Senaste nytt

När, var och hur boka tågbiljett mellan Washington DC och New York?

jsn

Medlem
Jag+Mor+Far+Bror skall åka till Wahsington DC och NY i oktober, åker ut den 18:e till DC och tillbaka den 27:e från NY. Vi har tänkt oss 3-4 dagar i DC innan vi tar tåget till NY.

Har ni några rekommendationer när, var resp hur man bokar tågbiljetter mellan dessa städer? Är det Amtraks hemsida som gäller eller något annat? Skall man boka biljetten nu, eller är det lika bra eller bättre att göra på plats?
 

agehall

Medlem
Vänta nu. Tåg? I USA?

Jag tror du har missförstått något här. Det är inte direkt ett transportmedel jag kan rekommendera. Hyr en bil istället. Då kan ni ju göra lite sightseeing på vägen också.
 

hoss

Medlem
Tåg är en utmärkt idé! Boka på Amtrak.com och se till att du har en skrivare tillgänglig. Du får en bokningsbekräftelse med en streckkod som du sedan, på stationen, kör in i en s k Quik-Trak automat som skriver ut din biljett. Det går också att få sin biljett genom en vanlig biljettlucka. Att boka i förväg är nog att föredra. Hyrbil är nog ofta bra, men DC och NYC är inte roliga att köra bil i, för att inte tala om att parkera i.
 

agehall

Medlem
Hyrbil är nog ofta bra, men DC och NYC är inte roliga att köra bil i, för att inte tala om att parkera i.

Äh, kör man bil i sverige är det skitenkelt att köra bil i USA. Det är bara lite fler filer...

Vill man se lite mer av NY än bara NYC, så är hyrbil nästan ett måste. Dock är det helt onödigt att ha den inne på Manhattan, så ska man vara där dumpar man med fördel bilen så fort som möjligt hos hyrbilsfirman.
 

Senator

Moderator
På torsdag kommer jag åka mellan DC och NYC. Jag tänkte prova på Amtrak, men när jag skulle boka i maj såg jag följande:

Amtrak:
$249 per person
Regionaltåg : $189 per person
American Airlines DCA-JFK: $65 per person

"For those scoring at home
Airlines in the US 2 - Trains in the US 0"
 

mha321

Medlem
På torsdag kommer jag åka mellan DC och NYC. Jag tänkte prova på Amtrak, men när jag skulle boka i maj såg jag följande:

Amtrak:
$249 per person
Regionaltåg : $189 per person
American Airlines DCA-JFK: $65 per person

"For those scoring at home
Airlines in the US 2 - Trains in the US 0"

Amtrak har blivit lite som SJ. En typkoll på DC till NYC landar på $80-$100, vilket är rätt bra jämförbart med flygpriset (iaf om man ska till/från city center, då är ju transfern till/från flygplats lite dyrare). Men de har lärt sig att ta SJ-priser om man vill åka vid specifika tider - även om man bokar långt i förväg. Och ofta blir det billigare om man väntar till precis innan (men fortfarande förbokar).

NE corridor är väl annars ungefär det enda stället i USA där det öht är värt att titta på tåg. Amtrak har ju en hel del tåg där som faktiskt är riktigt bra även med europeiska mått mätt...
 
På torsdag kommer jag åka mellan DC och NYC. Jag tänkte prova på Amtrak, men när jag skulle boka i maj såg jag följande:

Amtrak:
$249 per person
Regionaltåg : $189 per person
American Airlines DCA-JFK: $65 per person

"For those scoring at home
Airlines in the US 2 - Trains in the US 0"

Det är inte riktigt lika illa i Spanien men fortfarande klart dyrare med tåg.
AVE från Barcelona till Madrid, 1000:- (enkel väg)
Flyg samma sträcka: 300:-

Sen vill man att folk ska åka mer tåg... :D
 
Last edited:

Magino

Medlem
Tåget ska var mycket bra mellan DC och NYC, i alla fall enligt de amerikaner jag pratat med i DC. Det är många som väljer tåget framför flyget på denna sträckan.
Själv har jag använt mig av Greyhound bussen och tycker den fungerar bra. Bortser man från att busstationen ligger i ett ganska skumt ställe i DC och klientelet på bussarna är kanske inte de man hittar i förstaklass på flyget så funkar de. Bussen har fritt internet som fungerar bra, åker direkt utan stopp och jag har betalat mellan $7-16 för mina biljetter.
 
Toppen