eftersom du får mejl när de är klara och måste gå in på sidan igen och ladda ner dom som en pdf.
 

pqvst

Medlem
ambassadens hemsida står att evisum bara gäller fram till 31 januari 2019. Stämmer detta?
upload_2019-1-3_18-53-15.png

Kan man ha 2 evisa samtidigt? Jag ska flyga till Vietnam, sen ut, och sen in igen efter några dagar.
 
Toppen