Senaste nytt

Connection time i Paris Charles de Gaulle

Majsan

Medlem
Jag kommer att flyga från Arlanda. Man kan ju tycka att man inte borde kunna boka resan hos Air France om 45 minuter mellan flygen inte skulle räcka.
 

agehall

Medlem
Om du kan boka hela resan på samma bokning så är det inga problem.
Nej riktigt så är det inte. Det får utmärkt att missa flighter för att man inte hinner till nästa flight trots att man har allt på en bokning. Förväxla inte MCT och att faktiskt hinna ta sig mellan två flighter med varandra - det är två olika saker.
 

jsn

Medlem
Nej riktigt så är det inte. Det får utmärkt att missa flighter för att man inte hinner till nästa flight trots att man har allt på en bokning. Förväxla inte MCT och att faktiskt hinna ta sig mellan två flighter med varandra - det är två olika saker.
Sant. Det går alltid att missa anslutningar.
Men om biljetten är utställd hela vägen som samma bokning och man missar anslutningen trots att man har försökt ta sig till anslutande flyg så fort som möjligt så är det väl upp till flygbolaget att boka om mig? Medans om jag åker på två olika biljetter så ligger ansvaret hos mig att hinna med.
 

Agö

Medlem
Sant. Det går alltid att missa anslutningar.
Men om biljetten är utställd hela vägen som samma bokning och man missar anslutningen trots att man har försökt ta sig till anslutande flyg så fort som möjligt så är det väl upp till flygbolaget att boka om mig? Medans om jag åker på två olika biljetter så ligger ansvaret hos mig att hinna med.
Korrekt men det kan ju bli trist om man t ex har tänkt sig en weekend någonstans och man kommer fram en sju-åtta timmar senare på grund av missad anslutning.
 

rvarttinen

Medlem
45 minuter anslutning terminal 2 torde inte vara något problem. Har själv varit i en liknande situation för några år sedan: ankom från Arlanda och hade ett kort byte till planet mot San Francisco. Pga av så kallade trafikrestriktioner i luftrummet just den dagen blev det i praktiken mindre än 20 minuter byte på CDG. Det gick bra, både jag och bagaget kom med till San Francisco.
Undrar om de inte även väntar in anslutande passagerare som kan vara lite sena ibland.
 

Majsan

Medlem
Ja tanken är jag ska på en weekend med mina vänner så det vore himla tråkigt att missa flyget. Tror nog att jag ändå vågar boka den nu efter era råd. Kommer känna stressen ända tills jag sitter på andra planet men det går säkert bra :D Tack allihopa!
 

Agö

Medlem
Kom att tänka på denna tråd idag. Hade (från början) 45 minuters byte i Frankfurt från flight London-Frankfurt till flight Frankfurt-Lissabon. Lite restriktioner på Heathrow ledde till att vi var vid gate 15 minuter sent. Vid B24. Gate för Frankfurt-Lissabon var A68, dvs. fruktansvärt långt. "Please hurry" och andra friska tillrop från Lufthansapersonalen, passkontroll, säkerhetskontroll, tunnlar och så den osannolikt långa promenaden ut mot A68. Var vid gate tre minuter innan flighten skulle avgå. Lyckligtvis var vi fler som var försenade och flighten till Lissabon blev 40 minuter sen ut från Frankfurt. Det är ibland bra att ta i lite mer med tiden emellan två flighter.

Gör om det fast åt andra hållet imorgon...!
 
Toppen