Senaste nytt

En dag på Oslo Gardermoen - utan att besöka terminalen

erc

Medlem
För att bidra till den treåriga sonens resvana och flygintresse valde jag att spendera 10000 EB-poäng (som snart skulle förfalla) på en hotellnatt.

Inte det absolut mest lönsamma man kan göra med poäng, men efter att ha utnyttjat sommarens trippelpoäng genom att köpa barnstolar, cyklar och leksaker på Lekmer.se och fyllt lins- och handspritlagren till brädden tyckte jag det var hög tid att spendera lite...

Vid lunchtid på lördagen bestämde vi (jag) oss för att spendera en natt på Scandic Oslo Airport. Bokade utan problem direkt i mobiltelefonen på sas.se även om webbsidan kanske inte är hundraprocentigt mobilanpassad. Efter allehanda äventyr på vägen anlände vi till hotellet framåt kvällen. Hotellet är ett flygplatshotell med långtidsparkeringar intill knuten. Här bjuder inte hotellet sina gäster på fri parkering utan vi fick snällt betala NOK110 för vår asfaltsruta. Väl vid incheckningsdisken hamnade vi mitt i en malström av kökulturer. Några busslaster rysktalande besökare trängdes vid ena delen av disken där en förmodligen svensk portier försökte reda ut bokningarna. Ytterligare busslaster kineser cirkulerade kring den andra delen där en reseledare plockade ut en halvmeter tjock lunta dörrkort till sina landsmän. Mellan dessa grupper stod tiotalet solsemesterskandinaver och hatade främmande kökulturer. Skådespelet var intressant att följa. Tyckte en smula synd om de unga bakom disken.

Väl mottagna, av en stressad men vänlig norska, fick vi nyckelkorten till vårt standardrum på andra våningen. Hotellet gör en stor sak av att ha vunnit norska designrådets innovationspris 2011. Visst är designen i lobbyn mer intressant än ett gammalt vägmotell i Scandickedjan men rummet i sig var exakt vad jag skulle vilja kategorisera som skandinaviskt Hotellrum 1A. Disneychannel på TV'n uppskattades såklart. Användarnamn och lösenord till det trådlösa nätverket var giltigt till och med midnatt vilket irriterade mig en smula - men det hjälpte mig att säga godnatt i god tid.

Sängarna var utmärkta. Fick väcka junior strax före nio för att hinna med frukosten som stänger 10:00 på helgdagar. Han sov som en stock! Precis som de flesta andra flygplatshotell är frukostserveringen ganska folktom vid niotiden. De flesta har sedan länge åkt till terminalen. Men inget var slut och nivån var god. Stekt potatis, stekta tomater, pannkakor med lönnsirap, bra bröd, ännu bättre ost, fräsch fruktsallad hörde till vad vi försåg oss med. Ger frukosten högt betyg.

Lämnar hotellet för en kort biltur till SAS-museet. Har länge tänkt besökta det men det har aldrig riktigt funnits tid till det i samband med flygningar. Vi kom dit samtidigt som personalen (två äldre herrar - jag gissar före detta anställda) och roade oss på planespotterplattformen innan museet öppnade. Museet har bara öppet på tisdagar och söndagar. Utsiktsplattformen är alltid öppen. Vi hade förmånen att få se en C-130 Hercules starta på den västra banan som ligger direkt intill utsiktsplatsen. En liten enmotorig privat(?)kärra uppskattades också av sonen. Bland den kommersiella trafiken gillade vi båda den alltid lika snygga 757'an (United UA39 till EWR). Flödade in och ut SAS- och Norwegianmetall mest hela tiden. En bra plats att se trafiken på, även om få platser kan mäta sig med MUC för sådana nörderier.

Museet var i sig absolut värt ett besök. Gillade att se memorabilia från SAS historia och komma ihåg hur min bild av bolaget skapats och sedan utvecklats. Absolut småbarnsvänligt. Personalen undrade om jag möjligen jobbade inom bolaget men jag fick erkänna att jag bara var en intresserad resenär.

Sammanfattningsvis kan jag säga att den lilla resan var väl värd sina poäng. Hotellets riktpris är NOK840. Att man förvisso kan komma till LYR från OSL för samma poängsumma (plus några hundra kronor) är ju en sak. Men där har jag redan varit.

Vågar mig på att rekommendera forumister med några extratimmar på OSL att krångla sig ut till SAS-museet. Det kan vara ett trevligt avbrott i champangedrickandet i loungerna... :)

IMG_0417.jpg

IMG_0432.jpg

IMG_0441.jpg

IMG_0445.jpg

SAS Museet går att läsa om här: SAS MUSEET
Scandichotellets sida hittas här: Scandic Oslo Airport - Hotell Gardermoen - scandichotels.se
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Kul! :) SAS museet skulle helt klart vara intressant att besöka. Är det enkelt att ta sig till museet om man kommer med flyg?
 

erc

Medlem
OSL Gardermoen flyterminal, bussplats B18: Buss 855 mot Maura, avstigning på hållplatsen som heter just SAS-museet. Sex minuters resa. Trafikeras varje hel och halv timme.

Returresa. Samma linje, 855, mot Jessheim.

Biljett kostar NOK30 enkel väg.
 

Adamsson

Medlem
Ja, SAS Museet är ett mycket trevligt ställe! Det är dessutom gratis och så bjussar de på kaffe. När jag var där regnade det så det blev inte så mycket planespotting utomhus vid museet, tyvärr.
 

ulagun

Medlem
Tack för tipset.
Perfekt för mina två barnbarn, killar 5 & 7 år som älskar att flyga, men hatar vanliga museer :)
 
Toppen