När jag flög Köpenhamn-Phuket-Bangkok för några år sedan behövde jag inte att passera immigration i Phuket.Kollar man så går TG963 från Arlanda 20:45 och landar i Phuket 13:25. Sedan avgår den (fortfarande som TG963) 15:20 och landar i Bangkok 16:45.
Frågan är då om man måste passera immigration i Phuket - i och med att TG963 är ett inrikesflyg sista sträckan?
Åkte med denna flight för 1,5 vecka sedan. Immigration sker i Bangkok. Dom kör med det briljanta klisterlappssystemet. Du får en sticker att sätta på tröjan så de ser vem du är. Sen står det personal och pekar dig åt rätt håll på diverse ställen på flygplatsen
Manuellt, men effektivt och fungerar bra
Hur det fungerar nu på nya terminalen vet jag inte men när det var gamla terminalen, kunde jag gå in i THAIs lounge medan jag väntade på airside.Okej, men vad gör man i Phuket? Går man av planet och sitter en stund i gaten?
Detta är bara vad som förr i tiden kallades en direktflygning, d.v.s. en flygning i ett och samma flyg mellan A och C med mellanlandning i B. Historien har ju varit full av sådana exempel och i många fall med flera stopp/mellanlandningar, på den tiden motiverade mestadels av tekniska men också som ekonomiska skäl, för de av er som kommer ihåg all den skada IATA's regler och monopol åsamkade kunderna. Att flyga i ARN-BKK utan stopp brukade i samma epok kallas för en non-stop-flygning. Hur den enkla nomenklaturen därefter gick förlorad i folks medvetande förstår jag själv fortsatt inte.Thai har just nu billiga biljetter ARN-BKK med "teknisk mellanlandning" i Phuket. Något som vet vad det innebär?
Okej, men vad gör man i Phuket? Går man av planet och sitter en stund i gaten?