Senaste nytt

Test av Lufthansas nya long-haul business kabin

Concorde

Founding Member
En bloggare har lagt upp ett reportage om den nya LH business class produkten som redaktionen fick kika på i våras i Berlin.

Review: New Lufthansa Business Class in the new Boeing 747-800 | Sven blogt…

Han bekräftar det som många oroat sig över, nämligen designen utav sätet:

-Att sova är inge vidare. Ligga på rygg funkar inte då sätet är för smalt.
-Att sova på sidan funkar inte heller då man stöter i grannen eller partitionen vid fötterna.
Det var precis vad många fruktade bara genom att titta på bilderna. Hur tänkte dom här?

För övrigt så är det rätt blandat betyg.
Nja, personligen är det inget jag direkt blir exalterad över att få testa efter man läst reportaget.
 

A380*G

Medlem
Test utav LH nya long-haul business kabin

LH lever på företagsavtal i C. Då spelar det dessvärre inte så stor roll hur sätet ser ut. Antar att detta säte gav flest seats på minst area, givet att man eliminerade det avskyvärda mittensätet.

LX gjorde samma miss med sitt säte när det gäller att sova. Går inte i rakt läge, samt att man knappt kan vända sig när man ligger i deras "kista". Det positiva är förvaringsplatserna.
 

bL0m

Medlem
Synd när de tar in en ny produkt och att den inte "levererar"...

Dock är jag enormt oerfaren av dessa sov-stolar samt att jag alltid reser tillsammans med frugan och då gör det inget med lite tå-flört :)

Men jag förstår att denna stol inte är optimal!
 

Senator

Moderator
LH lever på företagsavtal i C. Då spelar det dessvärre inte så stor roll hur sätet ser ut. Antar att detta säte gav flest seats på minst area, givet att man eliminerade det avskyvärda mittensätet.

LX gjorde samma miss med sitt säte när det gäller att sova. Går inte i rakt läge, samt att man knappt kan vända sig när man ligger i deras "kista". Det positiva är förvaringsplatserna.

Med tanke på att alla BAs finansbransch kunder i London, New York och Hong Kong skulle detta vara applicerbart även för BA, men det har inte varit en ursäkt att en "captive audience" skulle vilja ha en sämre produkt? :confused: Trots min respekt och fram till nu, min stora förtjusning med LH, börjar tyvärr stjärnan blekna lite. "zomzing is vrong in Frankfurt".

LH är jo tyvärr inte känd för innovation man ligger alltid efter och låter andra prova först. Men om man skall köra en "we copy proudly" strategi borde man i alla fall göra det likvärdig en original :cool:

LH F är fortfarande "top notch" men C + Y ramlar neråt.
 

Jannik

Ny medlem
Nu har jag bara flugit long haul i C med just Lufthansa och Swiss och det har jag inte heller gjort så värst många gånger, men varje gång så imponeras jag ändå av att man alltid får samma perfekta service och att det alltid är så trevliga flygvärdinnor. Jag tycker ändå att det är värt väldigt mycket även om då stolen kanske är lite sämre. Men som sagt, nu vet jag inte om det kanske är likadant på BA och det kan ju också bara vara så att jag har haft lite tur med personalen...
 

agehall

Medlem
Ok, LH's nya C hamnar på listan över saker att undvika.

Jag får även känslan av att när man lägger sig (om man nu får plats att göra det) så kommer ens huvud att sticka ut i gången. Känns inte alls lockande. Det hade varit bättre att de plockat samma säten som LX har (även om jag inte gillar dem till 100% heller) och bara fixade bordskonstruktionen.
 

A380*G

Medlem
Med tanke på att alla BAs finansbransch kunder i London, New York och Hong Kong skulle detta vara applicerbart även för BA, men det har inte varit en ursäkt att en "captive audience" skulle vilja ha en sämre produkt? :confused: Trots min respekt och fram till nu, min stora förtjusning med LH, börjar tyvärr stjärnan blekna lite. "zomzing is vrong in Frankfurt".

LH är jo tyvärr inte känd för innovation man ligger alltid efter och låter andra prova först. Men om man skall köra en "we copy proudly" strategi borde man i alla fall göra det likvärdig en original :cool:

LH F är fortfarande "top notch" men C + Y ramlar neråt.

Känner till BA alldeles för dåligt för att kunna argumentera med eller mot dig där, men sunt förnuft säger väl att BA har mycket affärsresenärer i finansbranchen. Sen vet jag att bland annat BP skickar runt sina anställda i C ex EU.

LH Y är faktiskt helt OK när man flyger som SEN. Får ofta nödutgång och bra service. Senast på en näst intill fullpackad flight PVG-FRA i en A343 så var det endast två platser lediga i hela Y. Det visade sig att jag och en annan SEN får varsin fönsterplats på rad 30 (nödutgång) med blockerat säte. :)


Ok, LH's nya C hamnar på listan över saker att undvika.

Jag får även känslan av att när man lägger sig (om man nu får plats att göra det) så kommer ens huvud att sticka ut i gången. Känns inte alls lockande. Det hade varit bättre att de plockat samma säten som LX har (även om jag inte gillar dem till 100% heller) och bara fixade bordskonstruktionen.

Tack, ännu en sak jag ogillar med LX C. Bordet är ju totalt omöjligt att fälla in! Man får köra trial and error varje gång ända till flygvärdinnan kommer.
 

P.E.

Medlem
Flög med deras 747-8 ToR FRA-IAD i Businessclass tidigare i somras, är inte någon C-veteran men har flugit i deras äldre business kabin tidigare.

Jag tycker folk klagar lite väl mycket på produkten utan att själva ha testat den. Är själv runt 180cm lång, har normal axelbredd och jag hade inga som helst problem med att ligga på rygg. När jag låg på sidan behövdes två kuddar under huvudet för att det skulle vara bekvämt, hade en stolsgranne under båda flygningarna och våra fötter/ben var inte i närheten av att komma i kontakt med varandra.

Eftersom att sätet sänks ner i "stolsramen" så ser man knappt när någon går förbi, och fick därför inte känslan av huvudet stack ut i gången.

Har folk en möjlighet att testa Lufthansas nya C-kabin så gör de och skapa er en egen bild. Jag skulle inte undvika LH's nya C p.g.a. stolen, utan hellre p.g.a. maten (gäller alla LH-long-haul) som jag tycker är undermålig och kabinpersonalen som även dom har en del att jobba på.

Men smaken är som baken :)
 

MarcusC

Medlem
Test utav LH nya long-haul business kabin

Det nya sätet är väl förhoppningsvis en förbättring, men det verkar ju tyvärr som befarat med stolen. Den största nackdelen som jag ser är väl att LHs C produkt är så opersonlig och storskalig för det mesta. Har man möjligheten välja så ligger ju knappast LH C i topp, absolut inte gamla. Samtidigt med de frekvenser LH erbjuder finns inte så mycket konkurrens på många rutter. Om man ändå vill ha smidig transfer etc.
 
Toppen