Senaste nytt

SAS intra-Europa i business class

VonMögen

Medlem
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Eller både och. Hade nöjet att ta mig till OS i London. Valet föll på SAS i C, dels för att biljetterna var lagom dyra och dels för att jag faktiskt är ganska trogen SAS. Jag tycker alltid att SAS varit grymma på att lösa problem etc, men när det inte skiter sig så sitter man svartepetter på hand och måste genomlida deras hårda produkt. Jag vet inte varför jag varjegång blir lika förvånad över hur gammalt allt känns. Allt från stolarna till maten och allt däremellan.

För mig så handlar C klass om stillhet, avskildhet och lite omtanke vid servicen ombord. Det var länge sen jag upplevde detta ombord ett SAS plan i C intra europa. Jag blir nästan uppgiven när jag går in i ett plan och ser att det inte finns en gardin som skiljer av kabinen. Med den så går ljudnivån ner avsevärt och man slipper oftast sitta och äta i toakön som bildas vid den främme toan. Naturligtvis så hade SAS sparat in på gardinen på denna kärra och trots att vi var en handfull pax i C, nästan ståplats i M, kändes det som en cirkus med allt folk springande fram och tillbaka, samt att servicen påverkas markant. Personalen kändes mer sugna på att springa runt i M och ta betalt än att ta hand om de som egentligen betalar deras fina löner. Men champagne, förlåt det mousserande vinet, läkte som vanligt de största såren!

På vägen tillbaka till Sthlm så fick jag äran att åka 737-8. Jag gillar den större varianten betydligt mycket mer än dess korta feta lillebror. Även denna gång hade SAS strippat av gardinen och upplevelsen var samma genuina känsla som på ditvägen, kaos. Det var riktigt läcker att se hur en person från ett säte långt bak, efter ett toabesök, beslutade sig för att UG sig själv till 1F (hela rad 1 var tom) istället för att inta sin egen stol. Denna UG blev dock inte så långvarig. Att sedan behöva vänta 1h på dricka och mat i C är inte ok på en flygning som är runt 2h. Vad är det för fel på nåt att dricka innan start? SAS får kamma sig lite och anstränga sig mer!

Kände mig smutsig när jag klev av. Vet inte om det är en bra känsla efter lite mer än 2h längst fram. Att 8 av 10 prioväskor kom sist in på bandet var mer som skummet på ölen.

Jag är inte bitter.
 

Stefan62

Medlem
Jag är ingen van C-resenär hos SAS, men har fått för mig att det är mycket ojämn "kvalité".

Senast åkte jag ARN-OSL-CPH-BCN-OSL-ARN och har inget att klaga på. God mat och trevlig personal. Gardinen saknades dock - och visst den sänker ljudnivån. På just mina flygningar så var det inget problem med "toa"-kön, men jag vill minnas att personalen var vaksam när någon var på väg.

Betalar man för C så ska det vara C-klass.
 
De gånger jag flugit SAS C intra Europa har det varit bra service ombord. Och dividern har alltid funnits där, likaså champagnen. Nu tycks båda vara ett minne blott hos SAS.

Däremot håller jag med om att de är rent odugliga att lasta av prio-taggat bagage först. Och det är inte bara hos SAS utan även hos BA när jag flugit i deras CE till ARN. Vissa menar på att det är svårt på de mindre planen att ha ett avsett plats för prio-taggat bagage då flygen är mindre. Men det kan jag inte hålla med om.

I USA där jag är för tillfället har jag gjort 2 flygning med United och Air Canada och flög med de mindre CRJ-200 och Dash 300, betydligt mindre än SAS 736:eek:r...vilka väskor kom först upp på banden här? Jo, våra priotaggade väskor!!:)

Hade SAS gruppens ekonomi inte varit så sargad kunde de väl skicka deras bagagelastare till USA för att lära sig hur man hanterar prio-taggat bagage.
 

Palazzi

Medlem
Jag flyger en hel del med SAS inom Europa ; ca 10-15ggr ARN-MXP, och lite enstaka turer till andra destinationer (årligen). Senaste året har jag faktiskt bara sett en enda gardin! De senaste åren har det bara blivit två resor i C med SAS, och det får räcka.

Tycker inte att det finns någon anledning att åka C med SAS längre...
1. Jag får samma mat (fast värmd) som den jag kan köpa för 100kr i Eco
2. Champagnen är borta
3. Extra bagage får jag redan med mitt FFP
4. Det är samma stolar som i Ekonomi
5. Det finns ingen avskiljare mellan kabinklasserna
6. Prio-tag på bagagen gör att man får bagaget ännu senare...

Det enda mervärdet idag är 200% miles (+25 som EBG). På sträckan ARN-MXP betalar jag då ca 4.500kr extra för 2.000miles, det känns inte värt det.

Med detta sagt vill jag ändå poängtera att jag tycker att SAS ekonomiklass känns prisvärd, och jag blir allt som oftast väl bemött.
 

MarcusC

Medlem
SAS intra-Europa i C

Från Sverige så är det ju även sämre poängintjäning i Business nu än tidigare..vilket är ytterligare ett argument mindre flyga SAS C. Jag tycker det finns gardin på de flesta A319/md80/737-6 men att crew är rikigt dåliga på att använda den?!
 
Last edited by a moderator:

Palazzi

Medlem
Från Sverige så är det ju även sämre poängintjäning i Business nu än tidigare..vilket är ytterligare ett argument mindre flyga SAS C. Jag tycker det finns gardin på de flesta A319/md80/737-6 men att crew är rikigt dåliga på att använda den?!

Ja, iaf om man använder Eurobonus. Annars kan det ju fortfarande vara 200% vs 0%-25%. Men om man flyger så mycket SAS att intjäningen inom Europa har betydelse; då använder man säkert EB :)
 

Concorde

Founding Member
Från Sverige så är det ju även sämre poängintjäning i Business nu än tidigare..vilket är ytterligare ett argument mindre flyga SAS C. Jag tycker det finns gardin på de flesta A319/md80/737-6 men att crew är rikigt dåliga på att använda den?!

Hur var det nu att flyga BA till London T/R i Club för 2600 kronor förra månaden? Kan du inte berätta? ;)
 

joemume

Medlem
Tycker nog Swiss har den bästa C-klassprodukten Intra-Europa. Den är väl värd pengarna, men jag håller med er i era slusatser kring SAS C på europeiska flygningar. Det är nog mer biljettflexibiliteten som avgör om man flyger C med SAS än den mjuka produkten.
 
Toppen