Senaste nytt

Platstillgång i första klass på American och British Airways (Bonusresa)

EricT

Medlem
Jag tycker att det verkar som om BA den sista tiden dragit ner antal tillgängliga stolar som går att boka för Avios. Stämmer detta och vet någon om de planerar ytterligare åtstramningar?

Tidigare var JNB verkligen enkelt att få uppgradera ofta flera månader i förväg. Nu är det mycket svårt och stolarna släpps några dagar i förväg trots att det inte alls ser särskilt uppbokat ut när man kollar platstillgång. Jag har även märkt detta på andra destinationer som jag tidigare åkt i F.

Nu kan man ofta även boka AA F direkt på BA´s sida när man ska boka till USA. Är AA i First något att ha ? (över Atlanten) Går det att jämföra med BA? Det verkar som om det nästan alltid finns fler eller finns platser! (där BA själva inte har platser)
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Undvik AA F!
Award seats har varit svårare att hitta sista året. Definitivt färre stolar, framförallt när man kollar i förväg. Ofta öppnar det upp ett par veckor före avgång. Vissa destinationer som CPT, EZE, Karibien m.m ryker direkt 330 dagar i förväg när award seats släpps. Har man lite flexibilitet och tålamod brukar det lösa sig.
 

EricT

Medlem
Tack. De kommer inte att öka antalet reward seats tror du?

Misstänkte att AA First är kass. Endast flugit AA inrikes i F och det är verkligen katastrof. Ingen som har ett reportage på gång om AA First så man kan se skillnaden?
 

Bamsefar

Medlem
AA First är bara bredare stolar, och kanske bättre mat då, men ingenting jämfört med t.ex. BA First - det är som om AA First är kvar på 90-talet...

Som Concorde skriver: UNDVIK !
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, nu tycker jag ni är ganska hårda mot AA. Jag kan hålla med om att BAs första generellt sett är bättre men om valet står mellan att få reward-seats i BAs Club mot AAs Första klass skulle jag nog välja det senare.

Nu var det några år sedan jag flög BA First men jag tyckte nog stolarna i AA First faktiskt var bättre. Maten och vinerna var däremot bättre i BA. Och servicen - men det är ju dessvärre inte så ovanligt när det kommer till AA.

Och det går INTE att jämföra AA First inom USA med AA First på långdistans. Det är två helt olika produkter.
 

henrik l

Medlem
Undvik AA F!
Definitivt färre stolar, framförallt när man kollar i förväg. Ofta öppnar det upp ett par veckor före avgång. Vissa destinationer som CPT, EZE, Karibien m.m ryker direkt 330 dagar i förväg när award seats släpps. Har man lite flexibilitet och tålamod brukar det lösa sig.

Ska försöka klippa min 2-4-1 till NYC i november. Vilken policy har BA när de släpper sena stolar i F? När jag ligger och bevakar ser jag att tendensen är att det vekar finnas från "imorgon" till 4-6 dagar framåt, medan + 1 vecka framåt brukar det inte finnas.
 

EricT

Medlem
Vet ej vad de har för policy. Jag tycker tillgängligheten är sjukt dålig nu. Tittar för nästa vecka i F till NY. Flygen är inte särskilt bokade ens när man kollar på expertflyer. De verkar nästan bara finnas AA biljetter.
 

Concorde

Founding Member
Menar du veckan som börjar om ett par timmar, eller nästa igen?
OS i London som slutar idag är troligen ett stort skäl till att man håller inne på Award seats. Kan hända att dom säljer dom för cash istället.
Men jag håller med dig, även rutter som historiskt alltid haft award seats i Club och F, som JFK, är extremt svåra att hitta.

Skriver du JFK eller NYC i flygplats fältet? NYC hittar även EWR, som oftare har award seats.
 

EricT

Medlem
Det är märkligt hur BA erbjuder sina platser.

Söndagen den 2 sept är jag bokad på BA 112 fr JFK-LHR. Just nu 4 passagerare i F och inga uppgraderingar erbjuds.

De erbjuder 2 F på BA 116 samt 1 F på BA 172. Dessa plan har redan 8-9 passagerare i F. Borde de inte vilja ha fler på BA112?

När jag åkte till Miami var det endast 2 passagerare tills 2 dagar innan. Då ringde jag och de trasslade hela dagen med någon revenue department innan de uppgraderade oss. På flyget var det dock 12 av 14 platser fulla och de som satt bakom oss hade också uppgraderat (säkerligen de andra med). Mycket märkligt, då de aldrig erbjöd fler platser via hemsidan.
 

Concorde

Founding Member
Som tidigare sagt, vad EF visar är ofta inte verkligheten och algoritmerna som ligger bakom reward seats tittar på mycket mer data än vad BA är villiga att sälja på en viss flight. Mao: det är ett mysterium :)
 
Toppen