Senaste nytt

Thai Airways med "teknisk mellanlandning" i Phuket?

apknug

Medlem
Denna flighten brukar marknadsföras som Thais direkt flight till Phuket.

Den går.som nämnts från Bangkok tillbaka till Arlanda. Anledningen är att Phukets landningsbana är för kort för en fulllastad o fulltankad 777 att lyfta ifrån.
 

Ziplock

Medlem
Kollar man så går TG963 från Arlanda 20:45 och landar i Phuket 13:25. Sedan avgår den (fortfarande som TG963) 15:20 och landar i Bangkok 16:45.

Frågan är då om man måste passera immigration i Phuket - i och med att TG963 är ett inrikesflyg sista sträckan?
 

Dr. Miles

Expert
Kollar man så går TG963 från Arlanda 20:45 och landar i Phuket 13:25. Sedan avgår den (fortfarande som TG963) 15:20 och landar i Bangkok 16:45.

Frågan är då om man måste passera immigration i Phuket - i och med att TG963 är ett inrikesflyg sista sträckan?
När jag flög Köpenhamn-Phuket-Bangkok för några år sedan behövde jag inte att passera immigration i Phuket.
 

bankb

Medlem
Åkte med denna flight för 1,5 vecka sedan. Immigration sker i Bangkok. Dom kör med det briljanta klisterlappssystemet. Du får en sticker att sätta på tröjan så de ser vem du är. Sen står det personal och pekar dig åt rätt håll på diverse ställen på flygplatsen :)

Manuellt, men effektivt och fungerar bra :)
 

Ziplock

Medlem
Åkte med denna flight för 1,5 vecka sedan. Immigration sker i Bangkok. Dom kör med det briljanta klisterlappssystemet. Du får en sticker att sätta på tröjan så de ser vem du är. Sen står det personal och pekar dig åt rätt håll på diverse ställen på flygplatsen :)

Manuellt, men effektivt och fungerar bra :)

Okej, men vad gör man i Phuket? Går man av planet och sitter en stund i gaten?
 

InTheWind

Medlem
Thai har just nu billiga biljetter ARN-BKK med "teknisk mellanlandning" i Phuket. Något som vet vad det innebär?
Detta är bara vad som förr i tiden kallades en direktflygning, d.v.s. en flygning i ett och samma flyg mellan A och C med mellanlandning i B. Historien har ju varit full av sådana exempel och i många fall med flera stopp/mellanlandningar, på den tiden motiverade mestadels av tekniska men också som ekonomiska skäl, för de av er som kommer ihåg all den skada IATA's regler och monopol åsamkade kunderna. Att flyga i ARN-BKK utan stopp brukade i samma epok kallas för en non-stop-flygning. Hur den enkla nomenklaturen därefter gick förlorad i folks medvetande förstår jag själv fortsatt inte.
 

bankb

Medlem
Okej, men vad gör man i Phuket? Går man av planet och sitter en stund i gaten?

Du går av och får sätta dig airside en liten stund. Ca 30 min. Så man hinner inte iväg på några större utsvävningar. Man blir liksom om dirigerad tillbaka in till gaten medan de som ska till Phuket går mot immigration.
 
Toppen