Det är inte "bara" att lägga in en extra flight, ska det vara passagerare ombord krävs det att man har mer än 2 piloter ombord vilket också kostar pengar. Exakt vilken dag planet ska flygas ner vet man inte heller samt att det kan ske på lite udda tider.
Om man tittar på fraktflyg utan passagerare som t ex Fedex, UPS, DHL flyger, de har ingen flygvärdinna ombord.Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.
Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?
Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?
Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?
Någon på forumet har säkert svaret.
Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.Är det ens SAS egna piloter som flyger upp/ner planen?
Är det ens tillåtet att flyga ett heavy jet med bara en pilot? Ens utan pax?Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.
En viktigare fråga är om dörren till cockpit är stängd hela vägen eller om de lämnar den öppen!?Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.
Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?
Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?
Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?
Någon på forumet har säkert svaret.
Jag vet inte hur det fungerar på SAS flygplan men när jag flög med Cathay Pacifics Airbus A350, det pep i cockpiten när flygvärdinnan öppnade dörren till cockpiten (självklart dörren låstes upp inifrån).En viktigare fråga är om dörren till cockpit är stängd hela vägen eller om de lämnar den öppen!?
Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.