Senaste nytt

Vad kostar det att flyga ett tomt plan till Hong Kong

TasselT

Medlem
Lite OT kanske - men vad kostar egentligen alla dessa tomflygningar till HKG ? Är det så mycket billigare att göra C-check där än på Malta ?
Eller är det Lufthansa Technik som styrt över C-checkarna dit ?

Hade man inte kunna synka dom med ordinarie avgångar til/från HKG ?

/ TT
 

palmen

Moderator
Det enkla svaret är nog att det är billigare än att flyga planen till Malta, Zurich eller någon annan stans i Europa om man tittar på totalkostnaden.
Nej det blir väldigt svårt att synka med vanliga avgångar till Hong Kong då det lätt kan uppsåt förseningar på en sådan check så planet är redo 2 dagar senare men nästa plan kan då redan ha kommit in för underhåll.

Optimalt hade varit att man vet exakt vilken dag och tidpunkt planen är klara så man kan byta utifrån detta, men räcker med att det uppstår något problem som måste åtgärdas så kan det bli fördröjt och då står SAS med passagerare som inte kan åka hem samt en besättning som blir "strandad" i Hong Kong.
 

gdaily

Medlem
Det enkla svaret är nog att det är billigare än att flyga planen till Malta, Zurich eller någon annan stans i Europa om man tittar på totalkostnaden.
Nej det blir väldigt svårt att synka med vanliga avgångar till Hong Kong då det lätt kan uppsåt förseningar på en sådan check så planet är redo 2 dagar senare men nästa plan kan då redan ha kommit in för underhåll.

Optimalt hade varit att man vet exakt vilken dag och tidpunkt planen är klara så man kan byta utifrån detta, men räcker med att det uppstår något problem som måste åtgärdas så kan det bli fördröjt och då står SAS med passagerare som inte kan åka hem samt en besättning som blir "strandad" i Hong Kong.
Men man borde ju i alla fall kunna fylla planet på nedresan med billiga biljetter, som en extraflygning.
 

h9kh9k

Medlem
Svårt att sälja så många extra biljetter utöver vad dom säljer till sina vanliga turer. Och med cc + gate blir det väll ännu dyrare än idag så nog svårt att få vinst om det inte skulle säljas som ett event med dyrare biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Svårt att sälja så många extra biljetter utöver vad dom säljer till sina vanliga turer. Och med cc + gate blir det väll ännu dyrare än idag så nog svårt att få vinst om det inte skulle säljas som ett event med dyrare biljetter.
Ja, jag vet inte hur många besättningar finns på ett Airbus A330 plan men säg 15-20 personer blir deadhead i våda riktningar.
Dessutom som @palmen skriver, det finns risk att datumet kan ändras beroende på situationen som uppstår, då kan det bli en ren förlustaffär för SAS att omboka ett antal passagerare för ett Airbus A330 plan.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är nog lättare sagt än gjort att sälja biljetter till denna typ av flighter.

Så fort man säljer biljetter måste SAS kunna stå för att det blir en resa alternativt ha så flexibla villkor att de på eget bevåg kan flytta flighten så det passar in i deras schema som trots allt är huvudsaken. Det räcker ju med att planet som är på service innan blir försenat så måste man eventuellt vänta och följdakteligen boka om alla.

Lägg till logistiska utmaningar som besättningar och mat samt alla avgifter som troligen tillkommer.
 

palmen

Moderator
Men man borde ju i alla fall kunna fylla planet på nedresan med billiga biljetter, som en extraflygning.
Det är inte "bara" att lägga in en extra flight, ska det vara passagerare ombord krävs det att man har mer än 2 piloter ombord vilket också kostar pengar. Exakt vilken dag planet ska flygas ner vet man inte heller samt att det kan ske på lite udda tider.
 
Toppen