Senaste nytt

Club Carlson Gold Elite genom aktieköp

brykthed

Medlem
Club Carlsson löste min uppgradering på 2 dagar! Den snabbaste mailen att få service verkar vara den allmänna supporten på <clubcarlson@carlsonrezidor.com>. Mailade först <shareholderbenefits@carlsonrezidor.com> men där fick jag ett autoreply att det skulle ta 4 veckor... alltså - använd den allmänna supporten!

Mailade också <shareholderbenefits@carlsonrezidor.com> och fick autoreply om svar inom 4 veckor, men fick mail om uppgradering på 3 dagar. Svaret kom dock från <clubcarlson@carlsonrezidor.com> så det kanske är bäst i framtiden.
 

fcx

Medlem
OT, men jag fick en LinkedIn-uppdatering för ett tag sedan från den som tidigare var ansvarig för aktieägarhantering på Rezidor, men som nu har nytt jobb. Förändrade kontaktvägar och handläggningatider kan ha med detta att göra.
 

kedja

Medlem
Gick fort det här, 4 timmar efter mail idag så vart man uppgraderad! Mailade allmänna supporten, tack för tips!

å lite flyt med köp av aktien, efter 5% fallet igår... får man väl grunna på om sälja bort eller behålla...
 

Nikje

Medlem
Köp-rek: Checka in till röda priser | Affärsvärlden
30 öre upp klockan 09:10

Affärsvärlden skrev:
"Rezidoraktien är billig för att bolaget ständigt dras med nya problem. Men en ny vd och nya huvudägare kan göra att det är dags att stiga på.

KÖP Det är nu snart tolv år sedan de dåvarande SAS-hotellen knoppades av för att separatnoteras på börsen. För Rezidor – som hotellkedjegruppen kallas – har det varit en olycklig resa. Aktien har halverats i värde.

Den viktigaste orsaken redan från början var att Rezidoraktien var en udda fågel på börsen. Den stämplades snart som svårbegriplig och vilsen. Med huvudkontoret i Bryssel, bolaget baserat i Sverige och aktierna handlade på Stockholmsbörsen, en schweizisk, och därefter en österrikisk vd som för ett år sedan ersattes av en spansk vd, samt verksamheten utspridd över fyra kontinenter kunde den vänligt inställda konstatera att det inte har varit lätt att få grepp om företaget. Den konspirationsteoretiskt lagde fruktade i stället att ledningen ville dölja något.

På senare år har Rezidor fjärmat sig från rollen som hotelloperatör på kärnmarknaderna i Norden och övriga Västeuropa och gjort sig ett namn som ett av världens mest snabbväxande hotellföretag, med särskild inriktning på omogna marknader i Östeuropa, Ryssland och de afrikanska länderna söder om Sahara. Därmed har bolaget fått nya bekymmer på halsen. Terrorattacker, revolutioner, krig och ebolaepidemier finns på listan över problem som drabbat bolagets hotell.

Identitetskrisen har accentuerats ytterligare av ett huvudägarskap som skiftat flera gånger, från SAS, över den amerikanska rese- och hotellfamiljen Carlson, och nu sedan ett år tillbaka, till den kinesiska jätten HNA.

Sedan en tid florerar nu spekulationer kring om HNA kan komma att vidaresälja sin post eftersom gruppens finanser är ansträngda och bolaget skulle kunna behöva få loss kapital. Delar av Rezidor-innehavet är redan pantsatt, men HNA, som förstås försäkrar att den finansiella styrkan är god, deläger också flera andra internationella hotellkedjor, flyg- och turismbolag som kan hamna på säljlistan. Nyhetsbyrån Direkt rapporterade tidigare i år att Standard & Poor’s nedgraderat gruppens lånebetyg till låga CCC+. HNA har också sålt fastigheter i London och i Hongkong under senare tid för att få loss pengar. I januari i år frös myndigheterna en del bankkonton tillhörande HNA efter misstankar om fiffel.

Affärsvärlden gör bedömningen att Rezidors löpande verksamhet knappast påverkas negativt av fortsatt ägarturbulens. Tvärtom kan en försäljning, allra troligast till en mer stabil huvudägare, ge arbetsro åt företaget. Hotellkedjan behöver heller inte mer kapital, inga emissioner är aktuella och bolaget drivs med låga kapitalkostnader och äger inga egna hotell. De olika kedjorna i koncernen, bland dem Radisson Blu, Park Inn och Quorvus Collection knyts i stället ihop med bland annat leasing- och franchisingkontrakt.

Bolagets bokslutskommuniké, som presenterades i förra veckan, var ingen munter läsning, och kursen dök som mest 5 procent. Det står nu klart att bolaget inte lyckats slå mynt av den goda konjunkturen under senare år. Rörelsemarginalen (ebit) föll 2016 och 2017 till nära noll, den lägsta nivån sedan förluståret 2012.

Ledningens mål är att nå upp till mellan 10 och 12 procents rörelsemarginal före skatt, finansiella poster och avskrivningar (ebitda), sett över en konjunkturcykel.

I tabellen här intill har vi försiktigtvis räknat med 4 respektive 6 procents ebit-marginal, för i år och nästa år. Skulle ledningens mål om en 12-procentig ebitda-marginal uppfyllas nästa år handlas aktien till tio gånger pengarna (p/e10). Dyrt? Knappast.

Affärsvärlden ser ett bra läge för ett bottenfiske. Riktkurs på ett års sikt: 33,80 kronor. Där var kursen så sent som för ett år sedan."
 

FF#1

Medlem

Spenlol

Medlem
Kan bekräfta detta, tog 20 minuter innan jag fick svar och nu CCG t o m februari 2019.:cool:
Kanske är en dum fråga.
Men är det kommunikation på engelska som gäller.
Och har ni bara skrivit något i stil med att ni köpt 200 aktier och vill bli uppade till guld?

/Eric
 

Nikje

Medlem
Kanske är en dum fråga.
Men är det kommunikation på engelska som gäller.
Och har ni bara skrivit något i stil med att ni köpt 200 aktier och vill bli uppade till guld?

/Eric
Senaste gången, till clubcarlson@carlsonrezidor.com , skrev jag på svenska och fick svar på svenska. Eftersom det var andra gången skrev jag bara: "Mitt medlemsnummer är XXXX och som aktieägare (se nedan bilaga) önskar jag fortsatt Club Carlson Gold Elite." samt bifogade ett skärmklipp på innehavet.
 
Toppen