Senaste nytt

När släpps (billig) business på sas?

nollbit

Medlem
Hej!

Jag letar business-biljetter till Tokyo i Oktober.

Just nu verkar det enbart finnas snordyra plus- och businessbiljetter.

Om jag däremot kikar på bokade sittplatser på dessa flighter så är det helt tomt i kabinen. Och ja, jag vet att "till salu", "bokat säte" och "faktiskt antal bokade" inte nödvändigtvis har någon korrelation. Men däremot förväntar jag mig åtminstone EN (1) bokad sittplats OM det nu vore så att alla billiga bokningsklasser redan vore uppbokade (i motsats till aldrig släppta).

Bör jag avvakta eller räkna med att det är nuvarande pris som gäller? För nu är det såpass dyrt att jag överväger att casha första klass istället.
 

fcx

Medlem
Hej!

Jag letar business-biljetter till Tokyo i Oktober.

Just nu verkar det enbart finnas snordyra plus- och businessbiljetter.

Om jag däremot kikar på bokade sittplatser på dessa flighter så är det helt tomt i kabinen. Och ja, jag vet att "till salu", "bokat säte" och "faktiskt antal bokade" inte nödvändigtvis har någon korrelation. Men däremot förväntar jag mig åtminstone EN (1) bokad sittplats OM det nu vore så att alla billiga bokningsklasser redan vore uppbokade (i motsats till aldrig släppta).

Bör jag avvakta eller räkna med att det är nuvarande pris som gäller? För nu är det såpass dyrt att jag överväger att casha första klass istället.

Vilka bokningsklasser är det som är tillgängliga? Det kan ju vara så att även de billigaste bokningsklasserna är svindyra.
 

palmen

Moderator
Åker du utan att vara borta natt till söndag brukar priserna vara från ca 35k. Är det dessa priser du får fram nu?
Blir aldrig billigt med SAS utan att vara borta över helgen om det inte är kampanj.
 

jth

Medlem
Kollade på ITA Matrix och SAS Z-klass (business saver) till Tokyo ligger på 27484 kr. Det är nog så billigt det blir. Eftersom de fanns på ITA bör de ju vara bokningsbara på SAS hemsida också.

Dessa har följande begränsningar:
OUTBOUND -
PERMITTED TUE/WED/THU ON EACH INTERCONTINENTAL SECTOR.
INBOUND -
PERMITTED MON/TUE/WED ON EACH INTERCONTINENTAL SECTOR.

TRAVEL FROM TURNAROUND MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 6
DAYS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN
OR - TRAVEL FROM TURNAROUND MUST COMMENCE NO EARLIER THAN
THE FIRST SUN AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.
 

nollbit

Medlem
Ex: 12:e okt till 19:e okt. ~30k t/r.

upload_2018-2-21_18-19-10.png


upload_2018-2-21_18-19-43.png
 

Dr. Miles

Expert
Hej!

Jag letar business-biljetter till Tokyo i Oktober.

Just nu verkar det enbart finnas snordyra plus- och businessbiljetter.

Om jag däremot kikar på bokade sittplatser på dessa flighter så är det helt tomt i kabinen. Och ja, jag vet att "till salu", "bokat säte" och "faktiskt antal bokade" inte nödvändigtvis har någon korrelation. Men däremot förväntar jag mig åtminstone EN (1) bokad sittplats OM det nu vore så att alla billiga bokningsklasser redan vore uppbokade (i motsats till aldrig släppta).

Bör jag avvakta eller räkna med att det är nuvarande pris som gäller? För nu är det såpass dyrt att jag överväger att casha första klass istället.
Billigaste publicerade SAS Business class biljett mellan Stockholm-Tokyo T/R är ZSE1BIZ (24.078 SEK exkl. skatter) för avresa i oktober.
Om du reser under lågsäsong (för affärsresenärer) kan du få ner priset till 15.455 SEK exkl. skatter (Fare basis: Z3SEBIZ).

Om du inte stannar natten mellan lördag och söndag, billigaste SAS Business class biljetten blir DSE1BIZ (32.388 SEK exkl. skatter).


Screenshot20180221 09 SK.png
 

RobHK

Medlem
Det enda billiga sättet är väl att knipa SAS Plus biljetter vid rea och sedan buda till sig Biz säten, dock ingen garanti att man får plats såklart. Med Plus biljetter för runt 6000 SEK + bud på cirka 3000 SEK per väg blir priset väldigt överkomligt.
 

Dr. Miles

Expert
Det enda billiga sättet är väl att knipa SAS Plus biljetter vid rea och sedan buda till sig Biz säten, dock ingen garanti att man får plats såklart. Med Plus biljetter för runt 6000 SEK + bud på cirka 3000 SEK per väg blir priset väldigt överkomligt.
Billigaste publicerad SAS Plus biljett för Stockholm-Tokyo T/R i oktober är ALSXTRA (6.855 SEK exkl. skatter) och den kräver minimum stay antingen 6 dagar eller stanna natten mellan lördag och söndag.

Om man inte stannar natten mellan lördag och söndag, då blir priset 15.363 SEK exkl. skatter (Fare basis: BSXTRA; minimum stay 3 dagar).

Screenshot20180222 01 SK.png



SAS Plus till Tokyo har aldrig gått ner till priset ca 6.000 SEK, inte ens under SAS Friends & Family kampanj.
Dessutom, minimum stay av SAS VIP Plus till interkontinentala destinationer har alltid varit "6 dagar eller stanna natten mellan lördag och söndag".

Med Plus biljetter för runt 6000 SEK + bud på cirka 3000 SEK per väg blir priset väldigt överkomligt.
Uppgraderingskostnaden på Köpenhamn-Tokyo v.v. är fastpris pga japansk regel.
Uppgradering av SAS Plus till SAS Business kostar antingen 440 EUR eller 30.000 poäng.

Plusgrade |SAS börjar med budgivning på uppgraderingar | Sida 63 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

jth

Medlem
Billigaste publicerade SAS Business class biljett mellan Stockholm-Tokyo T/R är ZSE1BIZ (24.078 SEK exkl. skatter) för avresa i oktober.

Och skatterna är dessa:
Denmark Passenger Service Charge (ZO) kr280.00
SK YQ surcharge (YQ) kr2,374.00
Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00
Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00
Japan Passenger Service Facilities Charge International (SW) kr157.00
Japan Passenger Security Service Charge (OI) kr39.00
-> totalt 3406 kr.
 

Carlos

Medlem
Tänkte kapa tråden en sekund och fråga om A klass! Försöker hitta en hyfsad plus (eller hyfsad Business) EWR-ARN runt midsommar. Föga förvånande är priserna i nuläget rätt höga. Är nyfiken på om SAS håller på de billigare biljetterna till lite närmare avgång eller nån som vet lite mer om hur och när man ska slå till!

Tacksam för all hjälp!
 
Toppen