Senaste nytt

Malmö (MMX) - (via Hongkong) - Vietnam (SGN), Hjälp: Är resan möjlig?

TetraMartin

Ny medlem
Hej

Jag tänker mig en resa som totalt blir tur och retur från Malmö Sturup till Ho Chi Minh City. Datumen blir 1/7-27/7 2018. Tänkte framför allt använda mig av bonuspoäng och genom SAS, men är absolut öppen för förslag.

En möjlighet som jag har hittat är att boka:
1. SAS Bonusresa Tur: 1/7 Malmö-Arlanda, Retur: 27/7 Arlanda-Malmö
2. SAS Bonusresa Tur: 1/7 Arlanda-Hongkong, Retur: 27/7 Hongkong-Arlanda
3. Boka separat resa Mellan Hongkong och Ho Chi Minh City tur och retur

Frågan är om det är möjligt att göra på detta sättet? Kommer jag få problem i Hongkong i med att biljetterna inte går på samma?

Hade uppskattat riktigt mycket om ni kunde hjälpa mig svara på detta alternativt hittat en bättre resa. Jag är eurobonus diamond med Mastercard premium och har massor av poäng, hade gärna utnyttjat detta faktum.

Hälsningar
Martin
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass, @TetraMartin!

Du kan boka kombination av 1 + 2 som en bonusresa.
Om det finns plats i Business class och om du har högsta nivån av FlyPremium, kan du boka SAS Business award mellan Malmö-Hong Kong T/R för 60.000 poäng per person.

När det gäller en separat bokning mellan Hong Kong - Ho Chi Minh City, rekommenderar jag dig att ha bra marginal mellan flygbiljett 1 (Malmö-Hong Kong) och flygbiljett 2 (Hong Kong-Ho Chi Minh City) i båda riktningar.
Tyfon förekommer ofta under sommaren runt Hong Kong och det kan hända att din flight till/från Hong Kong blir inställd.
Om du inte har bra marginal mellan flygningarna, finns det risk att du behöver att köpa en ny biljett och eventuellt boka hotell.
 

TetraMartin

Ny medlem
Tack alla för era fina svar! Om jag tar resan via Hong Kong, kommer jag att behöva söka Visum där då? (med tanke på att resan från Hong Kong är annan bokning och att det enligt den andra bokningen står att jag skall vara i landet i 26 dagar?)

Kolla först med SAS om det finns Award(Eurobonus) på Thai Airways CPH-BKK-SGN vilket måste vara snabbaste vägen.

Ringer jag SAS och frågar om detta?
 

Ricci

Medlem
Tack alla för era fina svar! Om jag tar resan via Hong Kong, kommer jag att behöva söka Visum där då? (med tanke på att resan från Hong Kong är annan bokning och att det enligt den andra bokningen står att jag skall vara i landet i 26 dagar?)



Ringer jag SAS och frågar om detta?
Ja, och du kan också fråga om andra rutter till SGN t ex CPH-PVG-BKK-SGN (med SAS/Thai) eller CPH-SIN-SGN med Singapore Airlines.
 

Gus

Medlem
Välkommen till BusinessClass, @TetraMartin!

Du kan boka kombination av 1 + 2 som en bonusresa.
Om det finns plats i Business class och om du har högsta nivån av FlyPremium, kan du boka SAS Business award mellan Malmö-Hong Kong T/R för 60.000 poäng per person.

När det gäller en separat bokning mellan Hong Kong - Ho Chi Minh City, rekommenderar jag dig att ha bra marginal mellan flygbiljett 1 (Malmö-Hong Kong) och flygbiljett 2 (Hong Kong-Ho Chi Minh City) i båda riktningar.
Tyfon förekommer ofta under sommaren runt Hong Kong och det kan hända att din flight till/från Hong Kong blir inställd.
Om du inte har bra marginal mellan flygningarna, finns det risk att du behöver att köpa en ny biljett och eventuellt boka hotell.
Om du bokar med minst 3 timmar mellan flygen Hong Kong - Ho Chi Minh City och använder dig av Coop Mer kreditkort så får du köpa nya biljetter för upp till 10 000 kr vid missat anslutningsflyg.
 
Toppen